Dag 27: Peniche - Foz do Arelho

Portugal, Caldas da Rainha

My Friend The Wind

KM 50/1.243 - HM 499/11.361
Dit liedje werd in 1973 gekweeld door een bebaarde Griekse dikzak. Iedereen die de naam van de zanger kent, mag zich net als ik, oudere jongere noemen. In ieder geval is de titel toepasselijk vandaag. De wind is hard, windkracht 5-6, maar zuidwest, dus in mijn rug !
Ik maak een stopje bij Ilha de Baleal, wat geen echt eiland is, maar de weg ernaar toe loopt wel regelmatig onder.
Daarna gaat het door een landbouwgebied richting een aantal golf-resorts. Aan de kaalslag te zien, is men bezig met uitbreiding. Inmiddels is het ook begonnen met spetteren.
Na een kilometer of 20 bereik ik mijn bestemming, het plaatsje Foz do Arelho. Er is echter één klein probleempje. En dat is een meter of 10 aan water tussen mij en mijn reisdoel. Dit had ik op de kaart uiteraard gezien, maar mijn hoop was gevestigd op een slimme Portugees met een bootje. Die is er niet, daarom wordt het 30 (!!!) kilometer omfietsen. Inmiddels is het ook harder gaan regenen, dus ik combineer de koffiestop met een verkleedpartij. Ik heb in ieder geval mijn Goretex trainingspak (goed) en waterdichte sokken (top!) niet voor niets meegenomen.
Ik vervolg mijn weg over een heel mooi pad direct langs de Lagoa de Óbidos. Dit is de grootste aan zee verbonden zoutwater-lagune van Europa, met een oppervlakte van 7 km2 en een omtrek van 22 kilometer. Het moet vol zitten met vogels, die zich echter wijselijk niet laten zien in deze nattigheid.
Aan de andere kant aangekomen, als ik even stop voor een mandarijntje, word ik ingehaald door een ouder echtpaar. Ze blijken uit Oostenrijk te komen en rijden op 2 old-school racefietsen volgepakt met bagage. Ze gaan ook vanavond kamperen; ik ben onder deze omstandigheden niet jaloers op ze. Even later haal ik ze in, als ze een bandje aan het plakken zijn. Das ist doch ja wirklich alles scheisse !
Ik bereik uiteindelijk behoorlijk nat mijn bestemming en er wordt enigszins zorgelijk gekeken naar mijn druipende binnenkomst bij het hotel. Het profileert zich als bikotel, dus ik word toch hartelijk ontvangen. Het was geen zware rit, maar de warme douche is toch zeer welkom vandaag.

Demis R.

Gerrit 2024-05-04 21:37:25

Lijkt op afzien

Kees 2024-05-04 23:29:04

Een regenachtig verslag oudere jongere! Morgen hopelijk wat ☀️

Ellen Kraan 2024-05-05 07:40:53

Wij vonden het rondje Lagoa schitterend, maar wij hadden zonnetje. Leuk jou verslag te lezen.