Dag 24: Lissabon - Colares

Portugal, Sintra

Taag

KM 60/1.087- HM 517/9.416
Het is een goede dag voor een Calvinist. De morgen begint namelijk met het zuur (de fiets 7 verdiepingen afsjouwen), gevolg door het zoet (de heuvels van Lissabon naar beneden sjezen).
Ook daarna volgt een mooi, gemakkelijk stuk. Het gaat een kilometer of 15 langs de Taag, grotendeels langs fietspaden. Die dan wel officieel of officieus gedeeld worden met voetgangers. Rijen dik, en bellen heeft geen zin, want de meesten hebben oortjes in. Ik passeer de beroemde brug en maak een vroege koffiestop bij het Padrāo des Descobrimentos. Dit is een monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers die in de 15e en 16e eeuw de wereld hebben verkend. Vlakbij een herinnering aan meer recente geschiedenis, namelijk een mondkapjes monument. Iets later moet ik voor de eerste keer deze reis het regenjasje aantrekken, maar het buitje is gelukkig snel voorbij. De dag is verder zonnig en aangenaam
Nu volgt een drukkere weg, maar wel direct aan de kust, dus niet saai om te rijden. Bij Cascais, een mooie maar poenerige plaats, gaat de route weer langs fietspaden. Ik stop even om een groep muzikanten te beluisteren. Hun outfit is helaas mooier dan de muziek die ze produceren. HopeIjk is dit de Portugese inzending voor het Eurovisie Songfestival. In dat geval stijgen de kansen voor Europapa Joost Klein !
Even buiten het plaatsje wordt het kaler en ruiger en heeft de wind vrij spel.
Daarna moet er geklommen worden, maar de 500+ hoogtemeters gaan mij vandaag moeiteloos af, waarschijnlijk door de 2 rustdagen. Boven gekomen, passeer ik Cabo da Roca, het meest westelijke punt van het Europese vasteland.
Ik eindig de dag bij Colares, een mooi dorpje direct aan zee, met een prachtig strand. Meer precies aan de monding van de gelijknamige rivier bij Praia das Maçãs. De badplaats is vooral in trek bij Portugezen en minder bekend bij buitenlanders. Vlak voor het hotel is het eindpunt van de historische tram vanuit Sintra, bijzonder populair bij toeristen. Ik kijk er met belangstelling naar, maar heb meer interesse in de overheerlijke gegrilde zeebaars op mijn bord.

Die zeebaars ziet er heel smakelijk uit! En de muziek.... niet om aan te horen :(