Sydney -> Brisbane

Australië, Brisbane

Hello,

M'n vorige blog was ik geëindigd in de nacht voordat we Sydney gingen verlaten. Die laatste dag hebben we op Bondi Beach doorgebracht. De weersvoorspellingen waren slecht maar uiteindelijk was het de hele dag heerlijk weer. Er was een skateboardwedstrijd bezig dus we besloten na een korte wandeling langs de kust om pizza te halen en op een scherm de wedstrijd te volgen. Er waren 3 catagorieen; women, masters en profs. Bij de masters deed en 52 jarige man mee en tot onze grote verbazing won hij ook nog! Achter het scherm kon je de zee zien en omdat er zoveel golven waren hebben we heel wat surfers gezien. Heerlijk zo'n rustig dagje. Rond 5 uur besloten we weg te gaan omdat we nog een stukje wilde rijden richting Newcastle. De volgende dag gingen we op zoek naar het Morisset Park, iemand had ons dat aangeraden vanwege alle kangaroos die er rond zouden lopen. En dat was niet teveel gezegd, niet normaal veel kangaroos die rustig in de schaduw lagen of om je heen liepen, heel tam. We konden ze gewoon gras geven en aaien of gewoon met ze chillen in het gras. Dat was echt een toffe ervaring, en toen we een kangaroo met een baby in de buidel zagen was de ervaring helemaal compleet. Nadat we alle foto's nog een keer hadden doorgekeken reden we door naar Newcastle. Onderweg kwamen we nog een mooi strand tegen waar we een paar uurtjes hebben verbleven. In Newcastle zelf hebben we niet zoveel mooie bezienswaardigheden kunnen vinden dus zijn we redelijk snel weer verder gereden, op zoek naar een nieuwe slaapplaats.

Op dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan Port Stephens, een grote baai. Toen we gingen pinnen in een stadje kwamen we een surfwinkel tegen waar ik besloot om een kinder snorkelsetje te kopen, groot genoeg voor mij. Daarna gingen we gelijk naar een stuk rotsen waar ik het heb uitgeprobeerd, daar zwem je dan tussen onwijs veel vissen. Ik weet zeker dat ik nog veel plezier ga hebben van deze aankoop! Na een snelle douche gingen we een berg beklimmen op het puntje van de baai, vanaf hier kon je mooi aan de linker kant de zee zien liggen en aan de andere kant de baai. Eenmaal weer beneden zette we onze rit voort naar het grootste zandgebied van het zuidelijk halfrond, zo'n 30 kilometer lang. Hier kan je activiteiten als quadrijden, zandboarden en kameelrijden doen. Door het tijdgebrek hebben we dat niet kunnen doen maar zijn we wel een zandheuvel opgerend, net alsof je in de woestijn bent. En weer door, naar de Myall Lakes. Hier hebben we een schitterende (oranje) zonsondergang gezien. Na ergens een supermarkt te hebben gevonden konden we eindelijk om 10 uur beginnen met koken, binnen no time hadden we dat alweer op. Nadat ik mn blog weer even had bijgewerkt zijn we lekker gaan slapen, ik op de achterbank en Aron in een tentje.

De volgende dag zijn we naar Port Maquarie gereden. In het informatiecentrum raakte we nog even aan de praat met een vrouw die daar werkte, ze was opgegroeid in Nederland maar lang geleden hierheen verhuist vanwege de liefde. Wij zijn daarna een stukje langs de baai gelopen. De rotsen aan de rand waren geschilderd, van een portret van Bob Marley tot namen van overleden mensen. Twee Nederlanders zijn er ook fanatiek in geweest want we hebben zo'n 5 stenen gezien waarop stond 'Groetjes van Jan & Agnes uit Gieten, Holland'. Daarna zijn we op een strand neergeploft. Hier kon Aron mooi zijn bodyboard, die hij de vorige dag impulsief gekocht had, proberen. Aan het einde zat er alweer een scheur in, goeie kwaliteit dus. Het Koala Hospital konden we ook zeker niet overslaan. Hier worden koala's behandeld wanneer ze bijvoorbeeld bij een bosbrand betrokken zijn geraakt en overal brandworden hebben. In sommige gevallen, wanneer ze niet goed meer kunnen zien of de klauwen zijn geamputeerd, kunnen ze niet terug in het wild worden geplaatst en blijven ze dus voor altijd daar leven. Toen wij er een kijkje gingen nemen waren helaas bijna alle koala's, hangend aan een tak, aan het slapen. Onze magen begonnen alweer te knorren, en door een gebrek aan broodbeleg waren we genoodzaakt om een vette hap te eten bij Hungry Jacks, soort Mac Donalds. Toen zijn we doorgereden naar Hat Head waar we rond 5 uur nog heerlijk hebben kunnen snorkelen. Er waren mooie rotsen van schelpen onder water en vissen in alle maten en kleuren. Na een koude gratis douche zijn we na een paar uur rijden ergens op een parkeerplaats ons eten gaan maken. We worden er inmiddels handig in om op 2 gaspitjes een driedelig diner te maken (bijv. Rijst, boontjes en worstjes). Na het eten hebben we onszelf getrakteerd op een softijsje van de Mc Donalds en zijn we nog flink veel kilometers gaan maken. Pas om 12 uur 's nachts kwamen we op een rest area waar we de nacht hebben doorgebracht.

Na een korte nacht zijn we doorgereden naar Byron Bay, een hippiestadje die ons door veel mensen is aangeraden. Onderweg zijn we nog bij een stadje gestopt om wat boodschappen te doen en wederom onder genot van een Mc Donalds ijsje hebben we nog snel een camping voor de nacht geboekt. Toen we na een uurtje op de camping aankwamen hebben we snel onze tenten opgezet en zijn we een strand bij het centrum op gaan zoeken. De sfeer is zo relaxed in en rondom dit stadje. Overal waar je kijkt zie je jonge mensen in zwemkleding met een surfboard onder hun arm. Alsof niemand in Byron Bay werkt maar elke dag naar een strand gaan en dat daardoor het woord stress niet voorkomt in hun woordenboek. In het kleine centrum van Byron Bay konden we 'Happy Hour' niet weerstaan en hebben we een wijntje & biertje gedronken in een café. Daarna hebben we op de camping nog gekookt en zijn we daarna naar bed gegaan. De volgende ochtend moesten we voor 10 uur het park verlaten, en om 1 voor 10 reden we dan ook weg. We wilden de dag beginnen bij Cape Byron, de vuurtoren. Na een tijdje tevergeefs op zoek naar een gratis parkeerspot te hebben rond gereden zijn we toch ergens gaan betalen. Vanaf die parkeerplaats zijn we naar boven gaan lopen. Toen we bijna bij de vuurtoren waren zagen we ineens een groep van ongeveer 30 dolfijnen voorbij zwemmen! Het grootste deel zwommen ze onder water maar soms doken ze over de golven heen, schitterend gezicht was dat. Bovenaan aangekomen hadden we nog met twee Nederlandse meisjes gepraat die onze route precies andersom doen, zo hebben we nog wat tips aan elkaar kunnen geven. Lang konden we daar niet blijven omdat onze parkeermeter bijna afliep, op naar het strand dan maar weer. Eerst zijn we het centrum nog eens doorgelopen waarbij kleding werd gepast, souvenirs werden gekocht en toen Aron een surfwinkel binnen liep kreeg hij nog een aanbieding voor een goed bodyboard met flippers. Na een paar uur op het strand te hebben nagedacht besloot Aron terug te gaan en op de aanbieding in te gaan. Wederom was het druk op het strand. Rond 4 uur werd het nog drukker door alle locale kinderen die vanuit school snel naar het strand doorgingen. Dan zie je ook echt jonge kindjes al gewoon goed surfen. Nadat we onze zwemspullen in de auto hadden gedropt kwamen we een meisje van Aron's basisschool tegen die elkaar al 6 jaar niet gezien hadden, wat is de wereld toch klein soms. Ze vertelde dat er een openlucht bioscoop dicht bij het strand was dus we besloten daarheen te gaan. Onderweg kochten we nog wat eten en drinken en toen volgden we gewoon de massa. Het was onwijs druk, overal waar je keek zaten mensen op de grond. Het was blijkbaar de opening van het surf festival, door middel van een film. Het was een gezellige boel, mensen namen hun kinderen en honden gewoon mee. De film zelf was niet zo spectaculair maar de sfeer was zeker goed, misschien ook wel omdat letterlijk iedereen een biertje in z'n hand had. Toen de film was afgelopen zijn we nog een stukje gaan rijden naar een rest area. Aron zette daar zijn tentje op naast een bord waarop stond 'be aware of snakes'. Uitgeput van een paar dagen (bijna) niks doen, vielen we vrijwel gelijk in slaap.

Het plan voor de volgende dag was om een national park te bezoeken en daar wat rond te lopen alleen daar hebben we vanaf gezien omdat we in onze chill modus zaten en daardoor liever op een strand aan de Gold Coast wilden liggen. Bovendien was het weer erg warm dus niet echt weer om een stuk te lopen. Zo kwamen we dus bij Surfers Paradise terecht. Zo klein en gezellig als Byron Bay was, zo groot en toeristisch is de Gold Coast. Het wordt dan ook wel een combinatie tussen Miami en de Costa Brava genoemd. In de avond zijn we nog een rondje gaan lopen door het centrum van Surfers Paradise en zo vonden we een boekenwinkel waarin alle boeken 3 dollar waren. Nu lees ik thuis bijna nooit boeken maar als je op het strand ligt is het toch wel een goed tijdsverdrijf om te lezen. Ik heb er dan ook 2 gekocht. Het viel ons op dat zoveel winkels nog zo laat open waren. Sommige souvenirwinkels daar zijn zelfs 24 uur per dag open.. Rond een uur of 10 zijn we weggegaan en hebben we ergens weer in de auto geslapen, zodat we de volgende dag naar Brisbane konden gaan!

Pas vanaf 1 uur konden we in ons airbnb terecht, dus in de ochtend hebben we rustig aan gedaan en onderweg zijn we boodschappen gaan doen. We verblijven in een appartement van een jong stel, waarvan de man van Italiaans afkomst is en de vrouw van Asiatische afkomst. Ondertussen verhuren ze nog een kamer via aribnb waarin op het moment twee Koreaanse mannen slapen. Op de dag dat we aankwamen hebben we vrij weinig uitgespookt. Eerst hebben we nog wat bedrijven gebeld om onze tripjes in te plannen en daarna zijn we gaan koken en hebben we een film opgezet. Na de familie nog te hebben bijgepraat op skype zijn we ons bed ingekropen. De volgende ochtend begon Aron juist met skypen en ben ik dus de kamer uitgevlucht en heb me verdiept in Azië. Zoals het er nu uitziet ga ik namelijk begin Mei, nadat ik een maand gewerkt heb in Cairns, nog 1,5 tot 2 maand rondreizen in Azië. Vooral de Filipijnen, Thailand en Vietnam spreken me erg aan. Dus mocht iemand nog tips hebben, laat het me weten! Na het ontbijt zijn we naar de binnenstad gelopen. Hier besloten we om voor 2 uur op te splitsen zodat we allebei ons eigen ding konden doen. Op mijn gemak heb ik in boeken, souvenirs- en kledingwinkels gekeken, oude gebouwen bekeken en informatieboekjes over Azië gevraagd bij reisbureau's. Toen we weer samen waren zijn we naar de City Botanic Gardens gelopen en hebben daar enorme leguanen gespot. Daarna zijn we op een gratis Ferry gestapt die ons in 1,5 uur Brisbane vanaf het water heeft laten zien, al heeft Aron niet alles meegekregen omdat hij halverwege in slaap viel. Tenslotte zochten we een supermarkt op waarbij we onderweg nog een zwembad tegen kwamen met een strand, op enkele meters van de rivier. Eenmaal in het appartement aangekomen zijn we gaan koken, precies gelijk met de Koreanen. En omdat ik in de bakingmood was besloot ik ook nog koekjes te bakken die we wederom onder een film hebben opgesmuld. En toen kwamen we alweer bij vandaag aan. Op het moment dat ik dit laatste stukje schrijf is het half 11 's ochtends, heb ik net alle was opgevouwen en hebben we ontbeten. Wat we vandaag precies gaan doen hebben we nog niet besloten, maar we blijven nog een dagje in Brisbane. En in de avond rijden we dan een half uurtje door naar een rest area waar gratis douches schijnen te zijn :)

Vanaf donderdag gaat ons leukste deel van de reis beginnen. We hebben dan ons eerste geboekte tripje! En op maandag volgt dan alweer de volgende. Kayakken, snorkelen, duiken en skydiven, we gaan het allemaal doen aankomende maand. Ik heb er onwijs veel zin in en probeer mn blog zo goed mogelijk bij de houden zodat jullie er ook van mee kunnen genieten!

Groetjes uit Brisbane!

Mooi verhaal weer iris. Leuk om te lezen over jullie belevenissen.

anda 2017-02-28 08:37:03

Wat heerlijk om die blogs te lezen. Alsof je er zelf even bent. Ik ben jaloers 😀