Jervis Bay, Blue Mountains & Sydney!

Australië, Sydney

19-02-2017

Hey!

Afgelopen week was waanzinnig! Ik denk wel de mooiste week tot nu toe. Genoeg om over bij te praten dus.

Maandag 13 februari waren we vanuit Canberra, via een tussenstop in Jervis Bay beland. We waren van plan een dag eerder te gaan maar toen was het slecht weer dus vandaar dat we het plan hadden bijgesteld. Jervis Bay is een baai met meer dan 20 stranden, waarvan we er zoveel mogelijk wilde bezoeken in 1 dag. Omdat we er zo vroeg mogelijk wilde zijn hebben we ontbeten met een gebakken eitje op het eerste strand, Hole in the Wall Beach. Het was vloed en toen ik even niet oplette waren ineens mn slippers opgeslokt. Eentje heb ik er van terug kunnen vinden en de andere was helaas verdwenen... Daarna hebben we nog verschillende stranden bezocht, onder andere het witste stand ter wereld, Hyams Beach. Nadat we lekker hadden gezwommen wilden we de andere kant van de baai gaan bekijken, alleen toen we daar aankwamen bleek het gebied doordeweeks gebruikt te worden als de miltair trainingsgebied. Teleurgesteld zijn we weggegaan en besloten we door te rijden naar Kiama, ongeveer een uurtje van Jervis Bay. Hier bleek namelijk een gat in de rotsen te zijn waar water meters hoog spuit, een zogenoemde blowhole. Het was leuk om te zien hoe allemaal mensen soms minutenlang met hun camera klaarstaan om te wachten een zo groot mogelijke waterstraal vast te leggen. Daarna besloten we een plaats voor de nacht op te zoeken en eindigden we op een redelijk grote 'rest area'. Na een dag zwemmen was m'n haar wel toe aan een douche, en toen we een grote (schone) wasbak tegenkwamen buiten besloten we dan ook om ons haar daarin te gaan wassen. Het was een hele onderneming maar wat knap je daar van op zeg! Daarna zijn we begonnen met koken; gekookte aardappels, rode bieten en kip stond op het menu. Toen Aron de aardappels ging omspoelen kwam hij een jongen tegen die in het engels zei 'wow aardappels, wat een luxe zeg, wij eten alleen maar noodles, elke dag weer..'

De volgende dag hebben we rustig het aan gedaan. Onderweg naar de Blue Mountains zijn we gestopt in een stad genaamd Wollongong. Hier hebben we in het shoppingscentre een kijkje genomen waarbij ik slippers en een trui heb gekocht, typerend voor het wisselende weer op het moment. Daarna zijn we na 2 uurtjes rijden bij het eerste informatiecentrum in de Blue Mountains gestopt om wat laatste tips in te winnen. Toen we de aangeraadde camping hadden gevonden was het inmiddels alweer 5 uur en besloten we alvast warm te eten. Daarna zijn we een wandeling gaan doen van een uitkijkpunt tot een andere. Het was alleen zo mistig dat het leek alsof je tegen een witte muur aan keek, beetje zonde. De route hebben we dan ook in de helft van de aangegeven tijd voltooid omdat we stukjes hebben gerend.

Na een koude nacht zijn we vroeg opgestaan, we wilden vandaag alle hoogtepunten van de Blue Mountains zien dus dat was een strak schema. We begonnen met een 3 uur durende route door een soort regenwoud, toen we eraan begonnen was het nog mistig maar later klaarde het op. Ons volgende doel was Katoomba, een plaatsje in de Blue Mountains waar het 'echo point' gevestigd is en waar een mooi uitzicht is over 3 rotsen; 'The Three Sisters'. Dit was het meest toeristische punt die we hebben meegemaakt, wat betekend, overal Aziaten... Zo zagen we ook een groep van ongeveer 20 vrouwen met geschoren haar en dezelfde kleding, wij gokken dat het nonnen waren. Na een uur zijn we hier weer vertrokken omdat het betaald parkeren was, en wij als arme backpackers niet zoveel geld daaraan willen uitgeven. Op naar de Leura Cascades, waar een mooie korte wandeling was met onderweg een waterval. Aan het einde had je een schitterend uitzicht waarnaar er nog een lange trap omhoog ging naar een ander uitzichtpunt. Mijn kuiten deden inmiddels flink veel pijn dus deze heb ik uitgezeten en heeft Aron alleen gedaan. Daarna zijn we doorgereden naar 'The Sublime Point Lookout' wat natuurlijk al aantrekkelijk klinkt. En ze hebben zeker niet teveel gezegd, subliem was het zeker! Het volgende onderdeel op de planning was de 'Wentworth Falls'. Hier hebben we wederom een stuk gelopen, ongeveer een uur. Toen we bij de waterval aankwamen besloot Aron over het hekje te springen en op de waterval te staan. Iedereen keek mij aan van wat is die gek aan het doen. Het leverde wel mooie plaatsjes op, en daar doen we het natuurlijk allemaal voor haha. Toen we terug bij de auto waren zijn we snel doorgereden naar het Griffin Lookout waar we noodles hebben gegeten en de zonsondergang hebben bekeken. Wat een vermoeiende maar super mooie dag was dat zeg. Omdat we op deze dag vrijwel alle hoogtepunten van de Blue Mountains hadden gezien moesten we op zoek naar extra plekken om de volgende ochtend nog te bekijken, voor we onze reis naar Sydney voort zouden zetten. Nadat we de magazines en boeken nog een keer grondig hadden gelezen besloten we nog een uitkijkpunt, een door wind geërodeerde rotswand en een waterval te bezoeken. De tenten hebben we toen we wakker werden nog laten staan omdat ze zeiknat waren van de regen en dauw, voor we naar Sydney zouden gaan gingen we die nog ophalen. Om bij de waterval te komen moesten we een 5 kilometer lange grindweg volgen. Toen we bij het beginpunt aankwamen was het midden op de dag en dus weer veelste warm, ik hoopte dan ook echt dat het niet zo ver lopen zou zijn naar de waterval. Helaas, 2.5 uur (return) stond er op het bordje... Met een verfrissende duik in het vooruitzicht zijn we toch begonnen. Toen we na een half uur al beneden aankomen wilde ik zo het water inspringen, maar net optijd merkte ik op dat er meerdere kreeften op de bodem zaten. Dat maakte het toch wat minder aantrekkelijk voor mij, Aron daarintegen vond het juist wel interessant om ze proberen te pakken doormiddel van 2 stokken. Toen ik besloot om dan maar vanaf een steen te pootje baden en van de waterval te genieten, zag ik ineens een grote hagedis verschijnen. Nu ben ik niet echt bang voor die beesten maar toch vind ik ze onberekenbaar. Voor we aan de tocht omhoog begonnen hadden we allebei ons shirt doorweekt met water wat voor verfrissing zorgde onderweg. Toen we bij de auto aankwamen hadden we honger en dorst, maar bijna onze hele voorraad was op. Gelukkig hadden we nog een fles water en hebben we een blik ananasschijfjes open gebroken, wat lekker was dat. Daarna was het tijd om onze tenten op te breken en de Blue Mountains na 2 mooie dagen te verlaten, op naar Sydney! Onderweg konden we het niet laten om nog een goedkoop softijsje bij de Mac Donalds te halen en zo konden we daar door de wifi ook aan onze airbnb host laten weten hoelaat we aan zouden komen.

Na een tijdje file te hebben gereden en het chaotische Sydney te hebben doorkuist kwamen we rond half 7 aan bij ons nieuwe adresje. De man zat al voor het appartementencomplex op ons te wachten en heeft ons een rondleiding gegeven door het appartement. Nadat we alles hadden uitgeladen zijn we ergens pizza gaan halen en dat op Bondi Beach op gaan eten. Vroeger keek ik altijd een programma over dit strand op tv en toen leek het immens groot, maar wat valt dat in het echt tegen zeg. Toen we terug kwamen zijn we snel gaan slapen want de volgende ochtend stonden al vroeg weer skype afspraken te wachten. Nadat iedereen weer op de hoogte was gesteld van alle ontwikkelingen zijn we opzoek gegaan naar een opal kaart, soort ov-chipkaart die ze in dit gebied gebruiken. Toen we die op zak hadden gingen we met de bus en trein naar het centrum waar we via wat bezienswaardigheden bij het Opera House belandden, de trekpleister van Sydney. Verschillende mensen hadden ons aangeraden om een tocht met de ferry te maken naar een stadje Manly, waarbij je onderweg mooi zicht had op het Opera House en de Harbour Bridge. Toen we even rondliepen in het stadje en op het strand aankwamen begon het te regenen en onweren. De eerst volgende ferry zat dan ook helemaal vol omdat iedereen tegelijk terug wilde. Eenmaal bij t huis weer aangekomen zijn we gaan koken en met de eigenaar een heineken biertje gaan drinken. Hij heeft hele verhalen zitten vertellen over dat hij oorspronkelijk Iers is, opgegroeid is in Zuid Afrika, 5 jaar in Londen heeft gewoond waar hij z'n vrouw leerde kennen en toen ze een kind kregen naar Australië zijn verhuist. De volgende dag zijn we lekker uit gaan slapen, daar waren we wel aan toe na een aantal drukke dagen. Daarna zijn we de stad weer ingegaan en ditmaal met een doel, een gopro camera kopen. Afgelopen jaar had ik er al eentje gekocht maar die ben ik waarschijnlijk in het vliegtuig hierheen vergeten... Wat heb ik daarvan gebaald, want goedkoop was het zeker niet. Nadat we in 5 winkels informatie hadden ingewonnen besloten we uiteindelijk toch geen een te kopen en te kijken wat de opties zijn om online eentje te kopen, die zijn over het algemeen goedkoper. We hebben ons nieuwe adres in Brisbane, waar we volgende week aankomen, gevraagd of we het pakketje daar mogen laten bezorgen en dat was geen enkel probleem.

Het is op het moment dat ik dit schrijf alweer 1 uur 's nachts en is onze laatste dag in Sydney dus officiel al begonnen. Vandaag gaan we een wandeling maken langs verschillende stranden, als het weer tenminste meewerkt. De voorspellingen zijn niet zo goed namelijk. En aan het einde van de middag rijden we door richting Newcastle waar we aan de kant van de weg weer zullen overnachten. De rest van de week zit al weer helemaal volgeplant want we moeten een redelijk groot stuk overbruggen richting Brisbane, met veel mooie stadjes en stranden onderweg. Volgende week zal ik daar weer verslag van uitbrengen!

Cheeers!

Zo gaaf allemaal! ! Kom je nog wel terug? ???

Mammie 2017-02-18 16:39:59

Super!!!!

Mieke 2017-02-18 19:17:06

Wat heerlijk om zo mee te kunnen lezen. Wat maken jullie veel mee en wat hebben jullie een druk programma. Genieten doen jullie zeker. Blijf dit lekker doen. Veel plezier!

Ellen 2017-02-18 21:57:17

Hey Iris, wat een mooie avonturen beleven jullie zeg! Leuk om je te volgen. Weet je wat grappig is. Jij hebt dit op zondag 19 febr geschreven, en ik lees dit terwijl het hier zaterdag de 18e is. Bijzonder toch?

Lida van Polderburen 2017-02-18 21:57:54

Hé Iris, heerlijk om de zondag te beginnen met het lezen van jouw verslag. Wat schrijf je leuk en wat beleven jullie veel... heel veel plezier nog!!!

Anita 2017-02-19 08:01:22

Leuk ier al die belevenissen. Blijf maar veel mooie plaatjes schieten. Kus voor jullie allebei.

anda 2017-02-21 09:38:12

Wow, wat een supergave verhalen! Te gek dat jullie deze reis maken. #alittlejealous Goeie tijd in Brisbane!!

Arjo 2017-02-22 22:35:49

We hebben binnenkort weer oppas nodig, maar we maken ons een beetje zorgen of onze favoriete oppas wel weer terugkomt ;-) Mooie avonturen zeg! We lezen en leven mee!!

Nelleke 2017-02-22 23:12:09

Gaaf hoor! Niks overslaan hoor, alles mee pakken😀👍💪