Snorkelen bij Whitsundays & Cycloon op Magnetic Island

Australië, Townsville City

30-03-2017

Hi!

Op maandag 20 maart om 7 uur 's ochtends vertrokken we vanaf ons airbnb naar de verzamelplek. Hier vandaan vertrokken we samen met 25 andere backpackers en 3 crewleden met een zeilboot naar de Whitsundays. Als eerste zijn we naar Whitehaven Beach gevaren, een strand dat voor zo'n 99.8 procent uit silicium bestaat wat het zand zo wit maakt. Eerst hebben we het strand vanaf boven bekeken en daarna zijn we bij het strand gaan zwemmen. We moesten wel ten alle tijden een stingersuit aan in het water om ons te beschermen tegen de kwallen. Na een fotoshoot in het water liepen we een stukje verder waar we kleine citroen haaien en pijlstaartroggen hebben gespot. Terug op de boot hebben we gedineerd en zijn we een stukje verder gevaren waar we het anker hebben uitgegooid. In de avond hebben we gewoon op de boot gerelaxt en konden we elkaar wat beter leren kennen. De groep bestond voornamelijk uit Engelsen, die door hun accent soms lastig te verstaan waren. Verder waren er 4 Nederlandse meisjes, wat Duitsers, Denen en Zweden. Ook was er een pas getrouwd stel van 30 uit Engeland die op hun 6 maand durend huwelijksreis zijn, hun waren echt geweldig.

De volgende ochtend vaarden we alweer verder om 6 uur en ontbeten we om 7 uur. Rond 8 uur zijn we ergens gaan snorkelen. De eerste keer dat ik onder water keek geloofde ik m'n ogen niet, zo onwijs mooi! Allemaal verschillende soorten vissen en mooie stukken koraal. Na een tijdje zag ik een enorme vis voorbij zwemmen, George. De schipper zei van tevoren al dat hij even met George had gebeld en precies op de afgesproken tijd was hij daar. Hij was zo speels dat ik hem over zijn hele zij heb kunnen aaien. Ondertussen dat iedereen aan het snorkelen was gingen er steeds groepjes van 4 personen duiken. Voor we gingen duiken gingen we eerst wat skills oefenen in het ondiepe water omdat het best even wennen is om onder water te kunnen ademen. De duik was een van mn vetste ervaringen tot nu toe en hierdoor krijg ik nog meer zin in onze 5 daagse duikcourse die we in Cairns hebben geboekt. Omdat ons groepje het duiken best snel onder controle had zijn we 1.5 meter dieper gaan duiken dan de andere groepjes. Na de lunch zijn we gevaren naar een andere snorkelspot. Hier kon je tegen betaling nog een keer duiken. Aron besloot dit te doen alleen zijn oren wilde dit keer niet open gaan onder water waardoor hij de duik heeft moeten afbreken. Op deze plek zijn we de hele nacht gebleven. Op de laatste dag zijn we nog naar een strand gegaan waar je bij vloed van het ene naar het andere eiland kon lopen. Tijdens het snorkelen hier hebben mensen een schildpad gezien. Ik praatte al 3 dagen over hoe graag ik een schildpad wilde zien, maar elke keer miste ik het.. Toen we terug aan land kwamen zijn we naar het adres gelopen waar we de nacht voor de trip verbleven, hier hadden we onze auto laten staan. Bij het huis aangekomen heb ik gevraagd of ik een snelle douche mocht nemen want na een paar dagen op een boot begon ik mezelf wel te ruiken. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. Eerder die dag had ik een aanbod van de duikinstructeur gekregen om op z'n bank te slapen om geld te besparen dus ik besloot om dat te doen. Voor Aron was helaas geen plek dus voor hem hebben we een hostel geboekt. Voor het eerst dat we niet op dezelfde plek zouden slapen, heel gek. Nadat we pizza hadden gehaald bij domino's gingen we naar de afterparty. Onze hele groep was daar dus het was onwijs gezellig. Daarna heb ik een taxi genomen en ben ik heerlijk gaan slapen. De volgende ochtend na een uitgebreid ontbijt met ei, spel en toast was het weer erg triest waardoor er eigenlijk niks te doen was. We hebben ons een beetje geprobeerd te vermaken met kaartspelletjes, tv kijken en internetten. Rond 5 uur zijn we uiteindelijk weggereden uit Airlie Beach, op naar Townsville. Nadat we na 3.5 uur in Townsville warem aangekomen besloten we ons diner te skippen omdat we te moe waren om te koken. We waren genoodzaakt om in de auto te slapen omdat het regende.

Op vrijdag 24 maart vertrokken we met de ferry naar Magnetic Island. Hier verbleven we in een hostel dat aan de oceaan ligt, met een zwembad en heerlijke douches. Een echt paradijsje. Op de dag dat we aankwamen zijn we niet bij het hostel vandaan gekomen. Het enige wat we deden was herenigen met iedereen van de boottrip in Whitsundays wat wederom gezellig was. De volgende dag besloten we met wat mensen die we niet kenden twee auto's te huren. De auto's waren compleet vol zodat de kosten per persoon laag werden gehouden. Met de auto's zijn we als eerst naar een punt gereden van waar je een wandeling kon doen om wilde koala's te spotten. Onderweg kwamen we een paar mensen van ons hostel tegen die een baby koala hadden gezien en een pijl op de grond hadden gemaakt om aan te geven waar hij was. Zonder de pijl hadden we hem nooit gevonden, hij zat helemaal verscholen in een boom. We konden heel dichtbij komen om foto's te maken. Daarna zijn we naar een baai gereden waar we wat hebben gegeten en op jet strand hebben gechillt. Ons plan voor daarna was om te gaan snorkelen bij een schipswrak dus we zijn terug naar het hostel gegaan om snorkelspullen te huren. Helaas bleek dat we de spullen alweer binnen een uur zouden moetem terugbrengen dus besloten we dit niet te doen. In plaats van snorkelen besloten we toen om naar de rotsen te gaan waar walibies zouden zijn. Het duurde even maar na een tijdje zagen we 2 schattige kleine walibies tussen de rotsen. Ik kreeg het voor elkaar om heel dichtbij te komen en uiteindelijk begon hij van de zoete aardappel die ik vast had te eten. Toen hij een tijdje geconcentreerd aan het eten was kon ik hem zelfs over z'n kop aaien, echt een mooi moment. Nadat er nog bij een strandje hadden gezwommen besloten we een groepsfoto te maken met de auto's erbij. Een paar minuten nadat we deze hadden gemaakt begon het uit het niets onwijs hard te regenen. Omdat de auto's een open dak hadden besloten we snel terug te rijden naar de plek waar we de auto's hadden gehuurd. In eerste instantie wilde we de auto's huren voor 24 uur maar dit was niet mogelijk omdat er een cycloon/orkaan voorstelt was. De cycloon zou van het zwaarste niveau zijn (5). Ze verwachtten dat hij zal komen op zondagavond, de dag dat we zouden vertrekken gelukkig. Vanwege de cycloon besloten ze de ferry, die je naar het vaste land brengt, voor een week stil te leggen, een cycloon zou de boot namelijk op kunnen tillen van het water. De meeste plekken aan het water werden geëvalueerd, inclusief het hostel waar we verbleven. Dit betekent dat iedereen zijn plannen moest omgooien, busritten en hostels omboeken. Voor ons aakte het niet heel veel verschil omdat we toch al weg zouden gaan op die dag.

Nadat we de laatste ferry hadden gehaald kwamen we weer aan in Townsville waar de auto nog geparkeerd stond. We besloten om door te rijden naar Mission Beach, een rit van zo'n uur. Aron had namelijk voor de volgende ochtend zijn skydive geplant voor daar. Eenmaal aangekomen in Mission Beach belde het bedrijf dat de skydive gecancelt moest worden vanwege de cycloon. Omdat we verder niks bij Mission Beach te zoeken hadden zijn we dan ook die avond nog verder omhoog gereden, zo ver mogelijk bij de cycloon vandaan. Omdat het al laat was en we geen rest area konden vinden zijn we gewoon ergens aan de kant van de weg gaan staan en hebben we daar in de auto geslapen. De volgende ochtend rond 4 uur werd er met zaklampen in de auto geschenen, de politie... Ze waren gelukkig super aardig en wilde alleen even checken of alles goed met ons ging! Nog half in shock zijn we weer in slaap gevallen om vervolgens na een paar uur naar wat watervallen te rijden. We wilde naar de Millaa Millaa Falls maar onderweg kwamen we nog 2 watervallen tegen waar we natuurlijk ook even zijn gestopt. Terwijl wat zuidelijker de cycloon op komst was, hebben wij heerlijk in het zonnetje kunnen zwemmen bij de watervallen. Daarna zijn we doorgereden naar Cairns, de eindbestemming van onze tocht langs de oostkust. Soms heb je even zo'n besef momentje van dit is de laatste keer dat we allebei in de auto slapen of samen meezingen met de radio, toch voelt het nog helemaal niet zo. Maar voor het zover is dat we afscheid van elkaar nemen gaan we eerst nog een paar dagen duiken! Afgelopen 2 dagen hebben we in een zwembad gedoken, zo'n 4 uur beeldmateriaal bekeken, onwijs veel vragen beantwoord en uiteindelijk examen gedaan. En dat alles om ons voor te bereiden op onze 3 daagse trip op een boot waar we in totaal zo'n 9 keer gaan duiken, waarvan 1 duik in het donker. Ons examen op papier hebben we allebei gehaald gelukkig en na een paar duiken in het open water krijgen we dan ons duik certificaat. We vinden het allebei heel gaaf om te doen omdat er een hele nieuwe wereld voor je open gaat onder water.

Morgen gaat de wekker om 6 uur omdat dan onze duiktrip begint. Voor de dagen nadat we terug zijn hebben ik een hostel geboekt zodat ik opzoek naar werk en naar een kamer kan gaan. Aankomende maand blijf ik namelijk in Cairns of ergens in de omgeving om te werken. Voordat ik op 9 mei naar Azië ga heb ik namelijk wel weer geld nodig, gelukkig is Azië erg goedkoop en verdien je hier in Australië 3 keer zoveel als in Nederland.

Dat was hem weer voor nu!