San Francisco

Verenigde Staten, San Fransisco

🎶 If you're going to San Francisco
Be sure to wear some flowers in your hair
If you're going to San Francisco
You're gonna meet some gentle people there...🎶

Vrijdag 10 juni 2016:
Aan het einde van de middag komen we aan bij Arianna & David. Na een warm welkom krijgen we ons programma van vandaag te horen. We vallen met onze neus in de boter, want... het is de tweede vrijdag van de maand en dan spelen zij met enkele buren Bingo!!! Iedereen maakt wat hapjes en je neemt zelf je drinken mee. De inzet per kaart is $0,25 en je speelt met zoveel kaarten als je wilt. Wij als échte spelliefhebbers (hahaha) deden allebei met een kaart mee. Rustig aan beginnen ;-)
Harrie heeft tweemaal de pot gewonnen, ze noemen het beginnersgeluk.
We hebben ontzettend gelachen en een heerlijke einde middag en begin van de avond gehad.

Hierna zijn we met elkaar bij hun favoriete Mexicaanse restaurant gaan eten. Bij binnenkomst worden ze direct naar hun vaste tafel gebracht en stonden de drankjes snel op tafel. We hebben een super gezellige avond gehad, dat beloven top dagen te gaan worden!

Zaterdag 11 juni 2016:
We beginnen de dag met een Amerikaans 'ontbijt': Donuts! Na al die weken dat we in Amerika zijn hebben we ze nog geen één keer gegeten. En dat terwijl Tham ze zo lekker vind. Vandaag laten ze ons San Francisco (ofwel 'The City', maar noem het vooral niet 'Frisco') zien!

Na ons calorierijke ontbijt rijden we richting de Golden Gate Bridge en gaan we vlak daarvoor de weg af en een berg op. Vanaf de berg heb je een fantastisch mooi uitzicht (vanaf verschillende hoogtes) op de brug. Vanuit hier kan je ook naar Point Bonita Lighthouse lopen en onderweg kun je bij diverse punten een telefoonnummer bellen en krijg je informatie over het punt waar je staat. Erg leuk!

We gaan de stad in en eigenlijk zijn we direct blij dat we worden gereden. Wat een drukte in deze stad. Zo hebben we allebei de tijd om heerlijk om ons heen te kijken, zonder op jet verkeer te letten; wat een luxe. We sluiten aan in de lange rij auto's die allemaal over de welbekende Lombart Street willen rijden (de kronkelweg met al zijn bloemen). Doordat we werden gereden konden we er op het einde uitspringen, de foto's onderaan het straatje snel maken terwijl David en Arianna de auto verderop keerden en ons weer oppikten tussen de grote mensen menigte. Zo dat was weer een checker op de lijst.

We gaan richting Pier 39. Een parkeerplek vinden is de uitdaging hier, we vinden een plek vlakbij Fisherman's Warf en lopen zo richting het water. Ondertussen was het alweer lunch tijd dus opzoek naar een restaurant. We belanden bij het Rainforest Café. Dit is een restaurant volledig ingericht naar en in stijl van het Rainforest. En met volledig, bedoelen we dan ook echt volledig.. Compleet met bomen, watervallen, nagemaakte dieren en de daarbij behorende geluiden. Om het half uur gaat het zelfs onweren en maken de dieren flink geluid. Lekker ontspannen eten ;-)

Na deze jungle ervaring werd het tijd voor een nieuw avontuur. Een boottocht met de Blue & Goldfleet. We zien de zeehonden rustig op de kade liggen zonnen en krijgen vanaf het water een mooi uitzicht op de stad. Ondertussen krijgen we via speakers wat historische info over de stad (tenenkrommend zit Har naast me want het geluid was zeer slecht). We gaan onder de Golden Gate Bridge door waarbij we niet veel later worden opgeschrikt door een zeilboot die niet zo aan het opletten was. Gelukkig ging dit op het nippertje nog goed. We krijgen gelukkig wat tijd om na dit gebeuren de brug nog even goed van deze kant te bekijken en te fotograferen.

En plotseling roept Har: Walvis! Ja hoor!! Naast de boot was er een walvis nog net te zien. Niet veel later komt hij weer kort even boven. Wat super gaaf! Wat een geluk hebben we toch weer :-)

Hierna vervolgen we de boottocht naar het eiland Alcatraz. Van 1934 - 1963 was dit een zwaar beveiligde gevangenis. Daar waar o.a. Alphonse "Al" Capone gevangen heeft gezeten. Verder overwegend de meest 'ongewilde' zware criminelen. We maken een rondje om het eiland en krijgen allerlei feitjes te horen over dit bekende eilandje. Je kan het eiland bezoeken alleen heb je dat wel een tijd van te voren al vast moeten leggen online. Dit hadden wij niet gedaan aangezien we niet wisten wanneer we precies hier zouden zijn. Dus voor ons geen Tour over het eiland.

Het is ondertussen al tegen het einde van de middag als we bij de bekende ouderwetse SF-kabeltrams aankomen. De kabeltrams van San Francisco zijn de laatste handbediende trams die nog in gebruik zijn. Om 18:00 uur is de laatste rit en er staat nog een mega rij met mensen te wachten. Wij besluiten bij de stilstaande tram een kijkje te gaan nemen, maken wat foto's, zien de tram gedraaid worden (op mankracht!) en weer omhoog gaan en gaan hierna weer verder.

We rijden weer een stuk van de Highway 1 langs de kust en maken een tussenstop bij een strand waar dagelijks veel surfers komen. Ook staat dit stuk erom bekend dat er vele surfers worden aangevallen door haaien. En toch blijven de mensen komen om te surfen.... Wij steken onze tenen in het ijskoude water, oké gevoeld, check!

Voor het avond eten (met oesters vooraf :-) stoppen we in een klein idyllisch kust dorpje. Wat hebben we een hoop gezien vandaag! Een zonnige dag, top gezelschap en zeer goede tourguides!

Zondag 12 juni 2016:
Vandaag is het Tham's dag! We hebben een rustige opstart, halen koffie bij Starbucks (na al dat slootwater begin je opeens Starbucks koffie te waarderen en lekker te vinden...). We gaan vandaag wijnproeven!!! O.a. In Nappa Valley! Welcome in Tham's Heaven! Arianna & David zijn lid van diverse Wineries en mogen gratis gasten meenemen. We are sooooo Lucky!!

Onze eerste stop is bij Cast Wines. Zien jullie ons al zitten, zonnetje, picknicktafel, uitzicht op de druivenvelden, glas rode wijn en een kaasplankje op tafel... Woehoeeeee!!!

Na deze eerste stop gaan we verder naar de volgende wijnproeverij. We stoppen bij Frank Family Vineyards in Alexander Valley. Doordat David hier de airco's onderhoudt worden we meegenomen naar een privé ruimte en worden als VIP's behandeld.

We starten met een glas champagne, waarna nog een aantal rode wijnen volgen. En hier gebeurd er iets wat niemand had kunnen bedenken.... Tham gooit een paar slokken wijn weg.... Het is zelfs vastgelegd anders geloofd niemand het ;-) Intussen begint Har al meer dan vrolijk te worden....

Bij deze proeverij was er een rode wijn die eruit sprong qua smaak. David kon het niet laten en tikte $95,- voor een flesje af. Hij was dan ook echt bijzonder lekker.

De laatste stop vandaag in Napa Valley. We sluiten af in stijl bij Prager Ports & Wine. Hier staat de witte port al voor ons klaar. De eigenaar Peter is een vriend van Arianna & David en verteld ons van alles over dit familiebedrijf. We drinken nog een aantal glaasjes en krijgen nog een glas dessertwijn als toetje na. Voor Tham is dit té zoet, gelukkig heeft Har hier geen last van en slaat ze zo achterover.

Eenmaal thuis aangekomen gaat de barbecue aan met een paar heerlijk Flat-iron steaks erop, pakt Har zijn gitaar en Dave plopt de fles wijn die vanmiddag gekocht was open... Nog een flesje om het af te leren.... Wat een heerlijke dag weer!

Morgen gaan we weer verder rijden, maar we komen nog een keer terug bij David & Arianna.

Voor nu een dikke Brasa van ons allebei!

Dank jullie wel weer. Mischien moeten jullie een reisgids schrijven over hoe je het leven moet leven i.p.v. een reisgids... Ik heb in ieder geval genoten van jullie oprechtheid. k Hoop dat jullie nog meer mogen genieten. Liefs, Marco.