Road trip: Grampians National Park & The Great Ocean Road

Australië, Grampians National Park

31-01-2017

Heeey!

Afgelopen week is er van alles gebeurt! Zaterdagavond zijn we teruggekomen van een 3- daagse trip naar de Grampians en de Great Ocean Road. We hebben de trip gedaan met 3 jongens die we hier hebben ontmoet. Samen zijn we donderdagochtend gezellig krap in onze auto op pad gegaan. Onderweg zijn we bij een Aldi gestopt om boodschappen voor die paar dagen te doen. We besloten een avond noedels te gaan eten en een avond pasta, de makkelijkste maaltijden die je kan bedenken. Na een aantal uur kwamen we in de Grampians aan bij Mount Zero. Deze berg gingen we beklimmen. Het was een zware route in de volle zon maar het uitzicht was het allemaal waard, hoe hoger we kwamen hoe mooier het werd. Toen we weer terug beneden waren besefte we ons dat we eigenlijk niet zo goed voorbereid waren omdat we geen idee hadden waar de uitkijkpunten waren die we graag wilden zien. Daarom zijn we eerst naar een informatiepunt gereden om een kaart te vragen. Er volgden nog verschillende uitkijkpunten en een schitterende waterval, waar een aantal van ons hebben gezwommen en we wat hebben gegeten. We besloten een wandelroute te doen van 5.5 km waarbij we tijdens zonsondergang bij een mooi uitkijkpunt wilde zijn (op 2/3 van de route). We begonnen om half 8, dus we hadden 1 uur de tijd terwijl er voor de hele route 2.5 uur voor stond aangeschreven. We begonnen heel enthousiast met rennen, maar dat hielden we niet lang vol. Uiteindelijk hebben we de zonsondergang gemist maar het uitzicht was alsnog fenomenaal. Toen we beneden kwamen was het alweer donker, en verscheen er een super mooie sterrenhemel. Omdat we zo gezweet hadden tijden de tocht wilde we graag afkoelen en besloten we ons te wassen in een riviertje. Dit was een van de leukste ervaringen van de trip. Op de weg naar de camping was het opletten geblazen, we hebben namelijk 3 keer bijna een kangaroo aangereden.

Na een lange dag kwamen we op onze camping aan, al kan je het amper een camping noemen aangezien het geen douches en elektriciteit had en toiletten had van gaten in de vloer. Nadat de tenten waren opgezet hebben we noedels gegeten aan een kampvuur. Bij het kampvuur werden we gezelschap gehouden door 3 Australische mannen die al aardig wat wiskey en bier op hadden. Ze waren verder wel heel aardig en vertelde over hun kinderen en gaven ons nog tips over waar we heen moesten gaan. Rond een uur of half 2 we onze tenten in gekropen. De nacht in de tent was afschuwelijk, onze matjes werkten niet echt dus we laten op de harde grond in een dunne slaapzak terwijl het onwijs koud was. En wanneer ik eindelijk in slaap was gevallen kwam de zon op en werd het ineens bloedheet in de tent. We zijn toen zo snel mogelijk alles gaan opruimen en weer op pad gegaan. Als eerste zijn we toen naar de Balconies gegaan, een uitkijkpunt waar je een mooie foto kan maken tussen twee rotsen. Toen we er aankwamen bleek echter dat je de rots niet mocht betreden omdat het in onderzoek was ofzo, en de rangers hielden een oogje in het zeil dat niemand daarheen ging. Na 5 minuten wachten gingen de rangers gelukkig weg en zijn we alsnog naar de rotsen geklommen om foto's te maken.

Het was toen inmiddels alweer 11 uur en dus tijd om naar de Great Ocean Road te gaan. De route begint in Warnambool. Hier zijn we gestopt voor een plaspauze, en toen bleek dat er echt veel te doen was. Overal waren kraampjes en op een riviertje kon je een klein bootje huren. Het kind in ons kwam naar boven en dus besloot ik met 2 jongens om voor een kwartier een bootje te huren. Eigenlijk mochten er maximaal 2 volwassenen en een kind in, maar we keurde mij goed als een kind. Op het water besefte we waarom ze die regel hebben aangezien we amper vooruit kwamen door ons gewicht haha. We zijn wel snel weer weggegaan omdat we tijdens de zonsondergang bij de Twelve Apostles wilde zijn. Na Bay of Islands en Grotto (zie foto's), waren we mooi optijd voor de zonsondergang bij de Twelve Apostles. Ook hier zijn we illegaal op rotsen gaan zitten, waar we een veel mooier uitzicht hadden. Met bier en wijn hebben we echt genoten, voor mij was dit absoluut het hoogtepunt van de trip.

Voor deze nacht hadden we geen camping geboekt het het was al best laat dus we besloten gewoon ergens in het wild te gaan kamperen. Na wat rondrijden vonden we een verlaten huisje waar naast we zijn gaan staan.

Op de laatste dag zijn we een stukje terug gereden om nog wat uitkijkpunten te bekijken en zijn we weer bij de Twelve Apostles gestopt om onze waterflessen te vullen en pannenkoeken te bakken. Nadat onze magen weer gevult waren zijn we doorgeredem maar Apollo Bay waar we naar het strand zijn gegaan. Ondertussen zagen we ergens op onze kaart een waterval staan waar we heen wilde gaan, dit was alleen lastiger te vinden dan we dachten. Na wat verkeerd gereden te hebben hadden we het gevonden, en bleek de waterval tegen te vallen in vergelijking met de waterval die we eerder al hadden gezien. Al had het ook we wat omdat het midden in een soort jungle lag terwijl het best dicht bij de kust lag. Vanaf hier hadden we de route wat sneller afgelegt en zijn we doorgereden naar Bells Beach, waar we opnieuw een mooie zonsondergang hebben gezien. Daarna zijn terug naar Melbourne gereden, met nog 1 tussenstop bij de Domino's pizza. Een perfecte manier om de road trip af te sluiten. Het was een trip waarin we weinig hebben geslapen, veel gelachen en bovenal veel genoten!

Toen we terugkwamen zijn we bij onze vrienden in hun shared house op de bank gaan slapen. En van zondag op maandag hadden we beloofd om weer bij ons andere airbnb adresje te slapen. Met de man van dat huis en 3 vrienden van hem hebben we zondagavond ergens in een bar de mannen finale tennis gekeken en wat gedronken en gegeten. Was leuk om zo ook wat contacten met locals te hebben.

De aankomende 2 nachten gaan we weer in het huis van onze vrienden slapen en daarna gaan we aan onze reis naar Sydney beginnen! Het wordt nog raar om Melbourne te gaan verlaten, we beginnen ons echt thuis te voelen hier. Maar het is ook wel leuk om weer een nieuw avontuur aan te gaan!

Doei doei!

hoi lieve Iris! wat beleef je veel zeg! indrukwekkend hoor. We genieten mee via jou verhalen. fijn dat het zo mooi en goed gaat allemaal. Heel veel plezier nog (en we kijken alweer uit naar je volgende avonturen!) liefs van ons uut grunn