Tchau Rio

Brazilië, Rio de Janeiro

Zondag ben ik van hostel gewisseld op de grens van de wijken Ipanema en Leblon, bekend om haar mooie stranden. Hier heb ik dan ook lekker van het strand genoten en een balletje getrapt met wat Brazilianen. Hostel zelf was heel leuk met echt geweldig personeel, van de Braziliaanse schoonmaaksters tot de receptie tot het barpersoneel die ons joinde op de afterparty. Ook heb ik de Pao de Acucar en het Christusbeeld bezocht.

De Pao de Acucar, oftewel de Suikerbroodberg, is een hele bekende berg midden in Rio, met prachtige uitzichten over de stad. Je komt er door twee kabelkarretjes te nemen via een andere berg. Wat veel mensen echter niet weten, is dat je deze eerste berg ook kan beklimmen. Dit heb ik gedaan en het was echt fantastisch! Mooie vlinders, schuwe hagedisjes en nieuwsgierige aapjes, je ziet het allemaal! Helaas is het sinds woensdag bewolkt en zelfs regenachtig. Toen ik naar het Christusbeeld ging raadden ze me bij het ticketloket zelfs af om naar boven te gaan vanwege het zicht. Omdat de andere dagen het weer niet veel beter zou zijn ben ik toch maar gegaan en het uitzicht was gelukkig gewoon goed!

Donderdag ben ik weer van hostel gewisseld naar een wijk in het echte stadscentrum. Ik ben redelijk verbaasd over de armoede die je hier ziet die, zoals ik het beleef, erger lijkt als in de favela's. Waarschijnlijk omdat daklozen eerder hier naar toe komen. Heb onder andere een gratis city tour gedaan en er kwamen gedurende die tour minstens 4 verschillende aparte figuren bij staan. Er lopen hier sowieso veel meer figuren rond waar je graag met een grote boog omheen loopt dan in een gemiddelde stad, misschien een beetje bevooroordeeld, maar ja. Ook de bezienswaardigheden van Rio zijn op de traptreden Escadaria Selaron na niet heel bijzonder naar mijn mening. Al met al is Rio een geweldige stad waar veel te doen is qua activiteiten, natuur en stranden, maar qua binnenstad valt het voor mij een beetje tegen. Ook ben ik nog naar de World Tour Beach Volleybal in Copacabana geweest. Pas achteraf kwam ik erachter dat we gewoon naar een wedstrijd hebben gekeken tussen de nummers 1 & 3 op het WK deze zomer, best vet!

De laatste 3 dagen heb ik in Rio niet zoveel meer gedaan, maar ik had een goede reden om tot zondag te blijven. Ik wilde namelijk heel graag naar de immense voetbalderby tussen 2 aartsrivalen uit Rio: Flamengo - Fluminense (Fla-Flu). Dit was echt een onvergetelijke ervaring. De sfeer was immens! Wij zaten in het Fluminense vak, vlak achter het goal. Eerste helft viel Flamengo aan op onze goal en het stond binnen 20 minuten al 2-0! De derby brandde dus gelijk los. Hierdoor werd de sfeer iets grimmiger en de eerste kleine opstootjes waren er al, maar Fluminense bleef het team supporten. In de tweede helft begon Fluminense ijzersterk en de sfeer werd dan ook opeens echt top. Al vroeg kreeg Fluminense een penalty, en nadat die benut werd zat het geloof er weer in. Na een fantastische tweede helft (nou ja, dan heb ik het vooral over de sfeer) werd het uiteindelijk 1-3 voor Flamengo. Al met al was het echt een van de hoogtepunten in Rio. Met 2 rivalen in de voetbaltempel Maracana, vroege doelpunten waar van 1 een duidelijke handsgoal, een penalty, een goed temperatuurtje, 11 gele kaarten en 1 rode kaart had het dan ook alle ingredienten voor een echte derby. Het zingen van de voetballiedjes doen wij in Nederland misschien wel beter, maar het temperament dat naar boven komt bij een goal, een foute beslissing van de scheids of een foute pass is onbeschrijfbaar. Meest opmerkelijke vond ik dat een speler door zijn eigen publiek uitgejouwd werd toen hij de bal uitschoot omdat er een tegenstander geblesseerd op de grond ging, haha.

Veel mensen vragen me hoe het alleen reizen nu is. Tot nu toe bevalt het goed. Ik weet vaak wel goed wat ik wil en als je alleen bent kan je ook doen wat je wilt. Mensen in de hostels zijn super sociaal en je kan dan ook wel altijd een praatje maken of samen met iemand wat gaan doen. Wel is het soms moeilijk om afspraken met mensen te maken, helemaal als ze in groepjes zijn. Dus dat is wel vervelend als je ergens echt niet alleen heen wil gaan, zoals de grote voetbalderby. Ook heb ik wel chille mensen ontmoet maar nog niet echt iemand met compleet dezelfde mindset (en reisplannen) als ik, dus dan mis je soms wel een reismaatje. Overigens is er totaal geen cultuurshock voor mij hier in Brazilie. Natuurlijk is het anders, maar het is een beetje vergelijkbaar met Spanje/Portugal en dus makkelijk om je aan de cultuur aan te passen. Waar ik trouwens heel veel geluk mee heb, is de wisselkoers die van 3,5 reals/euro naar 4 reals/euro is gegaan.

Maandag is het tijd om Rio te verlaten voor het paradijselijke eiland Ilha Grande. Vervolgens ga ik naar wat mooie en wat kleinere strandoorden voordat ik in Sao Paulo aankom. Ik hoop dat het weer wat beter wordt op het vasteland komende week, gelukkig is het op Ilha Grande wel goed nu. Ik heb er zin in!