Ecuador + Amazone

Ecuador, Provincia de Morona Santiago

Het is net Pasen geweest en dat betekende voor mij een weekje vakantie! Ik schrijf dit stuk enigszins chagrijnig, want ik had het al bijna af toen mijn computer onverwachts uitviel en ik alles kwijt was. Ach, er zijn ergere dingen in het leven :) Voordat ik terugkeerde naar Zuid-Amerika wist ik dat 1 ding zeker van mijn lijstje af wilde schrappen deze keer: De Amazone. En deze vakantie was het perfecte moment om deze wens in te vullen. Nu koos ik ervoor om de Amazone in Ecuador te bezoeken, zodat ik tegelijkertijd ook een beetje wat van dit land kon ontdekken. En dus vloog ik Vrijdag 7 april richting de op 1 na hoogst gelegen hoofdstad van de wereld, Quito (2850 m). Hier bracht ik mijn eerste 3 dagen door in een leuk hostel met een prachtig uitzicht over de gehele stad met zijn kerken, kathedralen en langgestrekte landschap vol met bergen. Maandag besloot ik om de stad uit te gaan en richting het kleine dorpje Mindo te gaan. Dit is een omgeving vol met natuur en gave activiteiten. Ik koos ervoor om eerst te gaan ziplinen. Midden in de groene bergen hebben we 10 ziplines over enorme valleien gedaan met prachtige uitzichten. Zeker geen activiteit voor de personen met hoogtevrees. Als kers op de taart mochten we gratis de Superman Swing doen, waarin je vast aan een touw een vrije val van 25 meter doet alvorens je heerlijk door de lucht schommelt. Een gave adrenalinekick! De 2e activiteit die ik gedaan heb was een hike naar verschillende watervallen. Om deze hike te bereiken, moet je van berg 1 naar berg 2 met de tarabita. Een ouderwets openlucht kabelbaantje over enorme hoogtes. Na een frisse duik genomen hebben bij de watervallen pakte ik om 17.00 al gauw de bus terug naar Quito, aangezien 's nachts de bus richting de Amazone klaarstond.

Dinsdagmorgen was het zover: Het Amazone-avontuur! Met een groep van 10 man stapten we in een langwerpige boot om richting onze lodge te varen. Dit was nogal een eind, en het spektakel begon hier al, want je begint gelijk met het dieren spotten in dit prachtige gebied. Het was eigenlijk precies zoals ik het me voorstelde, brede rivieren en jungleachtige bomen langs de kant. En daarnaast, enorm veel wildlife. In de boottocht tot aan de lodge hebben we uiteindelijk 6 typen apen, prachtige vogels, enorme blauwe vlinders en nog veel meer gezien. De lodge zelf was echt midden in de jungle, en was schoon en goed verzorgd. Direct naast de openlucht keuken was er een kleine plas in de jungle, en die plas was onderdeel van het territorium van een zwarte kaaiman die we direct bij aankomst konden spotten. Een hele gave ervaring en een apart idee dat ze zo dicht zitten bij waar je loopt en eet. Desalniettemin is het veilig want ze komen niet omhoog. In het midden van de lodge hadden ze een uitkijktoren waarin je de machtige Amazone tot aan het einde van de horizon kon bekijken. Ook gaaf was om 's nachts van de volle maan (Ja, we hadden geluk) en de junglegeluiden te genieten. Na de lunch en een korte rustpauze gingen we de boot weer op om dieren te spotten. Ditmaal gingen we richting de flooded forest, waar enorme bomen tot aan de toppen in het water staan, omdat het het regenseizoen is. Dit is weer een heel ander ecosysteem dan de rivier waarin we richting de lodge zijn gevaren, en dat maakt de Amazone ook zo bijzonder. Uiteindelijk gingen we naar een enorme lagune om zonsondergang te bekijken en een beetje te zwemmen in het midden van het enorme gestalte van water. Daarna keerden we terug en op het 1e moment dat we dichterbij langs de kant kwamen, spotten we een ander type kaaiman. We vaarden er letterlijk 0,5 meter langs en het was best angstaanjagend, maar enorm vet om die dieren te zien. Wederom vroegen mensen zich af of het wel verantwoord was geweest om 3 minuten ervoor nog gezwommen te hebben, maar de kaaimannen komen niet in het midden van de lagune en dus is het prima te doen.

Op dag 2 gingen we er weer op uit met de boot, om ergens af te stappen voor de hike. Vandaag was het helaas een minder goede dag om wildlife te spotten, want het regende pijpenstelen, de hele dag door. Ach ja, het blijft het regenwoud. Deze dag hebben we veel geleerd over de verbazingwekkende flora en fauna van de jungle. Zo hebben we sap van een bepaalde oneetbare vrucht op onze armen gesmeerd voor een soort tatoeage-effect. Je ziet er 2/3 uur helemaal niks van, en daarna wordt je huid donkerblauw. Nu, bijna 13 dagen later, zijn de laatste sporen van de vrucht zelfs nog zichtbaar op mijn arm. Daarnaast hebben we verschillende soorten bessen geproefd, groene bladeren gespot die na zo'n 10 seconden reageren als je er met een takje op schrijft en rood wordt op de plekken waar je hebt geschreven (Wat gebruikt werd door de inheemse volkeren voor kaarten en communicatie) en uiteindelijk toch nog 2 aapjes zien rondspringen en 2 verschillende aardig grote spinnen gezien. In de avond stond er nog een hike op het programma, waarin we de zaklamp moesten meenemen, want je ziet geen hand voor ogen. Terwijl je met je zaklamp schijnt moet je goed opletten naar rode weerkaatsingen, want dat kunnen de ogen van slangen zijn. De eerste 5 minuten vond ik het erg spannend, maar daarna viel het eigenlijk wel mee. Helaas zijn we geen slangen tegengekomen.

Dag 3 bezochten we een inheemse community waar we yuca-brood gemaakt hebben en op bezoek zijn gegaan bij de plaatselijk medicijnman. Ook hebben we vandaag weer bijzondere beesten gespot, onder andere de zoetwaterdolfijnen, en 2 verschillende soorten luiaarden. De dag werd weer afgesloten met een frisse duik in het water. Uiteindelijk werd de Amazone trip op dag 4 's ochtends afgesloten om 05:00 om de zonsopgang te bekijken. Rond dit tijdstip zijn de brulapen actief die je nog op enkele kilometers enorm hard kan horen brullen, een indrukwekkend geluid om te horen. Al met al heb ik erg genoten van de Amazone. Helaas was het nogal moeilijk om veel goede foto's te maken, aangezien de dieren veel bewegen, het vaak regende en ik natuurlijk ook niet de beste camera voor handen heb. Maar dit avontuurlijke is juist het gave van de Amazone en ik ben erg blij dat ik gegaan ben.

In mijn laatste 1,5 dag ben ik richting Baños gegaan. Een klein toeristisch dorpje midden tussen alle bergen. Je hebt hier enorm veel dingen om uit te kiezen en ik had maar slechts een korte tijd. Ik koos ervoor om met de mountainbike wederom enkele watervallen te bezoeken. Sommige groter dan de anderen, en sommige ook moeilijker te bereiken dan de anderen. Voor 2 van de watervallen was ik echt de enige die erheen ging, want de enige manier om er te komen was om je via stenen in de rivier een weg richting de waterval te springen. 15 kilometer verder was het tijd voor de terugweg, maar inmiddels liep mijn rem nogal aan en dan is vooral bergopwaarts fietsen geen pretje. Dus probeerde ik een lift te regelen en binnen 5 minuten zat ik met mijn fiets en een Duitse Herder in de achterbak van een pick-up truck om weer terug te gaan naar het dorpje. Eenmaal terug ging ik 's avonds naar de natuurlijke thermale baden voor een heerlijk enorm warm bad. Daarna voelden mijn spieren net zo ontspannen als sponsjes en sliep ik als een roos. Op mijn laatste dagje in Ecuador ben ik naar de wereldberoemde 'Swing at the end of the world' gegaan. Een standaard Instagram-foto voor iedereen die hier geweest is, en ik weet vrij zeker dat ook bijna alle Nederlanders, al dan niet onbewust, deze plek kennen. Ik vond het echter een grote anticlimax, aangezien je 30 minuten moet wachten om 30 seconden op de schommel te zitten. Als je dan ook nog eens je mobiel geeft aan iemand met 0% fotografeer-talent, is die pret er ook al gauw vanaf haha. Al met al, leuk om te zeggen dat ik er geweest ben, maar niet de meest bijzondere plek van deze reis.

Ecuador heeft me positief verrast! Het voelde voor mij rustiger en veiliger dan Colombia en de mensen waren echt enorm aardig, vooral de taxi-chauffeurs. Wel waren 10 dagen erg weinig voor dit land en heb ik wel gemerkt dat snel van plek naar plek gaan zonder al teveel keuzeruimte, toch niet echt mijn stijl van reizen is. Op een dag wil ik nog zeker terugkeren voor de kust en om richting de Galapagos-eilanden te gaan.

Ondertussen heb ik nog maar 3 weken les. Ik weet niet wat deze weken me gaan brengen qua reisjes, ik weet wel dat er meer plekken zijn waar ik nog heen wil, dan waar ik heen kan. Het worden namelijk ook 3 hele drukke weken op school. De 2 weken erna heb ik mijn tentamens, en komt mijn moeder voor 2 weekjes langs. Daarna zit helaas het exchange-semester in Bogotá er alweer op. Daar baal ik van, want ik ben er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor om Bogotá te verlaten. Gelukkig is mijn vooruitzicht goed, want ik heb erna nog zo'n 7 weken om lekker rond te reizen, alvorens ik terugvlieg vanuit Costa Rica. Ik ben benieuwd...

Ecuador wat een geweldige reis Siros, ben jaloers! Wat een mooi verslag. We reizen mee door je Prachtige foto's.. nu nog knallen voor je examen, kan niet mis gaan komt goed. Hier alles oke lieve groet douw en Nance xx