Een maand vol unieke ervaringen

Colombia, Bogotá

Het is inmiddels alweer half Maart wat betekent dat ik al op de helft van mijn semester zit. De tijd vliegt! En zo vloog ook deze maand voorbij met tal van avonturen...

De week na mijn laatste blog was een hectische, want momenteel zijn ze bezig met de opnames van seizoen 03 van een van mijn favoriete series, Narcos! Via via hebben we een nummer kunnen regelen om te figureren als buitenlander! Om 6.30 moesten we vlakbij een hotel verzamelen en werden we in de juiste kledij gestopt, zelf kreeg ik een ouderwetse broek met overhemd! Het was supergaaf om te zien hoe het er aan toe gaat op een set en we kregen ontbijt, lunch en lekkere snacks. Ook mooi meegenomen was de vergoeding van zo'n 40€ aangezien ik het gratis ook had gedaan. Bij het opnemen zelf had ik geluk, want ik sta denk ik zeer goed in beeld op de achtergrond bij de scene die we geschoten hebben. Hopelijk wordt de scene niet geknipt en dan ben ik snel (ongeveer het eind van dit jaar) wereldberoemd!

Iets anders spannends deze week was het bezoekje aan de kapper. De Colombiaanse kappers staan niet bekend als de beste en mijn huisgenoten hadden er nogal slechte ervaringen mee (zonder overdrijven, het zag er écht niet uit). Met enige angst gingen we dus op zoek naar een andere kapper met een huisgenoot. Voor €2,30 kregen we een volledige knipbeurt. Het was niet perfect maar ik heb het overleefd en het zag er niet eens zo heel slecht uit. Al met al een leuke ervaring.

Ook heb ik de laatste 4 weekendjes weer leuke reisjes gemaakt. Om te beginnen zijn we naar Villa de Leyva gegaan met 2 huisgenootjes. Een klein, koloniaal en heel rustig dorpje in een prachtige bergsetting. Op zaterdag kozen we ervoor om te paard de bergen in te gaan voor mooie uitzichten over het hele gebied. Mijn paard was nogal eigenwijs, wilde de hele tijd eten en ging op een gegeven moment onder een hele lage boom door, waardoor ik letterlijk aan de tak hing en bijna van mijn paard de modder in viel. Gelukkig kwam de gids al rennend naar me toe en kwam alles goed, al was mijn pet wel de dupe van deze capriolen. In de avond veranderen de trappen van het grote plein in een gezellige plek vol muziek en mensen die een drankje doen, en dus hebben we ook zeer van onze avond genoten. Zondag pakten we de fiets en hebben we zo'n 15 km gefietst. Tijdens deze fietstocht hebben we oa. de Pozos Azules (7 blauwe meren) bezocht, hebben we een zeer grote, intacte dinosaurusfossiel gezien en een nogal aparte struisvogelboerderij bezocht, waar je struisvogels kon voeren en in het restaurant ernaast struisvogelbiefstuk kon eten. Een nogal bizar contrast als je net een struisvogel hebt lopen voeren. Al met al was het een weekend met veel indrukken en veel gelach.

De week erop was het tijd voor een tripje waar ik al heel lang op had zitten wachten: Carnaval in Barranquilla! Dit carnaval is wereldberoemd en staat bekend als het 2e grootste carnaval ter wereld. Naast grote parades elke dag zijn er enorm veel concerten, straatfeesten en natuurlijk een geweldige sfeer. Op vrijdagochtend kwamen we aan na een busreis van 18 uur en hebben we voor al het gefeest een dagje strand gepakt. Met heerlijk weer en een Coronaatje was dit prima te doen. In de avond het eerste feestje en de sfeer zat er goed in. Zaterdag was een bijzondere dag, want zaterdag is traditioneel de 'Batalla de Flores', de grootste en bekendste parade van het carnaval. We hadden superveel geluk, want we gingen niet alleen kijken naar de parade, we mochten zelfs meelopen! Dit hadden we geregeld via de vriend van een huisgenootje die in Barranquilla woont. Het komt er dus op neer dat we 3 km lang dansend tussen alle praalwagens liepen terwijl mensen tientallen euro's hebben betaald om naar ons te kijken, een geweldige ervaring! In de rest van de week zijn we nog naar concerten geweest met oa. Shaggy (It wasn't me), Bomba Estereo (Colombiaanse band waarvan je 100% zeker liedjes zult herkennen) en Silvestre Angon (De Colombiaanse Marco Borsato). Daarnaast zijn we nog verwikkeld geraakt in maizena- en schuim gevechten met de lokale kinderen en hebben we vooral genoten van de sfeer!

Vorige week was een zeer drukke week, met 4 grote tussentoetsen in 2 dagen. Na het weekend was het dus leren geblazen! Vooral de toetsen van de vakken in het Spaans gingen me niet makkelijk af, maar al met al heb ik het redelijk overleefd. En uiteindelijk tellen mijn cijfers van hier toch niet mee en dus heb ik aan een voldoende genoeg. Genoeg redenen dus om stoom af te blazen bij het volgende reisje. Op donderdagavond pakten we met 5 andere huisgenoten de nachtbus richting het zuiden voor het kleine dorpje San Agustin. Hier heb je hele indrukwekkende natuur en een enorm rijke geschiedenis, want er zijn redelijk recent (20 jaar geleden) flink wat archeologische ontdekkingen gedaan. Om zoveel mogelijk te zien in 1 dag zijn we te paard gegaan. Ook dit keer was het weer nogal een avontuur, want mijn paard was nogal 'een klootzak'. Hij kon het niet goed met de andere paarden vinden en deed vooral weer wat die zelf wou. Al met al weer een hele leuke, bijzondere en grappige dag die we afsloten met een koffietje bij de gids thuis.

We gingen vroeg slapen, want 04:30 ging de wakker om de bus te pakken richting de Tatacoa-Woestijn. Deze woestijn bestaat uit de 'rode' woestijn en de 'grijze' woestijn. De 3/4 hostels in de middle of nowhere zijn nogal primitief en dat vond ik wel wat. We sliepen in een hangmat, hadden alleen elektriciteit op bepaalde uren van de middag, en 's avonds was het dan ook pikkedonker. Supergaaf om te zien dat zo'n bekende plek zo niet-toeristisch is. Stel je vooral geen Sahara-woestijn voor, want de landschappen zijn heel anders en eigenlijk onvergelijkbaar met andere plekken, en ook heel anders als de Atacama-woestijn in Chili waar ik 1,5 jaar geleden was. Op dag 1 besloten we op de motor/scooter te gaan om een groot deel van de woestijn te kunnen zien en vooral te kunnen genieten van de vrijheid. Motor rijden lag me dan ook net iets meer dan het paardrijden en hoe meer we aan de motor en de weg gewend raakten, hoe harder we gingen. Totdat...... Plotseling....... Een enorm gat in de weg! Ik probeerde te remmen, maar was zo stom om uit automatisme niet met mijn voet (achterwiel) maar alleen met mijn hand (voorwiel) te remmen. Je raadt het al, we gingen onderuit. Het was niet zo heel erg en we kwamen er met wat schaafwonden en een grote glimlach uit. Later zijn 2 anderen ook nog gevallen en dus zijn in totaal 3 van de 4 rijders gevallen haha, het hoort erbij ;).
We hadden wel pech met de nacht, want de prachtige sterrenavonden waar we op gehoopt hadden waren verstopt door het licht. 's Nachts ging het ook nog eens verschikkelijk regenen (Jawel, en dat in de woestijn) en dus konden we zondag eigenlijk niet veel meer doen dan te lopen tussen de prachtige formaties in de blubber. Dit was desalniettemin wel een leuke wandeling en eigenlijk was ik achteraf wel blij dat we dit gedaan hadden.

Morgen ga ik naar een van de parels van Colombia, Tayrona Natural Park aan de Caribische Kust. Een grote jungle met prachtige stranden, mooie hikes, veel dieren (apen en als je "geluk" hebt zelfs slangen) en ben dus super benieuwd. Het idee was eigenlijk om te leren duiken en mijn PADI-certificaat te gaan halen, maar ik ben er gisteren achtergekomen dat het te gevaarlijk is om binnen 1 dag terug te keren naar het hoge Bogotá (2600m). Geen groot probleem, want ik keer er over een tijdje zeker nog terug. Volgende week gaan we (eindelijk) naar Colombia's 2e stad, Medellin en wie weet wat er in de komende weken nog op het programma staat. Het wordt in ieder geval zeker weer interessant!

Wow dit klinkt allemaal echt super gaaf! Leuk dat je via contacten terecht komt bij een serie en een carnavalsoptocht :) ik denk dat je nog jaren terug gaat denken aan deze reis want je maakt zo veel interessante coole dingen mee! Leuk dat je zoveel ter paard gaat! Je beleeft het op een unieke manier. Volgens mij ben je intussen al wel een echte colombiaan geworden haha. Geniet er nog heel erg veel van!

Sacha 2017-03-17 08:19:46

Wat kun je toch boeiend schrijven Siros. Heerlijk dat je zoveel leuke avonturen meemaakt en dat je het naar je zin hebt. Ik blijf je verhalen volgen. Liefs vanuit Cothen.

Marjoleine van Unnik 2017-03-17 08:46:18

Siros wat ben jij een rijk mens, met alles wat op je pad komt. Douw en ik reizen door je prachtige reisverslag weer met je mee. Je bent pas op de helft, blijf genieten want dat doe je volop. Hier alles oke, liefs Douw&Nance

Nance 2017-03-17 17:51:54

Siros disfrutar de ella y saludos, Nance x