Op weg naar huis

Indonesië, Nusa Tenggara Barat

Onze laatste vakantiedag. Jammer, het zit er dus bijna op. Vandaag lekker vroeg opgestaan. De mannen willen het eiland rondrennen en dat is alleen 's ochtends goed te doen. De dames gaan gezellig met de fiets mee. Om 6:30 staan we dus bij de fietsverhuur voor 2 fietsen en gaan we op pad voor een sportief rondje. Het lopen gaat moeizaam. We zijn er wel, maar onze lichamen zijn duidelijk nog niet wakker. De temperatuur is heerlijk. Bij de letters op het strand gaan we even foto's maken. Aan de andere kant van het eiland komen we bij de schommels op het strand aan. Door het hoge water staan ze nu in zee. Leuk! Tijd voor wat foto's. De schommels staan in het water, dus droog houden we het niet. Dat mag de pret niet drukken.
We gaan snel weer verder. Het rondje eiland is korter dan verwacht. Uiteindelijk blijkt die slechts 7 km te zijn.
Dan volgt het standaard ritueel: ontbijten, koffer inpakken, uitchecken en weer op pad. Lopend naar de haven. Dat is niet ver en we zijn er zo.

De boot naar Bali vertrekt om 11:45 maar om de een of andere reden moeten we ons al om 10:40 melden in de haven. Zo gehoorzaam als we zijn, doen we dat. Het resultaat is dat we tot 12:15 moeten wachten voordat de boot vertrekt. Gelukkig is in de haven (slechts 1 betonnen pier) genoeg te zien.

De boottocht naar Bali met Gilicat is waardeloos. De benzinedampen van de motoren komen in de cabine en maakt ons misselijk. Helaas geen mogelijkheden om op het dak te gaan zitten. De boot gaat snel, maar we zijn toch nog 2 uur onderweg. Geen pleziertochtje, jammer.

Op Bali aangekomen is het daar ook prima geregeld. Even meelopen naar de straat en daar staan busjes klaar om ons (er zijn meer mensen op de boot die een transfer hebben) naar het vliegveld te brengen. De busrit duurt 1 1/2 uur. Bij aankomst op Bali, alweer 3 weken geleden, was het donker. Nu is het licht en zien we pas echt goed hoe druk het gebied bij het vliegveld is. Dit is heel anders dan de rest van Bali en Lombok.

Op het vliegveld ook weer het gebruikelijke: eten, wachten, paspoort controle, wachten, vertraging (40 minuten), boarden. Het is een voorspoedige vlucht naar Singapore met een onverwachte maaltijd. Op Singapore hebben we 20 minuten om de winkels te bezoeken. Richard doet nog even een impulsaankoop: een lens voor zijn camera. Frank kan helaas in die korte tijd niet de juiste telefoon vinden. We komen weer op tijd bij de gate en na het boarden beginnen we aan het 2e deel van de terugvlucht.

Ook dit gaat probleemloos. Film gekeken, geslapen, gegeten en gelezen. Niks spannends, gelukkig.

De vertraging is helemaal goedgemaakt en keurig op tijd landen we op Schiphol. Daar staat Pa ons op te wachten en rijden we naar huis. Uiteindelijk blijken we 29 uur onderweg te zijn geweest van hotel tot huis.

Wat een geweldige vakantie is dit geweest! We hebben enorm veel gezien, meegemaakt en ervaren. De foto's zullen nooit de schoonheid kunnen laten zien die we ervaren hebben. Ze zullen helaas nooit het plezier kunnen uitstralen dat we gehad hebben. Gelukkig heb ik een warm plekje in mijn hart waar ik deze 3 geweldige weken met ons 4-ren zal koesteren.

Prachtige en mooie ervaring..iets om nooit meer te vergeten....ben heel benieuwd naar de foto's!