Herfst in mei

Nederland, Budschop

Doar broest de zee

‘Doar hoelt de wiend, doar broest de zee’ zing ik (regel uit het Gronings volkslied). Naast me is het stil. Ik zing wel vaker in mijn dromen, maar deze was wel heel toepasselijk. Hier in ons behaaglijk warme tentje, midden in het dichte duister, ergens in Limburg. Wind en regen zijn de ingrediënten van deze geweldige soundtrack. Dat van de wind klopt, maar het is niet ‘onze eigen’ Waddenzee die we horen. Het overvloedige hemelwater komt als een stortbad naar beneden en ‘broest’ over ons tentje. Die kan wat hebben, weten we nu. Vol vertrouwen geef ik me over aan de elementen, die buiten gehouden worden door strak dundoek en dompel me onder in de warmte van het dons en het gevoel van bescherming. Met precies genoeg tussen ons en buiten om binnen te zijn en ons buiten te voelen.

Rocky Road sweet memory

Van tevoren hadden we gedacht dat de LF routes keurig het asfalt zouden volgen. Alles wat zich een beetje fietsroute noemt is inmiddels geasfalteerd toch? Nou, in Drenthe wel, maar daar lijken ze zich dan ook steeds meer op de pensionado’s te richten die met hun snelle, elektrische fietsen van terras naar terras trekken. Echt, die jongens en meisjes redden de horeca in deze moeilijke tijd!
Verderop wordt het anders. We fietsen vaak off road! En onder het motto: ‘gemakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker’ (zoiets toch, Belastingdienst…?😉) hotsebotsen we regelmatig over uitdagende routes dwars door uitgestorven natuurgebieden. Voor de rust in deze gebieden zijn de terrassen ook een geweldige uitvinding! Hoe leuk is het dan dat Marike ergens overheerlijke Rocky Road weet te scoren. Een soort Arretjescake met marshmallow er bovenop. Dat doet denken aan IJsland, waar we na dagen ijskoud honkebonken over puin en dikke stenen een winkeltje vonden waar ze weinig anders hadden dan Rocky Road gebak. De winkel kon opgedoekt worden na ons bezoek, we hebben letterlijk alle gebak gekocht én geconsumeerd dat ze in huis hadden. IJsland komt regelmatig langs deze weken. We kijken met ontzag en verwondering over ons kunnen terug naar dat avontuur. ‘Maar Jan’, zegt zij, ‘maar Marike’, zegt hij: ‘Zo erg als op het IJsland is het niet hè’. Zeker niet, maar dat is absoluut geen reden om de calorieën niet op de meest gedenkwaardige manier weer aan te vullen. En wie zegt dat dit ‘lege calorieën’ zijn heeft er echt hé-lé-maal niks van begrepen.

Varkens, verkeer en meer

Elke dag opnieuw is het een verrassing waar we terecht komen. We koersen op mini campings en dat kan van alles zijn. Vaak kamperen we bij de boer. Daar zitten hele mooie, smaakvol en met liefde ingerichte terreinen tussen! Meestal is er wel iets van een afdakje, een paar stoelen, of een picknickbank dat het leven van stoelloze fietsers op leeftijd zeer veraangenaamt.
Vandaag bivakkeren we in Nederweert. Met onze rug naar de A2 en ons gezicht naar de varkens-industrie van onze buurman-voor-één nacht zitten we vanavond te chillen in het zonnetje voor de lounge. Dat de buurman het qua penetrante varkensgeur toch wint van de campinglocals met hun oosterse wierook en natte houtvuren is geen kunst. Daar helpt geen hash of wierook aan. Gelukkig lukt het de vaste gasten, die hier een soort van anarchistische nederzetting hebben gebouwd, wel om met gitaar en zingen tot diep in de nacht de A2 te overstemmen, alhoewel het een nipte overwinning is voor gitaar en zang.

Kleddernat

Het is zo’n dag! We go west. Dwars door Brabant richting Zeeland. Om ons heen donkere luchten. We proberen zoveel mogelijk te anticiperen op al die nattigheid. Zo laveren we zoveel mogelijk tussen de buien door. Daarmee zijn we de meeste buien te slim af, maar de wind is in zijn element. Ze lijkt een spelletje met ons te spelen. In welke richting we ook fietsen, ze draait mee. Fietsen we naar het zuiden, blaast ze uit het zuiden. Gaan we naar het westen… recht in ons gezicht. Ze kent ons routeplan denk ik, want vanaf het moment dat we verwachten in Vlissingen te zijn gaat die gloeiende gluiperd geleidelijk uit het NW waaien. We zijn niet echt dikke maatjes… Rond Eindhoven is het kleddernat. We fietsen door naar Oirschot, waar we een SVR vinden, dat volledig bevolkt wordt door Oost Europeanen. Werkers in de asperges en distributiecentra in deze omgeving. Ze leven hutje mutje op elkaar in kleine ruimtes. Het RIVM meldt dat Noord Limburg en Brabant achter blijven bij de gunstige ontwikkeling van de Corona cijfers. We kunnen ons voorstellen dat dit soort conglomeraten het virus gunstig gezind is… Het is ook weer een confrontatie met hoe goed we het hebben. We reizen 4 maanden rond zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over ons inkomen. Dat wordt wel een heel ander verhaal wanneer je soms duizenden kilometers van huis je geld moet gaan verdienen.
Met de regen en hagel op onze hielen racen we het boerenerf op om regelrecht onder de partytent te gaan schuilen. Precies op dat moment breekt de zondvloed los: de regen komt met bakken tegelijk naar beneden gevolgd door broertje hagel die zo mogelijk in een nog slechtere bui is. Wij staan droog. Het is herfst in mei.

Op

Marike dieselt door. Bij Jan gaat het tempo eruit. De tank is leeg op deze vijfde dag achter elkaar fietsen. Dat ken ik van mezelf. Geleidelijk keer ik dan meer naar binnen, fiets op de automatische piloot en volg alleen nog maar de blauwe fietstassen en het rode achterlichtje van Marike. Dit is de fase van kilometers na kilometer wegtikken (en wegkijken). Verstand op 0, blik op oneindig. ‘Marike, de puf is eruit, zullen we alvast eens kijken waar we boodschappen kunnen doen en vooruitkijken op de route of er ergens een camping is?’ Doen we. We beslissen om daar een dagje te blijven staan, wanneer het een plek is die zich daarvoor leent. Zo niet, fietsen we morgen verder, na een stevige maaltijd en een goede nachtrust. Vijftien kilometer verderop vinden we een minicamping onder Etten-Leur. Eén blik is genoeg om te weten dat dit kale terrein niet echt geschikt is om te recupereren. Dat wordt één nachtje dus en morgen weer verder. Morgen wordt een stormachtige wind verwacht. Precies…uit de richting waar wij naartoe gaan. Terwijl Marike ons inschrijft googelt Jan even om te zien op welk bedrijf ons ontvangt. Hey, ze verhuren blokhutten voor een zeer acceptabele prijs. Nou ja, alles is vol, Pinksteren staat voor de deur, jammer dan. Toch maar even vragen. Niet geschoten is altijd mis, toch? ‘Eén nachtje, dat gaat lukken’, volgens de eigenaar. Maar morgen is het vol. Hij besluit voor de zekerheid nog even te bellen met de potentiële huurders van morgen. Ze komen niet! Dus: we zitten eerst voor 1, toen voor 2 en nu voor 3 nachtjes in een blokhut. Wát een luxe: tafel, stoelen, stapelbed. We zijn de wind te slim af, zondag heeft ze haar kracht verloren en haar kruit verschoten. Mooi, dan gaan we dan weer verder naar het westen!

Herfst in mei

Op de valreep, maar hopelijk nog op tijd: onze inzending voor het songfestival. Een pastiche gebaseerd op ‘Stil in mij’ van Van Dik Hout. Neurie in je hoofd de melodie mee, dan passen de woorden nog beter.

Weer in mei, weer in mij (Van Dik Hout)

Kom bij me zitten
Sla je arm om me heen en houd me stevig vast
Die vergezichten, zomer in mei, ja dat liekt mie wel wat
Maar vandaag, toont het leven z’n ware gezicht

Kom met me fietsen
Trap stevig door, ik heb het koud gehad
We gaan er voor, de zon ze lacht, wat had je dan gedacht?
En vandaag, toont het weer haar ware gezicht

En het is zo herfst in mei
Het is zo herfst in mei
En de wereld draait maar door

Kom met me reizen
Sla je arm om me heen en houd me stevig vast
Mooie vergezichten, jij en ik zoals het altijd was
En vandaag toont het weer haar ware gezicht

Kom met me fietsen
Trek je regenpak aan, we worden lekker nat
Je hoeft niets meer te zeggen, de waarheid spreekt al uit het weerbericht
Want vandaag waait de wind recht in ons gezicht

En het is zo herfst in mij
Het is zo stil in mei
En de wereld draait maar door
Het is zo herfst in mei
Het is zo herfst in mij

Iedereen naar buiten, dans in de regen, de lach die je schenkt
Iedereen naar buiten, het weer is precies wat je bedenkt

Stil in mij,
Zo herfst in mij
Stil en blij,
Het weer in mei

P.S. Dank voor alle reacties, hartsikke leuk dat jullie met ons mee reizen. Pindat heeft jammer genoeg geen mogelijkheid om op berichtjes te reageren. Blijf vooral reageren en weet dat je gelezen wordt!

Mooi verhaal weer. Als beeldenker zie ik voor mij wat je schrijft😀 stoer!! Jouw bewerking van stil in mij, is prachtig. Als hier het hemelwater weer eens naar beneden donderd moet ik af en toe en jullie denken. Succes, heb het goed met elkaar.

Willem Lammers 2021-05-21 20:06:32

Wat een tocht! En wat leuk om mee te mogen fietsen. Wij hebben ons 2 jaar geleden ook laten verrassen door de zandpaden in oost Nederland. Vooral als je uit Drenthe komt fietsen. Je hebt er een mooi verhaal over succes beiden en geniet er vooral van!

Karin Slagter 2021-05-21 22:56:51

Bedankt voor weer een prachtige reisverslag! En foto's en wat zijn jullie al ver! Het weer kan alleen beter worden

Rieka Reiffers 2021-05-22 10:29:54

Prachtige vertaling van Van Dik Hout... en als de elementen lucht en water zo dominant aan bod zijn geweest zullen vuur (zon) en aarde (tijd om te gronden en te groeien) zich vast nog laten kennen toch zeker. Mooi puur verslag..

Corina 2021-05-22 12:42:38

Oh wat herkenbaar, ook wij hebben "verre" fietsplannen een jaartje uitgesteld. Ook wij dachten dit voorjaar wel een maandje of vier in Europa te kunnen fietsen. En ook wij gaan starten met een rondje NL. De start hebben we ivm het weer alvast met minimaal een dag uitgesteld. Niet 2 pinksterdag maar dinsdag, misschien wel woensdag. Maar dan zijn we gelijk in Zeeland. Wij fietsen tegen de klok in. Dus Idworx met groene fietstassen? In ieder geval zwaaien. Het ga jullie goed. Ik blijf jullie volgen. Goed voorbeeld doet goed volgen?

Jan 2021-05-22 13:16:40

Reactie voor Jan en .... Erg leuk om zo even contact te hebben met jullie! We zijn bijzonder benieuwd waar jullie reis je brengt. Hoe leuk zou het zijn om ergens onderweg jouw IdWorx met groene tassen te spotten! We wensen jullie een hele goeie start en kunnen alvast verklappen dat Nederland verrassend mooi, divers en vaak ook anders is dan je verwacht. (we dachten ieder paadje wel te kennen...) En...waar je bent, daar is het, zo is onze ervaring) Groet, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-22 15:39:17

Voor Wim, Dankjewel Wim, nu we een groot deel van Nederland weer eens kris kras door zijn gefietst, komen we tot de conclusie dat de Achterhoek tot de mooiste gebieden van Nederland behoort! Prachtig coulissenlandschap en bijzonder vriendelijke (down to earth) mensen. Groet, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-22 20:08:47

Karin, We genieten volop met en door elkaar. Super leuk dat je met ons mee fiets! Groet'n, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-22 20:10:48

Hoi Rieka, Ja, we zijn er zelf ook verbaasd over dat je op de fiets zomaar Nederland in het rond kunt fietsen, voor je het weet fiets je alweer naar het noorden. En wat je zegt: het kan alleen maar beter worden. Dan hebben we het over het weer, van voor de rest...het kan niet beter :-) Groetjes, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-22 20:12:57

Hey Corina, Wat zeg je dat mooi! Vuur en aarde komen zeker en vast (we zitten op de grens van België ;-)) op ons pad. En ook de elementen die nu zo aanwezig zijn (lucht en water) helpen ons om te groeien. Voeg daarbij alle warmte die er al is en die straks ook nog eens door de zon aan ons wordt gegeven en dan weet je: dit is het, dit zijn wij, hier zijn we. Groet, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-22 20:18:07

Respect voor jullie doorzettingvermogen. Als ik de foto's zie, zou ik de verwarming op 23 graden willen zetten en voor 2 " stoelloze "fietsers een heerlijke maaltijd maken. We weten natuurlijk, dat jullie voor hetere vuren hebben gestaan, maar toch. Je rekent in mei toch wel op ander weer. Weet, dat we met jullie meereizen! Succes en liefs van ons.

aly borchers 2021-05-23 10:23:14

Hoi Aly, Dat lijkt ons heerlijk, 23 graden én nog lekker eten ook bij jullie! Dank voor je lieve reactie, echt Aly! Groetjes van Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-23 22:00:08

Lieve Jan en Marike, Wouw wat gaaf jullie onderneming! Heerlijk de verhalen te lezen, k voel het en zie het voor me..leuk zo ff betrokken te zijn. Fietsvakantie staat ook sinds kort bovenaan mijn wishlist🌟 en jullie verhaal doet die wens groeien! En mooi jouw openhartigheid Jan🙏. Wens jullie veel fietsplezier en pijn ook, daar groei je van😘

Elise 2021-05-27 09:55:13

Het reisverhaal leest als een boek. Jullie zijn echte doorzetters want het blijft in dit voorjaar maar regenen en waaien. Even in een blokhut lijkt me dan ook het toppunt van luxe voor jullie. Groot compliment voor de nieuwe tekst op het lied. Geeft precies weer hoe het is. Maar de zon en warmte komen er aan. We volgen jullie met heel veel plezier.

Bert en Marian 2021-05-28 09:52:13

Hallo Jan en Marike! Wat een mooi avontuur!! Het is gelukkig geen herfstweer meer! Geniet ervan!!🌞🌞 Heel veel plezier op jullie mooie tocht! Groetjes Nienke

Nienke Ridder 2021-05-29 08:56:29

Hoi Marieke (en Jan), Wat een mooi avontuur en superleuk om te lezen. Het ga jullie goed!

Hanny Zorgdrager WVBedum 2021-05-30 20:04:57

Voor Elise, Hoi Elise, Doen, die fietsvakantie! Samen met de kinderen? Genieten van alles wat er op je pad komt. Liefs, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-31 16:10:33

Voor Bert en Marjan, En daar is ze: de zon met haar licht en warmte. We zijn even thuis voor de tweede vaccinatie, zodra die binnen is en we het dagje grieperigheid dat er bij hoort (weten van de eerste) in de tuin hebben uitgezeten, gaan we weer op pad. Waar naar toe...de komende dagen gaan we een keus maken. Lieve groet, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-31 16:13:58

Voor Nienke, Van de herfst naar de zomer, zo kan het gaan. Dank voor je goeie wensen. Lieve groet, Jan en Marike

Jan-Marike.waar.we.fietsen.is.de.weg 2021-05-31 16:15:49

Voor Hanny, Dankjewel Hanny, we genieten volop. Het avontuur gaat verder! Groet'n, Jan en Marike