Zo'n gewone zondagse fietsdag

Duitsland, Waldshut

Vandaag zijn wij de vroege vogels. We proberen de hitte wat voor te blijven. Nog voor de klok van 08.00 zitten we op de fiets. Het loopt gesmeerd. Klein stukje langs de Rijn nog en dan buigen we af om verderop de Thur als leidraad te nemen. De pittige klim van Rijn naar Thur is een mooi voorproefje voor wat verderop de komende week nog gaat komen. Marike fladdert voor me uit. Lichtgewicht met ongekende krachten. Ik volg in mijn eigen tempo. Mijn Garmin meldt dat we tussen de 10 -12 % zitten. Is te doen. Dit geeft moraal (ik weet ook wel dat hier eigenlijk moet staan dat deze ervaring goed is voor het moreel, maar de profs zeggen nou eenmaal moraal, dus doen wij dat ook...😉).

Landelijke omgeving. Opmerkelijk verschil met Frankrijk, hier nauwelijks rotzooi langs de weg. Zwitsers zijn echt opgeruimd. Wij ook. We vinden al om 13.30 een plek om te kamperen bij Frauenfeld. Het lijkt een soort kleine dorpsgemeenschap, ons kent ons met af en toe een paar 'verdwaalde' gasten, die hun tentje tussen het blik van de vaste bewoners mogen zetten. Om te douchen lopen we over het terras van het gezin dat de camping runt. Sommige van de andere 'dorpsbewoners' zitten ook aan tafel. Het voelt alsof we bij deze mensen thuis op bezoek zijn. Ze vragen niets, ze gaan gewoon door met hun leven zoals ze dat altijd doen. En daar horen wij nu ook even bij. We scharrelen een paar stoelen op en vinden verkoeling in de hoek van het bos, bij het speeltuintje. Onze dag kan niet meer stuk, ook niet wanneer er later een paar spetters vallen. Kom maar op met die verfrissing.