At the end of the world!

Argentinië, Ushuaia

Na een niet zo heel comfortabele overnachting op het vliegveld had ik om 04:45 een 4 uur durende vlucht richting Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld! Dit dorpje ligt omgeven door besneeuwde bergtoppen en ligt dichtbij prachtige natuur, zoals het Tierra de Fuego nationaal park wat ook wel bekend staat als Vuurland in Nederland. Het hele gebied hier staat ook wel bekend als Patagonië, iets waar je vast wel eens van gehoord hebt. Daarnaast is Ushuaia de toegangspoort voor cruises naar Antartica. Deze zijn echter zeer duur en dus kon ik dat helaas niet aan mijn reis toevoegen. Ondanks dat er geen zuidelijkere stad is op aarde ligt Ushuaia even ver van de evenaar af als Manchester. Het is er echter wel veel kouder vanwege verschillende zeestromingen en andere weerinvloeden waar ik mij niet echt in verdiept heb. Toen ik aankwam merkte ik meteen dat 1 graden en een flinke wind toch wel even hard aankomt na een week zon en 25-30 graden in Buenos Aires. Ik heb een klein rondje gelopen door het dorp, leuke stempels gehaald voor mijn paspoort bij het toeristencentrum en ben daarna gauw naar mijn warme hostel gegaan.

De eerste dag heb ik het nationaal park bezocht waar we verschillende hikes gedaan hebben. Het gebied is echt prachtig met verrassend veel groen, grijsgroene (nog nooit zo'n kleur op steen gezien) rotsformaties rondom enorme meren, en natuurlijk de besneeuwde bergtoppen. Ook is er een grote kans om vossen te zien en hebben we verschillende beverdammen gezien. Jammer genoeg hebben we beide beesten niet kunnen zien, maar we hebben wel een enorm aantal mooie vogels gezien.

De tweede dag heb ik een veel te dure boottocht gedaan door het Beagle kanaal waarin we langs verschillende eilandjes zijn gevaren met veel wildlife. Zo stopten we bij een eiland met 2 verschillende soorten pinguins. We hadden echter erg geluk, want op het moment dat wij er waren was er nog een derde soort, de welbekende keizerspinguin die normaal niet in kolonies leeft. Heel leuk om te zien. Daarna ook nog zeeleeuwen gespot en verschillende soorten vogels. Of het het geld waard is betwijfel ik een beetje, maar alles is hier is nou eenmaal heel duur en ik kom hier waarschijnlijk nooit meer, dus toch blij dat ik het gedaan heb.

Zelfs de bussen hier naar bepaalde plekken zijn heel duur, dus besloten we een huurauto te nemen met 3 Amerikanen en verschillende plekken te bezoeken. En ik vond dat wel leuk, want aangezien de Amerikanen alleen een rijbewijs voor automaat hadden, mocht ik rijden. Eerst zijn we naar Laguna Esmeralda gegaan. Om hier te komen moet je vanuit de parkeerplaats nog zo'n 5 km lopen om het meer te bereiken. De eerste 3,5 km waren modderig maar prima te doen als je buiten het pad liep. De laatste 1,5 km was echter dramatisch. Door een groot gebied vol met modder, water en een soort mos waar je doorheen zakt probeerden wij ons een weg naar het eindpunt te banen. Na nog een keer door sneeuw in water gezakt te zijn en ik over een steen uitgegleden ben waardoor me voet vol in de rivier kwam, eindelijk het meer gehaald met doorweekte voeten. Gelukkig had ik goede schoenen en was het niet zo koud. Na Laguna Esmeralda gingen wij met 10 km in de benen en een lege maag met de auto op jacht naar lunch. Echter alles was dicht vanwege siesta en dus hebben we zoete deegwaren bij een bakkertje als lunch gegeten. Daarna zijn we naar de Martial gletsjer gereden. Een gletsjer is een ijsmassa die gevormd wordt op land en dik en groot genoeg is om bergafwaarts te stromen (bron: Google😜). Wat je vooral ziet is heel veel sneeuw in de bergen. Deze sneeuw smelt langzaam en daar komen dan kleine riviertjes uit. Vanaf de gletsjer kan je ook heel mooi over de baai van Ushuaia uitkijken. Al met al een geslaagde dag. Zaterdag heb ik lekker genikst en voetbal gekeken. Morgen vlieg ik terug naar Buenos Aires en zal ik direct doorgaan naar Uruguay voor de laatste 3,5 week. Het aftellen om naar huis te gaan begint!

Mooi verhaal! Ik denk dat alle ervaringen dat je opdoet daar ergens aan het einde van de wereld, onbetaalbaar zijn. En wie weet, je hebt nog vele mogelijkheden voor een expeditie naar Antartica, en kan je gelijk eigen stukje land claimen :). Geniet van je reis en Pierdo en ik bereiden zich voor jouw komst.

Shany 2015-11-21 23:49:43

Siros wat heb jij veel indrukken te verwerken, kleuren, natuur, sneeuw noem maar op. We reizen mooi met je mee, dankzij jouw foto's en reisverslag. Geniet verder jongen, Lieve groet Douw en Nance