Dag 41: Santiago de Compostella - Katwijk

Spanje, Santiago de Compostella

Zonder fiets naar huis…

Nee, mijn trouwe metgezel is niet gestolen. Gelukkig niet, want hij heeft mij weer niet in de steek gelaten. Ondanks zand, keien, gravel, kuilen, modder en soms hele slechte wegen: 0 lekke banden of andere problemen.
Het zit ietsje anders. Trouwe volgers van mijn blogs van vorige reizen zullen iets gemist hebben. Namelijk mijn gezever en gestress over het vinden van een fietsdoos, inpakken, vervoer en inchecken ervan. Dit keer pak ik het anders aan. Er is een bedrijf dat de fiets wegbrengt en ophaalt uit heel Europa en hem thuis bezorgt. Het is niet goedkoop, maar meenemen van een fiets in het vliegtuig is ook niet gratis.
Helemaal zonder haken en ogen is het ook weer niet, want je moet wel een accomodatie vinden waar de fiets enige tijd veilig kan wachten op transport. Ik maak daarom gebruik van het “partner-hotel”. Een verblijf dat ik zelf nooit zou uitkiezen. Het hotel is duur, kolossaal, idyllisch gelegen tussen snelwegen en niet op loopafstand van het centrum. Gelukkig is het wel zeer comfortabel, heeft het een shuttle-service en een uitstekend restaurant. Dat voor de diners van de afgelopen dagen pas om 20:30 open ging. Ik dacht altijd dat het late eten van die rare Spanjaarden te maken had met leefstijl, maar het blijkt anders te zitten.
De belangrijkste oorzaak van het verschil in eetgewoonten heeft te maken met de tijdsindeling. Als de zon op haar hoogst staat, dat wil zeggen om 12 uur, geven de klokken in Spanje 13.30 uur aan. Die anderhalf uur achterstand op de ‘natuurlijke’ tijd dateert uit 1942. Tot dat jaar liep Spanje een uur achter en deelde het de tijdzone (GMT+0:00) met landen als Engeland en Portugal. Op bevel van dictator Francisco Franco werd de klok midden in de Tweede Wereldoorlog echter een uur vooruit gezet om dezelfde tijd te hebben als Mussolini’s Italië en Hitler’s Duitsland. Dat betekent dat Spanje in de winter één uur voorloopt op de zonnetijd en in de zomer maximaal twee uur verschil heeft.
Door dat tijdsverschil begint een werkdag in Spanje vaak tussen 9 en 10 uur en eindigt deze tussen 19 of 21 uur, veel later dan andere Europese inwoners die hun werkdag over het algemeen tussen 17 en 18 uur beëindigen.
Da’s toch nog een interessant weetje in mijn laatste blog !

Zo’n laatste dag is natuurlijk altijd een beetje lummelen. Ik ontbijt laat, pak mijn spullen in en moet de kamer om 12 uur verlaten. Als fietser-af hoef ik natuurlijk niet meer gezond te eten, dus hap ik nog even een pizza weg. Om 15:30 regel ik een taxi naar het zeer nabijgelegen vliegveldje, waar alles soepeltjes verloopt. Dat gaat natuurlijk allemaal een stuk makkelijker zonder onhandelbare doos. Ook de vlucht gaat keurig op tijd en een warm onthaal wacht mij bij thuiskomst. Zelfs het weer is warmer en zonniger dan waar ik vandaan kwam. Niets te klagen dus.

Dit was het slotverhaaltje van deze reis. Ik wil iedereen bedanken voor het meeleven en alle mooie reacties cq schouderklopjes die ik mocht ontvangen.
In het najaar hoop ik weer te gaan vakantie-fietsen, dus U hoort nog van mij.
Als gediplomeerd pelgrim zeg ik daarbij natuurlijk wel “Deo Volente” !

Een mooi einde van de tocht Willem, weer veilig teruggekeerd op het Kattukse nest! Deus voluit eam

Joost 2024-05-19 09:43:05

Fijn dat je veilig en wel weer thuis bent gekomen. Het getress om een fietsdoos te bemachtigen ken ik al zo'n 35 jaar al te goed........Een vraag: hoe heet het bedrijf waarmee je fiets vervoert is?

Gerrit 2024-05-19 09:49:13

Een mooie rit weer! Volgende keer eens dwars door? ;)

Heleen 2024-05-19 09:56:08

Welkom thuis Willem. Was weer een genot om je blog dagelijks te lezen. Je komt met mooi weer thuis. Geniet weer van het Katwijkse

Aat Durieux 2024-05-19 09:57:18

@Gerrit: Care4Luggage

WillemDeMol 2024-05-19 10:00:14

Dank weer voor het meefietsen! Succes met landen :)

Yvon 2024-05-19 10:18:03

Jouw blog ga ik zeker missen, de verhalen en de foto's, prachtig. Dank je wel. In het najaar ga ik je zeker weer volgen.

Christien 2024-05-19 10:29:33

Welkom thuis vriend! Het waren weer enerverende belevenissen. Je zonden zijn je vergeven en je kunt weer met een schone lei in Katwijk aankomen. We komen elkaar vast wel weer bij zee of in duin tegen.

Wim 2024-05-19 10:51:03

Proficiat bij het voltooien van deze reis.Heb genoten van je reisverhalen. Bedankt voor alle moeite hiervoor.

Elly 2024-05-19 11:26:39

WELLEKOM Willem Prachtig weer meegenomen We gaan je dagelijkse stukjes missen... Tot een volgende keer.. En in het echt...'tot snel👋👋

Marjan 2024-05-19 11:46:39

Prachtige reis en verslag weer gelezen. Complimenten, dank daarvoor Tot volgende reis.

Gre 2024-05-19 12:14:54

Dank je wel Willem, ik heb je verhalen met plezier gelezen. Ben zelf ook al een paar keer met de fiets en ook zonder fiets in Portugal geweest. En dan is het leuk om bekende plaatsen al lezend tegen te komen.

heleen van wijnen 2024-05-19 12:17:37

Dank voor je mooie afwisselende verhalen van onderweg vol tips en humor met niet te vergeten de prachtige foto's.

Frits 2024-05-19 14:08:16

Willem bedankt voor je mooie fietsverhalen. Ik heb er van genoten.

Flip 2024-05-19 14:52:36

Met veel plezier je verhalen gelezen. Bedankt

Lia 2024-05-19 15:18:12

Bedankt voor de mooie reisverhalen. Op naar de volgende fietstocht!

Ronald 2024-05-19 19:54:19

Jammer dat je weer thuis bent want nu moet ik jouw leuke, grappige verhalen missen. 🫣 Dank voor het meereizen.

Adri 2024-05-19 20:24:59

Dank je wel Willem voor jouw mooie blog. Het was elke dag een genoegen om hem te lezen dn in gedachten mee te fietsen. Dank je wel!!!

Cees Nuijten 2024-05-19 22:27:43

Welkom thuis Willem! Ben benieuwd of de Pool en de kruidenier jou gaan volgen op je pelgrimspad…

Ellen Kraan 2024-05-19 23:13:08

Heel leuk om je te hebben gevolgd op je fietsvakantie. Op naar je volgende reis. Groet, Erwin uit Leiden

Erwin 2024-05-20 00:42:23

Leuk om elke dag even weg te dromen en deelgenoot van jouw avonturen te zijn. Met veel plezier jouw verslagen gelezen. Kijk uit naar de volgende reis. Wellicht dat ik, extra gemotiveerd door jouw verhalen en foto's, zelf ook nog eens zo'n reis ga ondernemen. Bedankt voor je verhaal

Wilfred 2024-05-20 09:13:57

Geïnspireerd door je mooie verhalen en foto's Ga deze route zeker doen Bedankt