De weg, de bestemming

Nederland, Groningen

Mei 2020

Vier mei 2020 stond al heel lang in de agenda met een dikke vette uitroepteken erachter. Maar fietsen door het 'Yellowstone' en door nog heel veel meer oernatuur in de VS werd de dagelijkse struggle for life in de Groningen. De imposante beren (Grizzly' s) op de weg die ons wellicht geen vrije doortocht zouden geven werd een onzichtbaar virus dat de deur naar de wereld dichtgooide. Vandaag hadden we zullen vliegen naar Washington, om daar voor 4 maanden van de oost- naar de westkust te gaan fietsen. De tickets zijn gekocht, de fietsen mogen mee en het visum staat in ons paspoort. America, here we come...

Niet dus. Voor we aan zo'n reis beginnen verdiepen we ons in van alles wat we onderweg zoal tegen kunnen komen. Terwijl wij onze blik op het (wilde) westen richtten, kwam het werkelijke gevaar uit het verre Oosten. Corona kwam, zag en overwon (bijna). Ondenkbaar én waar. Daar doen we niks aan. (nou ja, van alles vanzelfsprekend, maar op dat moment is ze voor ons een feitelijk obstakel, dat zich niet aan de kant laat zetten).

Gelukkig hebben we nog steeds de mogelijkheid om te bedenken hoe we hier mee om willen gaan. We schalen langzaam af. Na de eerste berichten wordt ons duidelijk dat Amerika ons niet meer toe zal laten. Goed, maar dan gaan we toch in Europa fietsen? Een aantal dagen later duikelen de lock-downs in onze buurlanden en bij ons over elkaar heen. We kunnen best stevig fietsen, maar de realiteit haalt ons met het grootste ongemak iedere keer weer in. Gewend als we zijn aan een leven waarin voor bijna alles een oplossing is, weigeren onze hersenen deze absurde realiteit te accepteren. We zijn grootgebracht met het waanidee dat de wereld maakbaar is, dat we altijd weer rustig kunnen gaan slapen en dat we morgen gezond weer op kunnen staan en dan vast wel een stukje kunnen gaan fietsen...

We stellen onze reis met een jaar uit. Onbetaald verlof wordt teruggedraaid en de deels vrijgekomen tijd vullen we in met reizen in ons hoofd, wandelen en fietsen in de buurt, hardlopen en het maken van plannen voor de heerlijke wildernis rondom ons huis. Het wordt een mix tussen 'Help mijn man is klusser' en 'Ik vertrek'. We klussen er een jaar lang lustig op los. Zo verzetten we grond en onze zinnen en restaureren we het hele kleine stukje aarde, dat ons telkens weer liefdevol in de armen sluit na een avontuur ergens anders op deze planeet.

Eind april 2021

We zijn een jaar en talloze lock-downs verder. Amerika is definitief uit beeld. Europa zit nog steeds op slot. Marikes fiets werd een paar weken terug gestolen en we hebben de eerste prik binnen. Ergens rond de jaarwisseling zijn we het erover eens. We gáán fietsen. En misschien wel op de allermooiste manier. Vertrekken vanuit huis, met als bestemming thuis. We gaan waar mogelijk is. Waar we fietsen is de weg.

Het idee is om rond de Noordzee te gaan fietsen. De North Sea Cycle Route (NSCR) volgt de kust van Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, De Shetlands, Schotland, Engeland en België. Of dat gaat lukken...?

Het is nu eind april en nog steeds geen zicht op open grenzen. We tellen af. Nog een weekje werken en dan begint ons verlof. Voor Marike vonden we een nieuwe tweedehands Koga, die haar Idworx moet gaan vervangen. De Koga heeft stevige concurrentie aan de Idworx die nu door een onverlaat gegijzeld wordt ergens in Groningen (of zou die ons al ruim vooruit zijn en in een ver buitenland aan een vreemdeling verpatst?). Het zal wel goedkomen tussen Marike en haar Koga, ook al is het een verstandshuwelijk. Het heeft gewoon wat tijd nodig en die tijd krijgt ze de komende maanden. Jan sleutelt nog even aan zijn onverwoestbare Idworx. Olie verversen van de Rohloff naaf, nieuwe ketting, nieuw tandwiel achter, remolie bijvullen, remblokjes vervangen, verlichting herstellen (voor al die lange, donkere tunnels in Noorwegen), versnellingskabels vervangen, nieuwe binnen en buitenbanden en het fietsje is weer helemaal de oude.

We hebben een datum geprikt. Zeven mei gaan we. Precies een jaar en drie dagen later.

Lieve mensen, net als de ganzen vliegen jullie weg, en jullie komen vast ook weer terug. Heel veel plezier gewenst, inspiratie, liefde, verwondering, kracht...alles wat jullie nodig hebben om ook dit avontuur weer aan te gaan. En wat is het weer fijn om jullie te kunnen volgen, zij het virtueel - vanuit mijn luie stoel. X Han

Han Borg 2021-05-06 22:47:19

Joepie! Ik heb een plekje mogen bemachtigen op jullie virtuele bagagedrager en wat voel ik jullie enthousiasme! Als beelddenker ga ik het vast allemaal geweldig meebeleven en genieten van deze reis! En fiets waar de weg is, picknick waar een bankje is, ga liggen uitrusten waar gras is en geniet waar jullie samen zijn! Lieve groet Kirsten ❤

Kirsten 2021-05-07 00:02:54

Wat een geweldig avontuur en wat supertof dat jullie je plannen omdenken. ik wens jullie een geweldige reis en volg jullie met veel plezier!

Evelyn - De Buurvrouw 2021-05-08 18:16:38

Jan en Marike, wat mooi om jullie te mogen volgen. Ik wens jullie een prachtig fietsavontuur na alle hobbels achter jullie gelaten te hebben. En weer nieuwe wegen te ontdekken...