Hundertwasser nog een keer.

Zwitserland, Frauenfeld

Mensen met mogelijkheden

Ik lag op mijn goeie oor, dan is het doodstil. Soms heeft een beperking ook zo zijn voordelen! Marike heeft geen 'goeie oor', bij haar doen allebei gewoon wat ze moeten doen, maar zij heeft dan weer ogen waarvan er eentje niet doet wat je ervan zou mogen verwachten. Daar hielp geen staaroperatie aan. De lamme en de blinde of, in modern taalgebruik, man met beperking helpt vrouw met beperking. We zijn mensen met mogelijkheden en die gebruiken we graag. Lang verhaal kort; Marike hoort tegen een uur of 5 dat het regent. Ze hoort ook dat het om 6 uur weer droog is. Het idee is om ook vandaag de hitte voor te blijven. We maken er heus geen wedstrijd van, maar willen wel graag winnen. Voor de hitte over de streep.
Goed, om 06.00 uur alle zooi weer in de fietstas, stop uit de matjes, het zal zo wel weer droog worden. Niet. We leggen ons erbij neer en liggen zonder matje maar onder het dons nog uren te lezen voordat het tegen een uur of 9 dan toch echt droog wordt. Drie kwartier later zitten we op de fiets.

Zwitserland, we zeiden het al, is keurig aangeharkt. Conservatief zouden sommigen zeggen, maar het referendum (zij kunnen het wel!) van dit weekend heeft de progressieven de volle winst gegeven. Het ging om de toekomst van moeder aarde. De Zwitsers zeggen nu in een overgrote meerderheid JA tegen het doel om in 2050 volledig klimaat neutraal te zijn. Gek dat we dat progressief noemen. Hier worden ze dag in dag uit geconfronteerd met gletsjers die in no time verdwijnen, wateroverlast of extreme droogte en hitte (dat laatste kunnen wij bevestigen). En niet alleen hier hè. Wanneer keurig aangeharkt betekent dat je gewetensvol met de wereld omgaat...vooral zo doorgaan! Dat is niet progressief, dat is gewoon logisch verstand en een heleboel gevoel voor alles wat leeft. En dat is voor opa Jan en oma Marike een geruststellende gedachte.

Bron

Opeens fietsen we door dorpjes waar gewaarschuwd wordt dat het bronwater niet drinkbaar is. Zou dat iets met die overheersende mestgeur te maken hebben? Vanavond maar weer aan het bier, weten we zeker dat die zuiver is.

Spelen

Plotseling rijden we in het bos, over niet verharde bospaadjes, op en neer, slingerend als een lint wapperend in de wind. Twee jonge herderinnen drijven hun schaapjes bij elkaar. De zadelpijn is als sneeuw voor de zon verdwenen, hernieuwde energie laat ons als blije kinderen spelen met hoogteverschillen en bochtjes in het parcours. Avontuur, weg van de gebaande wegen, maakt het zoveel leuker! Goed om te onthouden voor wanneer we een keer niet op de fiets zitten.

Bodensee

Ver beneden ons glinstert het water in de hete middagzon. 'Marike, ik zie de Bodenzee!' Alweer een markeringspunt op onze route naar Rome. Al die hoogtemeters die we met best wel wat inspanning gemaakt hebben betalen zich nu terug. Het is alsof we op een elektrieke fiets zitten, zo easy peasy voelt dit. Beneden trakteren we onszelf op ijs aan het mondaine, maar toch vooral ook heel rustige water. Genieten! Nog een klein stukje, dan zijn we op het uiterste puntje van dit mediterrane meer, waar we een bocht van 90 graden zullen maken naar het zuiden, de Alpen in...

Hundertwasser

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat we samen door het mooie Wenen fietsten. Op weg naar het Hundertwasser Haus. Het laatste dat Marike daarvan weet is dat we op weg waren. Ze wist niet meer waar we waren, hoe we daar gekomen waren en waar we mee bezig waren. Tramrails vloerden haar onbarmhartig. Een ambulance bracht haar naar het ziekenhuis. Een flinke hersenschudding zorgde ervoor dat een deel van ons verhaal aan haar voorbij gegaan was. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ook nu, wanneer we in een stad met tramrails fietsen, zie ik nog regelmatig dat beeld voor mijn ogen. Mijn systeem schiet ogenblikkelijk in de alarmstand bij het zien van die onverbiddelijke diepe sporen in de weg. Vergelijkbare sporen zijn er in mijn geheugen gegrift. Om me alert te houden, zodat...
Geen Hundertwasser voor Marike toen. Maar vandaag, in Altenrhein, valk voor de camping, fietsen we pal voor de Markthalle langs. Eén van de 30 architectonische hoogstandjes van deze bijzondere kunstenaar. Hij zet zich af tegen de efficiëntie van het moderne leven. De natuur kent geen rechte lijnen. Zijn bouwwerken zijn rond, kleurrijk, overdadig, sierlijk, speels! Fabelachtig! Marike heeft vandaag Hundertwasser bij volle bewustzijn tot zich genomen. Ze is er met de fiets gekomen en met de fiets is ze verder gegaan.

Wind en regen

Wind en een heleboel regen, maar de tent staat al. Onder een afdakje eten we p.p. een pond couscoussalade met allerlei lekkere frutsels erdoor. Morgen trekken we naar het zuiden, de Alpen in!

Weer totaal perplex van wat jullie beleven