Dag 12 : Ucluelet

Canada, Ucluelet

Geen walvissen vanaf de kust dan maar de zee op. We gaan met een whale watch boot walvis spotten. De boot heeft plaats voor 12 personen. Omdat er geen andere gasten zijn hebben we de boot voor ons vieren. De zee is vrij ruw voor onze beleving. De schipper denkt daar anders over. Hij overlegd via de mobilofoon met collegae of en waar er walvissen gezien zijn. Vrij snel krijgt hij een locatie door. Ff gas erop. Het bootje beukt met geweld op de hoge golven. Tussen een paar eilandjes treffen we een z.g. zodiac (open) boot met walvis spotters. Hier zou ergens een walvis ondergedoken zitten. Even wachten want na ca 6 minuten moet hij boven komen om lucht te halen. Inderdaad na enkele minuten zien we hem lucht uitblazen. Een enorme water / lucht wolk spuit vanaf het wateroppervlak omhoog. Nou de walvis nog zien. Het wachten wordt beloond. We hebben zelfs geluk, hij springt voor onze ogen boven het water uit. Camera's klikken aan een stuk, de boot schommelt heftig heen en weer op de golven. Gelukkig zitten er een paar redelijke foto's bij. Hoe moet je dit anders thuis gaan vertellen. Met een enorme plons klapt de walvis weer in het water. Even later nog zo'n sprong. Wat een machtig gezicht, wow... We zien hem nog een aantal keren met zijn rug boven komen en lucht blazen. Dan besluit de schipper om koers te zetten naar een eiland met zeeleeuwen. Enorme logge gevaarten die de meeste tijd van de dag liggen te luieren.
Na een kleine twee uur wordt koers gezet naar land. We varen eerst nog langs de kust lijn. Daar treffen we een zwarte beer op zoek naar wat eetbaars. We volgen hem op gepaste afstand om vervolgens de (veilige) haven op te zoeken. De zeearend kijkt vanuit een boom gelaten toe.
Excursies en uitstapjes als deze zijn in Canada en de USA vrij prijzig. Vermoedelijk heeft dat met de (risico) verzekering te maken.
We hebben weer van een dierrijke dag mogen genieten.

Wauw walvissen!

Lindy 2016-06-12 12:26:15

Mooie verslagen en foto's. Veel plezier nog in de laatste week. Groeten!!

Zondagploeg 2016-06-12 15:11:58

Mooie foto's Ad. Wat een prachtige reis en je kunt het zo mooi bewoorden, mooie verslagen nog veel plezier Groetjes