Eilandhoppen

Thailand, Ko Tao

30-05-2017

Hoihoi!

Vanuit Bangkok zijn we op 24 mei op het eiland Koh Tao aangekomen. Hier hebben we de dag van aankomst lekker aan het strand gehangen. De dag daarna hebben we scooters gehuurd met het plan om het eiland te verkennen. Toen we met de scooters gingen tanken waren er 2 politieagenten die met ons op de foto wilde, heel apart haha. We begonnen met het zoeken naar een goede snorkelplek. Het bleek lastiger dan gedacht omdat veel stranden bezit waren van resorts. We zijn dan ook terug naar het dorpje gegaan om wat te eten en toen heb ik mijn 2 duiken voor de dag daarna geboekt. Daar hebben we ook gelijk gevraagd wat een goede plek is om te snorkelen vanaf het strand em hun raadde ons Shark Bay aan. De naam zegt het al, er is hier een kans dat je haaien ziet. Na wat klimmen over rotsen kwamen we bij een klein strandje aan. Vanaf hier hebben we een flink stuk gezommen, op zoek naar mooie vissen, koraal en haaien. Maar dat bleek tevergeefs, het was in mijn opinie totaal niet mooi. En het zwemmen tegen de stroming in werd na een tijdje ook wel zwaar. Eline had onderweg besloten terug te zwemmen en Arie en ik zijn later ergens naar de kant gezwommen. Hier kwamen we uit bij een resort, we liepen langs het zwembad, sauna en de receptie. Al het personeel begroette ons overdreven aardig omdat ze waarschijnlijk dachten dat we gasten waren die daar natuurlijk veel voor betalen. We hadden de neiging om het zwembad in te springen maar hebben ons ingehouden haha. Toen we het resort weer voorbij waren kwamen we bij het strand. Ik denk dat we het verkeerde stukje van de baai hebben gesnorkelt waardoor het niet zo'n succes was. We besloten terug te gaan naar de bungalow om te douchen en een film van de dag daarvoor af te kijken, we hadden het allemaal even gehad. Later besloten we toch nog naar een uitkijkpunt te rijden met de scooters. Onderweg kwamen we twee jongens tegen die ons veel plezier wensten. We wisten eerst niet waarom ze dat zeiden, maar toen we later de weg zagen hadden we het door. Het was erg stijl en onverhard met overal gaten. In het begin ging het nog wel maar na een tijdje wilde ik de scooter tot stilstand brengen waarbij mijn grote teen over de grond schraafte en helemaal open lag. We hebben toen besloten om niet verder omhoog te gaan omdat het onwijs veel pijn deed. Terug in de bungalow ontpopte Arie zich als een echte dokter en Eline als een zuster. Samen hebben ze mijn teen schoongemaakt en ingepakt. Als een klein kind zat ik erbij te huilen. Toch stapte ik 5 min later weer op de scooter, op zoek naar een restaurantje. Na het eten hebben we niks meer gedaan, behalve films kijken; wat een dag. De volgende dag ging de wekker om 6 uur. Om 7 uur moesten we namelijk bij het duikcentrum zijn. Ik zou 2 keer vanaf een boot gaan duiken en Eline en Arie gingen mee om te snorkelen. De dag daarvoor hadden ze het erover dat we naar een duikplek zouden gaan waar je kans had om een whale shark te zien, wat natuurlijk heel gaaf zou zijn. Aangekomen bij de boot bleken de plannen alleen veranderd, er waren teveel golven om naar het zuiden te varen, dus gingen we naar 2 duikplekken in het noorden. Omdat ik mijn duikcertificaat 2 maanden geleden heb gehaald in Australie hoefde ik geen instructeur mee. Ik ging alleen met een jongen die bezig was om dive master te worden, hij had al 107 keer gedoken. Dit was heel relaxed omdat hij navigeerde het in de gaten hield wanneer we weer naar boven moesten. Helaas heb ik tijdens beide duiken niks bijzonders gezien, het ben natuurlijk ook wel verwend met de Great Barrier Reef. Wel was ik echt heel relaxed en vond ik het heerlijk om weer in het water te zijn, dat kan je ook zien aan hoeveel lucht ik gebruikte. Elke keer had ik nog de helft van mijn lucht over toen we boven kwamen, terwijl we de laatste keer 46 minuten hadden gedoken terwihl mijn langste duik in Australie maar 35 minuten was. Ik heb ervan genoten en ga in de toekomst als ik de kans krijg zoveel mogelijk duiken.

Op zaterdag 27 mei gingen we na 3 dagen veranderen van eiland. We hadden voor de volgende 3 dagen een hutje aan het strand, met hangmat, gehuurt op het eiland Koh Samui aan het strand. Toen ze ons het hutje lieten zien zei de vrouw 'er is alleen maar een 2-persoonsbed maar daar passen jullie met z'n drieën wel in, heel raar. Maar we wilde niet moeilijk doen dus hebben het eerste nacht gezellig knus geslapen maar dat was niet zo'n succes, Arie en ik zijn uiteindelijk bijna de hele nacht wakker geweest. De nacht daarna besloot Arie dan ook met zijn matje in het gangpad te slapen. Verder hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan hier. Ik merkte aan mezelf dat ik helemaal gesloopt was. Het werken van afgelopen maand en al het reizen leek ik ineens allemaal te voelen. Ondanks dat het vrijwel de heletijd bewolkt was hebben we gezwommen en op het strand en voor ons hutje gechillt. Opzich vond ik het wel lekker dat het niet bloedheet was zodat ik eindelijk een keer niet zo plakkerig was. De avond voordat we weggingen wilde Eline en ik nog een fotoshoot bij de schommel op het strand. Gelukkig hebben we onze privé fotograaf in de vorm van Arie. Toen hij op z'n knie ging zitten om zo goed mogelijk een foto van ons te nemen, kwam er en ouder echtpaar langs lopen waarvan de vrouw toen aan Arie vroeg 'Will you marry me'. Ik moet toegeven dat hij er ook wel uitzag alsof hij iemand te huwelijk ging vragen haha.

Het waren 3 heerlijke rustige dagen. En op het moment dat ik dit schrijf zitten we wederom op een ferry, dit keer weer naar het vaste land. Vanaf de kust gaan we dan met een bus naar de westkust van Thailand. We zullen 2 nachten in Krabi verblijven en daarna een ferry nemen naar het eiland Koh Phi Phi. Het einde van onze reis door Thailand begint ook alweer bijna aan een einde te komen want over een week vlieg ik alweer door naar Vietnam! Maar daar de volgende keer meer over :) Geniet van het mooie weer in Nederland!