8000 Miles

Verenigde Staten, Yellowstone National Park

8000 miles is 12.875km in 145 dagen is 89km iedere dag. Dat staat ons te wachten. Zwaar hè? Hahaha NEE, te gek dat we dat mogen en kunnen gaan doen. En we realiseren als geen ander dat we bevoorrecht zijn!

Alle inkopen is gedaan. Wallmart leeg gekocht en de auto tot in elk hoekje en gaatje optimaal ingericht. Boodschappen ingeladen, koelbox vol, bed opgemaakt, adressen opgezocht, Tom Tom ingesteld, dus we kunnen weg!

Elke dag 'on the road' beginnen we met dezelfde muziek-playlist. Eens kijken of muziek-ankers echt zo sterk zijn als 'ze' zeggen. Eerste nummer: How Long van The Eagles (gaat - als je wilt - over vrijheid) en dat is ons basisprincipe tijdens het reizen. We gaan als we willen, wanneer we willen, waar we willen. Geen vaste agenda!

Deze wordt gevolgd door Rockin' all over the World. De John Fogerty uitvoering dan. Waarom? Dat is precies wat we graag doen en wat we dus ook daadwerkelijk doen. Dromen zijn mooi, maar alleen als je in actie komt kunnen ze ook werkelijkheid worden. Ook omdat dit zeker niet de laatste reis zal zijn! Eerst Azië (2012/2013), nu Westelijk Noord Amerika en Canada, en dan....

En... First things first. Yellowstone National Park. De foto's die je op internet vindt zijn echt waanzinnig. Nu gaan we het zelf zien.

Vrijdag 6 mei vertrokken we na een zogenoemde Cowboy ontbijt van Donna en allerlei bakjes met eten, enthousiast vanuit Kamloops richting de USA grens. Nog geen 10 minuten op weg en het lampje van de motor - check engine - begint te branden... en het is geen huur auto maar ONZE eigen gekochte bolide.

Hop, langs de weg met de auto en kijken wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn. Zelfs het Mazda handboek erbij gepakt. (we hebben allebei de ballen verstand van auto-techniek)

Nadat we alles geprobeerd hadden zijn we toch maar even terug gereden naar Hedzer zijn werk. Flink balen, want hij was er deze dag niet ivm het ophalen en terug rijden naar Kamloops van een auto. Toch via zijn werk hem proberen te bellen, wat helaas niet lukte. Bij de garage konden we een paar uur later pas terecht om t na te laten kijken. Dus zijn we terug richting Donna gereden. Die belde direct Hedzer op en die had gelukkig nog wat tips wat we konden doen. Waarschijnlijk een fout in een verklikker van de tankdop. Geen ramp dus, maar ook niet echt relaxt als dat lampje steeds aan gaat.

Geen garage meer nodig dus we konden op weg naar Yellowstone National Park. Ruim 1300 km. Eerste langere stuk op weg naar een bijzondere plek in Amerika.

De route was waanzinnig! Bergen, sneeuw, onderweg al twee herten gezien. En de omgeving, wauw!!! Zo van een plaatje vanuit de reisgids, 50 tinten groen heel idyllisch.

De TamTam (lees Tom Tom) heeft haar eigen snelle route en leidde ons over smalle weggetjes door bergdorpen. Heerlijk relaxt waardoor we rustig om ons heen konden kijken en zo nu en dan even uit konden stappen.

Bij een zo genoemde Rest Area maakte we even een lunch stop. Tham kwam al gruwelend van de wc af, waar alleen een toilet in staat met een gat in de grond waarin je alles ziet liggen, het was heel vies. Dus Har besloot beter een boom op te zoeken.

Na de lunch vervolgden we onze reis richting de grensovergang Canada-USA. Daar kwamen we om 16:30 uur aan. Dit is waarschijnlijk één van de kleinste grens-overgangen die er is.
We hadden geluk, een half uur later zou de grens dichtgaan en de volgende ochtend om 09:00 uur zou het dan pas weer open gaan. Dat wisten wij dus niet: mazzel!

De Border patrol officer heette Visser (zo heten Tham haar broertjes en vriend van moeder ook van achter), super grappig! Na wat vragen was het zo ver, we mochten Amerika in. De eerste Staat waar we in reden was Washington.

Ook hier een groene omgeving met wederom vele kleuren groen en de geur van naaldbomen. In de gebieden waar we doorheen reden zijn er echter vele bosbranden geweest. Hiervan zijn de gevolgen soms nog goed te zien. Het zal wel even duren voordat het daar allemaal weer groen zal zijn. En de warmte van nu voorspelt weinig goed. Het is nog lang geen zomer en nu al droog en hoge te temperaturen.....

Opeens voelde Tham een steek in haar rug en vervolgens in haar vinger, auto aan de kant gegooid. Bleek dat ze geprikt was door een hommel. Die deed het in ieder geval niet meer. Een aantal van zijn vriendjes hebben de rit ook niet overleefd, want die zaten op de motorkap geplakt.

Net voordat we in de staat Idaho aankwamen ging het lampje van de motor weer branden. Bij een Napa autostore die we tegen kwamen zijn we gelijk gestopt. Lucky is ondertussen onze middle name geworden aangezien we ook hier een half uur voor sluitingstijd aankwamen.

We wisten gelukkig nu wat er gebeuren moest, dus gelijk maar even de sleutel gekocht die op de accu paste om het check engineer lampje te kunnen resetten.

Vanuit de staat Washington reden we Idaho in en vervolgens de staat Montana. Dat was wel genoeg voor vandaag. We zijn gestopt bij een Rest Area, parkeerden onze auto tussen de vrachtwagens en de anderen die daar stonden en doken achterin ons bedje in.

Heerlijk hebben we onze eerste nacht geslapen in onze eigen RV ;-)
(RV = Recreational Vehicle ofwel Camper)

Zaterdag 7 mei 2016:
Om 06:00 uur waren onze ogen geopend, ongekend! (zij die ons kennen weten dat dit geheel ongebruikelijk is) en om 06:50 uur zaten we alweer op de weg.

Montana, de staat van de farmers. Weer heel anders dan wat we hiervoor al hebben mogen zien. En wat een ruimte! In het plaatsje Ennis hebben we even gebruncht bij Ennis Bear Trap Grille. Een super leuk dorpje, zo uit een Western film. Met grotere wapperende Amerikaanse vlaggen natuurlijk :-)

Uiteindelijk zijn we aangekomen in de staat Wyoming bij West Yellowstone.
Na een bezoek aan het visitor center en een annual pas gekocht te hebben konden we het park in (voor eenmalig $80,- kan je alle national parks bezoeken, voor 1 jaar geldig)

In Yellowstone National Park komen allerlei (en veel) wilde dieren voor, je hebt je dus als bezoeker aan een aantal regels te houden. Het is ook het grootste park in de USA.

Al snel kwamen we het eerste wildlife al tegen, elanden. Een viertal lag uitgebreid te poseren in het gras. En onderweg een grote groep bizons (Buffalo)! Zo groots!! De koeien van Yellowstone, zo gaaf! Na Vele foto's en filmpjes zijn we doorgereden naar de campsite in het park.

Madison Campground. Een totaal nieuwe ervaring voor ons allebei, kamperen.
En dan ook nog eens heel basic. Wel toiletten, geen douches. Wil je douchen, dan kan dat in West Yellowstone bij de laundry service een half uur rijden verderop. Ach, het is all about the experience, samen kamperen in het park en dan rijden we dagelijks gewoon op en neer.

We hadden op ons stukje een eigen vuurkorf, dus hebben we wat hout gekocht en wat hout gesprokkeld. Zo konden wij vanavond in ieder geval ons eigen kampvuurtje bouwen. In de avond koelt het flink af (graadje of 5 a 6 Celsius) dus nadat we onze tosti's boven het kampvuur hadden gemaakt en genoten hadden van ons vuurtje doken wij vroeg ons bed in (achterin de auto dus)

Zondag 8 mei 2016
Na een koude nacht waren we alweer vroeg uit de veren. De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Tijd voor ons ontbijt en Harrie kon ons gasstel uittesten om water te koken voor de koffie. Zonder koffie is Tham niet... eeh.... zichzelf.... dus Har zorgt iedere morgen heel lief voor de koffie (allemaal eigen belang hihi)

Vandaag stond het Noordelijke deel van het park op het programma, in Mammoth. Kalksteen terrassen, het bekijken waard! Onderweg is er veel moois te zien, na iedere bocht is het landschap weer anders. Dat valt met geen pen te beschrijven. Ofwel, zie de foto's op onze Facebook!

Op de route naar Tower Roosevelt stonden er vele auto's langs de weg geparkeerd, blijkbaar viel er wat te zien. Toen we een plekje voor de auto zochten zag Har dat er een beer was. We waren door het dolle heen! Al snel vonden we een plekje langs de weg en konden we gaan kijken.

Ja hoor, het was een beer! Bruin of grizzly dat weten we niet. Mensen konden ook niet echt het verschil benoemen van deze twee. En wat al helemaal bijzonder was, de beer was een karkas van een bizon (of eland?) uit elkaar aan het trekken!

Er waren twee jongens die een verrekijker hadden staan waar we even doorheen mochten kijken, zodat we dit schouwspel nog beter konden zien. Waanzinnig!!!! Har heeft het nog even gefilmd en wat foto's gemaakt door de verrekijker heen, dus dit bijzondere moment zullen we niet zo snel meer vergeten.

Ter afsluiting van deze fantastisch dag zijn we nog door Hayden Valley gereden waar de Yellowstone rivier doorheen stroomt. Een groene oase, wij zijn sprakeloos van deze omgeving en fantastische dag!

Maandag 9 mei 2016
In de vroege ochtend vielen er wat regendruppels op onze 'RV'. Het leek een grijze dag te gaan worden. Voordat het harder zou gaan gaan regenen hadden we onze RV al op orde (na 1 dag hadden we allebei al onze draai gevonden en zo een eigen routine wie wat deed bij het slaapklaar maken en bij het s'ochtends weer rijklaar maken). Snel uitchecken en de laatste dingen bekijken die we nog wilde doen in het park.

Onderweg naar De Geisers kwamen we in een lange file te staan. Een hele kudde bizons hield het verkeer op en ze hadden bepaald geen haast. Het blijft toch bijzonder die bizons... Na deze file was 'het grijs' weg en hadden we weer een strak blauwe lucht boven ons. We blijven lucky!

Old Faithful is de beroemdste geiser van het park. De geiser barst eens in de anderhalf uur uit. Volledig ingepakt en met capuchons op zaten wij te wachten op dit tafereel. Na een half uur gewacht te hebben in de kou (wel weer met zon en een volledige blauwe lucht voor de mooiste foto's) spoot de geiser kort maar hevig.

Hierna zijn we nog naar de Grand Prismatic Spring gegaan. Een hete bron van 75 bij 90 meter met een diepte van 49 meter. Het water heeft een constante temperatuur van 85 graden en gemiddeld komt er 2000 liter water per minuut vrij van de bron.

Doordat het water extreem zuiver is, heeft het een diepe blauwe kleur. De oranje kleur komt door de er in levende bacteriën. Op het moment dat wij er waren waaide het er hard. Hierdoor werd het nog bijzonderder, we liepen door een dikke mist laag naar de bron toe. Fantastisch!

Yellowstone is echt een aanrader, natuur, wildlife, bronnen, geisers, rotsen, bergen, landschappen, vergezichten, sneeuw... Wat een geweldig begin van onze trip!

Hierna (14.00uur) was het tijd om te gaan. Op naar Salt Lake City, zo'n 575 km van Yellowstone vandaan, prima ritje. Eerst even snel wat inkopen doen.

Onderweg door de staat Idaho (platteland en vele aardappelvelden) kwamen we in een vele stofstormen terecht. Gewoon over de highways. Het is overal erg droog en de wind ging behoorlijk tekeer. Een bijzonder gezicht.

Van het platte en vlakke landschap van de staat Idaho kwamen we in de Utah terecht. De staat van de mormonen en weer terug in de bergen.

Eenmaal in Salt Lake City aangekomen bij Motel Rodeway inn. Een prima kamer, wel wat bijzonder mensen....

Na een bezoek aan onze favoriete store - Wallmart - om mobiel internet te regelen veeeeel te laat ons bedje ingedoken.

Dinsdag 10 mei 2016
Na een goede maar te korte nachtrust op weg naar de ontbijtzaal van het motel. Tham moest direct denken aan de gesloten psychiatrische afdeling waar ze heeft gewerkt. Allemaal bijzonder mensen die in dit motel lijken te wonen...

Nadat we hadden uitgecheckt zijn we even in de stad geweest en vervolgens op zoek naar Harrie zijn favo winkel: de Eddy Bauer Store! Gelukkig was er eentje in de buurt. Na flink ingekocht te hebben en de H&M nog even te hebben bezocht zijn we op weg naar ons volgende park: Arches National Park in Moab -Utah

Daarover meer in ons volgende verslag, voor nu...

Een dikke Brasa!

Wowwwww.....waanzinnig !En Zoooooo leuk om te lezen .....πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Brenda 2016-05-13 08:08:03

Wat super leuk om dit te mogen lezen!!! 😚

Diba 2016-05-13 09:00:30

Super leuk om te lezen wat jullie beleven. Geniet ervan, en bij Arches is het onwijs. Je hebt een heel mooi uitkijkpunt, je moet dan naar boven en daar kan je onder een Arches staan dat uitzicht is dan bijzonder mooi. Dikke kus πŸ’‹

Jennifer 2016-05-13 09:03:18

Weer een mooi verslag en net de foto's gezien van Archer indrukwekkend en geweldig! 😘

esther 2016-05-13 09:52:09

Heeeel erg mooi. Geniet ervan. Veel plezier en good luck! Liefs, Marco.

Marco 2016-05-13 13:32:27

Great diary of your adventures! Keep it up ! It will bring back wonderful memories!!! I did a diary like description of my adventure as a peace corps volunteer in the Fiji islands when I worked as a teacher on an outer island for 2 years. Brings back great memories! ☺️

Fian nooijen 2016-05-13 16:52:06

Ik heb weer genoten zo ben ik er een klein beetje bij. Blijf genieten en pas goed op jezelf. Xx

Louise 2016-05-13 21:28:51

Alsof we mee zijn, heerlijk geschreven! Veel plezier.

maaike 2016-05-14 07:50:45

geweldig weer om dit te lezen. wat zullen jullie genieten xxxx