Van Labuan Pandan naar Sembalun

Indonesië, Nusa Tenggara Barat

Vandaag een rustige dag. Alleen de reis naar Sembalun (begin van de trekking) staat op het programma. Uiteraard eerst ontbijt. Eenvoudig maar lekker. Wij krijgen een westers ontbijt, Erwin en de chauffeur krijgen rijst met e.e.a. Of wij dat ook wilde proeven? Richard nam wat. Na het eerste hapje kwam wel de opmerking: het is misschien wat heet. Dat was het zeker. Ook lekker. Richard gebruikte bestek terwijl dit eigenlijk met de handen gegeten wordt.

Onderweg naar Sembalun nog even gestopt voor zwarte apen. We hebben ze gezien, van een grote afstand. Zelfs op de foto's zijn ze moeilijk te vinden.

Onderweg kwamen we een trouwerij tegen. Even gestopt, maar het bleken alleen de voorbereidingen te zijn. Jammer. Er was heel veel eten. De 2 geiten en de koe stonden, geheel onwetend, ook al klaar om opgegeten te worden.

Ook even gestopt om te kijken hoe de tabaksbladeren geschikt gemaakt worden om gerookt te worden. Eerst worden er kleine reepjes gesneden en daarna wordt het te drogen gelegd. Er lagen langs de weg heel veel matten met tabak. Na het drogen gaat het naar de markt om verkocht te worden.

's middags aangekomen in Sembalun. Een keurig hotel. Afscheid genomen van onze chauffeur Ibrahim. De gids voor de trekking komt nog even langs om te vertellen over de trekking. Hij heet Abdul, is klein en heeft een hele vrolijke lacht.

Wat een schitterende reis is het toch. Ik denk dat hij ook op ons lijstje komt te staan. Allemaal moet er dan 1 lege koffer mee voor alle souvenirs, hahaha. Vooral de outfit van Frank incl hoofddoek is geweldig ;-) Nog heel veel plezier verder op de reis en wij genieten mee. Lieve groet Karen en Rob