Etherdiscipline

Oeganda, Murchison Falls National Park

Tja, beste lezers, dit is ‘m dan, mijn laatste blog. Deze 10 weken zijn al voorbij. Vannacht vertrekken we om 01.00 uur naar Entebbe en vliegen we om 05.00 uur (NL 03.00 uur) naar Istanbul. In Istanbul stappen we over op onze vliegtuig naar het koude Nederland. Als alles gaat volgens plan, landen we om 17.25 uur Nederlandse tijd op Schiphol.

We hebben de afgelopen weken lekker de toerist uit mogen hangen en daar hoort natuurlijk de safari bij! Als echte Nederlanders hadden we eerst een bike safari gepland. We stapten met z’n viertjes en een guide op de fiets. Om het nog wat meer Nederlands te maken begon het zodra we vertrokken te regenen en als het hier eenmaal regent, dan ben je binnen 10 seconden zeiknat. We crosten door de modder tussen de zebra’s, stieren, apen, antilope ’s. Ik begon nog net niet ´op fietse´ van Skik te zingen: wie döt mij wat vandage, 'k
heb de banden vol met wind, nee ik heb ja niks te klagen, 'k zol haost zeggen, jao het mag wel zo!

Vrijdag 16 december was Lois jarig! Dat hebben we natuurlijk gevierd met lekker eten, cadeautjes, drankjes en dansjes. Toen we ’s nachts thuis kwamen van de dansjes en drankjes, hadden we de beentjes moe en waren we van plan om lekker lang te gaan slapen. We deden de deur van het slot en daar stond Jackie helemaal in tranen en overstuur. Het duurde even voordat ze kon vertellen wat er was gebeurd. Even voordat wij thuiskwamen heeft er iemand proberen in te breken. Ze heeft gelijk de bewaker en de huisbaas gebeld maar namen beiden niet op. Al eerder deze week waren een aantal spullen van Myrthe verdwenen uit de kamer, waarvan we wat hebben teruggevonden. Gek genoeg had de bewaker opeens Myrthe haar tas in gebruik genomen. Vandaar wilden wij toch verhaal gaan halen bij de bewaker. We hadden de taken goed verdeeld, Myrthe stond bij de deur om zo snel mogelijk de deur op slot te kunnen doen. Elles she got our backs en hield in de gaten of Lois en ik niet aangevallen zouden worden. Allen gewapend met een grote keukenmes. Lois en ik liepen als Wendy van Dijk in de serie Moordvrouw, richting de bewaker. Van de zenuwen werd de situatie toch ook een beetje komisch, met onze Ellie op de uitkijk, giebelden we ondertussen, JONGENS ETHERDISCIPLINE!!! Veilig aangekomen bij het hokje van de bewaker, riepen en klopten we een paar keer maar er gebeurde niets. De bewaker bleek nadat wij binnen waren gekomen weg te zijn gegaan. Ook het hek stond gewoon open. We zijn met z’n allen op gebleven tot het licht werd en zijn daarna wat onrustig in slaap gevallen. Gelukkig is het rustig gebleven.

Terug naar de ultieme toeristen, nog een safari! In jawel, het allermooiste National Park van Oeganda Murchison Falls! We werden ’s ochtends vroeg opgehaald door Benjamin en zijn vrouw Helen. Hellen hadden we de dag daarvoor ontmoet. Benjamin had ons uitgenodigd om met z’n allen wat te gaan eten en drinken de avond voordat we op safari zouden gaan. Eenmaal aangekomen op de plek waar we hadden afgesproken, bleek het een groot evenement te zijn. Belangrijke mensen van het ministerie en politie waren aanwezig en wij bleken de speciale gasten te zijn. Onze namen werden omgeroepen en moesten even gaan staan en zwaaien. Waar waren we nu toch weer in beland. Maar goed, daar ontmoette wij dus Hellen. Een aardige dame die vertelde dat ze nog nooit in Murchision was geweest. We vroegen Benjamin of ze ook mee kon en dat vonden ze wel een goed idee! Onderweg naar de safari lodge kwamen we al apen en olifanten tegen en vanuit onze lodge zagen we de nijlpaarden zwemmen in de nijl. We hebben een game drive gedaan en een bootsafari. Ook hebben we de enige waterval van de Nijl gezien. Wauw wat waren deze drie dagen bijzonder!

Kerstavond zijn we naar de Watoto church geweest down town. Het kerstverhaal in een Afrikaans jasje, daar kunnen we in Nederland nog wat van leren, wat een show! De volgende dag had Jackie ons uitgenodigd bij haar familie thuis. Haar broers, zus en moeder hadden heerlijk voor ons gekookt. Het was een klein huisje waar zij met z´n zevenen leven. Zo mooi om te zien dat ze alles willen delen met iedereen, ook al hebben ze niet veel geld. Tweede kerstdag, boxing day zoals ze dat hier noemen, zijn we met de andere Nederlandse studenten naar Entebbe Beach geweest. Wat een drukte! Veel mensen gaan met de familie naar het strand om boxing day te vieren. Als afsluiter hebben we dinsdag quad gereden in Jinja, super gaaf!

Vandaag hebben we de koffers ingepakt en zijn we naar het ziekenhuis geweest om een exit test te doen om te kijken of we nog parasieten of andere beestjes hebben opgelopen. Binnen een half uurtje hadden we de uitslag. Laat ik het zo zeggen, we komen met een heleboel ervaringen, beestjes en medicijnen weer thuis!

Wat een prachtige tijd hebben jullie gehad dit is een ervaring voor het leven! We kijken uit naar morgenavond en dan gaan we live je verhalen horen๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜!

Diddy 2016-12-29 12:53:29

Hi Drien! Deze fantastische ervaring neem je je hele leven mee en is in de afgelopen 10 weken al ingepakt en opgeslagen op jouw harddisk๐Ÿ˜‰ Een hele fijne thuisreis toegewenst van de Eggies Tot gauw!๐Ÿ˜˜

Tante Katreu 2016-12-29 13:10:38

Wat weer een bijzondere belevenissen hebben jullie mee gemaakt, daar kun je nog lang van genieten. Toch ben ik weer erg blij als ik je morgen terug zie en ik ben niet de enigste denk ik. Tot morgen๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

Engbert 2016-12-29 13:14:42

Een hele goeie reis terug naar Nederland. En wat weer een mooi verhaal en prachtige foto's.

Andrรฉ 2016-12-29 13:27:07

Wat prachtige verhalen en foto's en wat hebben jullie veel beleefd.We wensen jullie een goede terugreis. En de dikke winterjas direct maar aan op schiphol.

Hans en Lammie. 2016-12-29 16:02:08

Wat een verschrikkelijk ooi avontuur. Een hele goede terugreis. Laterrrrrrr

Marit 2016-12-29 16:20:08

Hendrien bedankt dat we mee konden genieten dmv deze prachtige verhalen. Veilige vlucht terug. Trek maar dikke kleding aan. XXX

Herma 2016-12-29 16:30:52

Top Hendrien die foto's. .. En het zal ff weer wennen zijn ... Groetjes en Geniet van OUD EN NIEUW!!!

Tinie S. 2016-12-29 20:06:06

Weer een prachtig verslag. Goeie terugreis.

Harmke 2016-12-30 07:08:49

Wat gaaf die safari! En wat spannend die inbreker... Je neemt we met je verhalen mee terug naar mijn tijd in Zuid Afrika, klinkt wel deels bekend! En nu lekker onderweg naar huis, een lange reis zo te lezen. Wat is de tijd snel voorbij gegaan! Liefs

Heike 2016-12-30 09:02:53

Lieve wereldreiziger, Wat schrijf je toch mooie verhalen en wat heb je een prachtig avontuur beleefd! Om nooit te vergeten! Goede reis en tot snel in ons koude kikkerland! Dikke smok, Willem

Willemien 2016-12-30 10:37:17

Ik zou het leuk vinden om Jullie te ontmoeten Lois zal het wel regelen liefs Rita