My last days in Bogotá

Colombia, Bogotá

Het is dinsdag 23 mei en het is best een spannende/belangrijke dag. Ten eerste heb ik zojuist mijn allerlaatste project van het semester ingeleverd. Ten tweede ben ik momenteel nog 2 uurtjes de tijd aan het doden voordat ik naar het vliegveld ga om mijn moeder op te halen, die momenteel al zo'n 7 uur in het vliegtuig zit op weg naar Bogotá! Ik heb er heel veel zin in en we gaan een leuke uitstap maken naar de Noordoostelijke Caribische Kust van Colombia, met een paar hele spannende activiteiten zoals enorme zandwoestijnen met prachtige stranden in the middle of nowhere, op het meest noordelijke plekje van Zuid-Amerika en een 4-daagse hike in de jungle richting 'De Verloren Stad', een stad waar nog steeds indigenen wonen op hun eigen, bijzondere manier.

Mijn laatste maandje heb ik vooral in Bogotá doorgebracht, hoewel ik 3 weken geleden nog een klein reisje heb gemaakt naar de koffiezone! Hier heb ik een hike van 6 uur gedaan richting Valle de Cocora, een vallei met de grootste waxpalmen ter wereld! Ik heb wel een paar foto's, maar helaas waren de batterijen op, op het moment dat we op het mooiste deel kwamen. De dag erna ben ik naar een koffieplantage gegaan van een hele oude man die het al jaren doet. Het was een bijzondere ervaring, want 'Don Elias' produceert alleen voor zijn bezoekers en dus niet op hele grote schaal. Don Elias heeft superveel ervaring met koffiebonen produceren op een organische manier, en het voelde dus ook wel echt als een speciale tour over zijn plantage, omdat het niet zo massaal was. Verder heb ik nog van het dorpje Salento genoten, een heel kleurrijk en klein koloniaal dorpje met hele gastvrije mensen.

En dan zit het er nu alweer op in Bogotá. Bogotá was echt een geweldige plek voor een exchange semester. In deze metropool is zoveel te doen, dat ik nu nog steeds het gevoel heb dat ik veel van de stad nog niet heb kunnen ontdekken. Ik heb in een enorm actief studentenhuis gewoond en veel genoten van de feestjes. En hoewel het af en toe flink kan regenen hier, het weer is altijd steady rond de 15 graden wat best wel lekker is vergeleken met de Nederlandse winters. Studeren aan deze universiteit was ook een bijzondere en waardevolle ervaring. Met 3 van de 4 vakken in het Spaans, spreek ik inmiddels een aardig woordje en daarmee heb ik zeker 1 van mijn doelen vooraf bereikt. Sommige dingen zijn echter ook heel frusterend, zoals hoe er omgegaan wordt met deadlines en informatievoorziening, de inconsistentie van het niveau af en toe (Je haalt voor sommige dingen met gemak een 10, maar ik heb er ook echt een paar dikke onvoldoendes tussen zitten), en het last-minute veranderen van bepaalde afspraken. En ook het samenwerken met Colombianen is niet altijd makkelijk, dat is een ervaring die eigenlijk elke Europeaan je hier mee zal geven. Maar om daar allemaal mee om te leren gaan is juist een hele waardevolle ervaring en ik denk dat dat ook juist een van de belangrijkste dingen van het exchange semester is. Als laatste ligt Bogota aardig goed in het centrum van dit enorme land. Colombia is echt een geweldig land om doorheen te reizen en ihoewel ik bijna elk weekend gereisd heb, ben ik nog lang niet klaar in dit land...

Mijn vooruitzicht: Eerst 2 weekjes reizen met mijn moeder, waar ik enorm veel zin in heb. Vervolgens heb ik nog zo'n 2,5 week in Colombia om rond te reizen. Rond het einde van juni ga ik dan helaas echt gedag zeggen tegen Colombia, maar er is weinig reden om te treuren. Ik ga namelijk de oversteek maken naar Panama met een zeiltocht via de prachtige Caribische San Blas eilanden. Dan heb ik nog tot 5 augustus om door Panama, Costa Rica en Nicaragua te reizen, alvorens ik terugvlieg vanuit San Jose, Costa Rica. Dat heb ik nog niet tot in de puntjes uitgepland, en ik laat me vooral overkomen naar welke plekken ik precies zal gaan. Al met al, een prachtig vooruitzicht nog voordat ik terugkeer naar Nederland en met mijn Master scriptie mag gaan beginnen!

Wat een heerlijke reis....bijzondere momenten ....spannende avonturen....leuke ontmoetingen en geweldige plaatsen en natuur daar Siros .... En wat een schitterend en boeiend verslag maak jij daarvan..... Wat leuk, dat je moeder ook komt....en dat jullie weer zo'n mooie reis gaan maken daar...alle liefs, ook voor je moeder,ben benieuwd ....die zeilreis lijkt me ook niet onaardig.....lees het wel weer....succes .....💕💓❣🤗🍀👍💋💋