Dag 4: Ardales - Ronda

Spanje, Ronda

Puerto del Viento

KM 45/111 - HM 957/1.923
Het plaatsje Ardales, waar ik vandaag wakker word, is blijkbaar zeer populair bij toeristen. Als ik door het dorp loop op zoek naar een bakkertje, is het al druk met arriverende touringcars. Ze worden de steile helling op begeleid door de Guardia Civil. Goed dat ze daar druk mee zijn, dan hebben ze geen tijd om fietsers zonder helm te bekeuren.
Ik ben nog 500 meter op weg, of ik kom 2 andere fietsers tegen. Ze rijden op een Santos tandem, dus het moeten wel Nederlanders zijn. Inderdaad zijn het Eelco & Nicolien, die vanaf Barcelona hier naar toe zijn komen fietsen. Ze hebben onderweg zelfs sneeuw gehad. Daar hebben we vandaag geen last van, want het is zonnig en warm. Het blijft een apart gezicht om ze te zien fietsen, vanwege het lengte-verschil, maar ze hebben goed de gang erin !
Het wordt een zware dag voor mij. Het is eigenlijk de hele dag klimmen om op 1.120 meter te geraken bij de Puerto del Viento. Het kost mij grote moeite vandaag. Met veel stopjes en een beroep op mijn doorzettingsvermogen lukt het toch. Ik heb sowieso niet veel keus.
Vanaf El Burgo, waar alle café’s helaas gesloten zijn, is het (zeker zonder cafeine) serieus klimmen.
Als ik na urenlang worstelen en zweten eindelijk boven ben, wacht een vervelende verrassing. Na een stukje dalen, moet er als toetje nogmaals 200 meter geklommen worden.
Daarna is het gelukkig fijn afdalen naar mijn overnachtingsplaats Ronda, een redelijk grote stad die tegen de rotsen vastgeplakt lijkt en waar de temperatuur rond 16:00 28 graden aftikt. De stad ligt op 750 meter hoogte en wordt in tweeën gesplitst door de rivier Guadalevín, welke een diepe kloof heeft achtergelaten. Deze diepe kloof, de Tajo de Ronda, is ook meteen waard Ronda beroemd om is geworden.
Mijn huisje voor vannacht is snel gevonden en na 2 donkere appartementen is deze gelukkig licht. Zo wit, dat je elk moment Jan des Bouvrie verwacht tegen te komen.
Minpuntje: 3 hoog en mijn fiets past niet in de lift.
Echter als geboren optimist denk ik, als mijn planning klopt, waren dit de 2 zwaarste dagen. Helaas aan het begin van de reis (dus zonder conditie), maar dat kon niet anders.
‘S Avonds rond acht uur maak ik nog een rondje door de stad, die wonderschoon blijkt te zijn. De straten zijn allemaal voorzien van sinaasappelbomen en het oude centrum met zicht op de kloof is werkelijk schitterend. De temperatuur is met 18 graden nog aangenaam en de zon gaat pas rond 21:00 onder.

Ik werd ook in Leon, Spanje, geconfronteerd met een kleine vierkante lift. De fiets op het achterwiel en de tassen op de grond, dat werkte!

Joost 2024-04-11 19:58:09

Goed werk! Ardales - ja, wij kwamen er midden op de dag doorheen en toen werden er ook bussen vol dagjesmensen uitgeladen. Het was iets met gastronomie volgens mij ...

Heleen 2024-04-11 20:43:19

Leuk Willen om je (weer) te volgen. We zijn elkaar in 2021 in Dillingen tegengekomen toen we beiden Reitsma richting Rome aan het fietsen waren. In juni fietsen we een stuk vanuit Napels naar Oostenrijk. Succes met jou missie! @Martijn, ja ik weet nog dat ik je tegenkwam. Je deed volgens mij 3 etappes in 1 dag😀. Jij alvast veel plezier met je fietstocht uit Napels. Dat wordt pittig !