Dag 33: Porto

Portugal, Porto

Porto

Na een zeer overvloedig ontbijt-buffet, is mijn eerste gang uiteraard naar de Kathedraal. Omdat mijn hotel wel een beetje buiten het centrum ligt, gebruik ik als moderne 21e eeuwse pelgrim hiervoor een Uber-Tesla. In tegenstelling tot ons kikkerland, zijn taxi-ritjes hier goedkoop.
Als ik de schitterende kerk heb bekeken en mijn stempel bij de dienstdoende geestelijke heb opgehaald, breng ik enkele genoegelijke uurtjes door in de drukke, maar mooie en zonovergoten stad, slechts onderbroken voor het verorberen van een bordje gegrilde sardientjes.

Het is natuurlijk ook de heilige plicht van een bedevaarder om de meute te onderwijzen, dus verwen ik U vandaag weer met feitjes waarvan U nog niet wist, dat U ze wilde weten !
Porto in één minuut, here we go:
Porto heeft een rijke historie door gebeurtenissen uit het Romeinse rijk. Mede dankzij die historie is de naam van Portugal ontstaan. Porto heette vroeger namelijk Portu Cale en als je dat zonder kunstgebit uitspreekt, kom je al snel uit op Portugal. Het oude centrum van de stad is in 1996 in zijn geheel op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst en dat is ook niet zo gek, want je vindt hier historische gebouwen en bijzondere bezienswaardigheden. Er zijn veel smalle steegjes en kleine straatjes die af en toe behoorlijk steil zijn door het hoogteverschil in de stad, zodat ik zelfs op mijn rustdag best wel moe word.
De stad is ook de bakermat van de drank Port. Deze alcoholische versnapering wordt in Nederland vooral gedronken door stoffige VVD-ers in bruine rib-broeken, maar was ooit hip. De druiven voor de productie van port komen uit de Douro vallei in Portugal. Dit gebied is geschikt voor wijnbouw door het mediterrane microklimaat met erg warme zomers (van ongeveer augustus tot en met oktober) en koude en regenachtige winters. De druiven groeien op de steile hellingen langs de Douro-rivier.
Tijdens de zeventiende en achttiende eeuw vochten de Britten en de Fransen hardnekkige conflicten met elkaar uit. De Britten gebruikten hun overmacht op zee om Franse havens te blokkeren en zo de Franse economie te verzwakken (we zouden dit nu een sanctie-pakket noemen). Groot nadeel van deze strategie was dat er ook geen sprake kon zijn van export van Franse wijn naar Groot-Brittannië. Omdat ook toen al een groot deel van die natie alcoholist was, moesten ze een list bedenken om toch aan hun portie wijn te komen. Ze keken daarvoor naar hun bondgenoot Portugal. Helaas was het in die tijd niet zo eenvoudig om wijn te exporteren. Tegen de tijd dat de wijn uit Portugal in Groot-Brittannië aankwam, was deze bedorven. De oplossing? Brandy toevoegen! Deze combinatie bleek een schot in de roos: de Engelsen vonden deze wat zoete en fruitige drank fantastisch en het werd een groot succes. Tegenwoordig worden de Obese Britten per Easyjet aangevoerd om de alcohol ter plaatse te consumeren.

Wat een schitterende stad, mooi vastgelegd, en bedankt voor de feiten!