Cityhoppen in Argentinië

Argentinië, Buenos Aires

Het was fijn om in Salta te zijn, weer een stad, na flink wat dagen in mooie, maar iets minder moderne plekken vertoefd te hebben. Dit reisverslag is dit keer dan ook eigenlijk niet zo heel interessant, hoewel het wel heel leuk was! Rondom Salta zijn er flink wat leuke dorpjes en dergelijke met ook vele rotsformaties en daarom wilde ik eigenlijk ook hierheen komen vooraf. Maar inmiddels heb ik zowel met de tours als in de bus gewoon zoveel mooie rotsformaties gezien dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb om er geld en tijd aan uit te geven. Dus heb ik 1 dagje "hersteld" door lekker de was te doen en te genieten van de wifi en ben ik 1 dagje de stad ingeweest en met een kabelbaan een heuvel opgegaan voor een overzicht van de stad. Ook zijn we nog even een kijkje gaan nemen in het uitgaansleven op donderdagavond. Na 2 daagjes nam ik alweer de nachtbus van 10 uur naar de 2e stad van Argentinië, Cordoba. Tja, de afstanden in Zuid-Amerika tussen steden zijn niet te vergelijken met Europa en ben de lange bussen op zich ook wel gewend nu.

Cordoba staat ook bekend als een echte studentenstad. Dus toen ik zaterdag aankwam had ik wel zin om te gaan stappen, maar helaas was me hostel een beetje dood. Wel heb ik nog een free city tour gedaan en heb ik in het park gechilld, maar eigenlijk vooral afgeteld voordat ik eindelijk naar de volgende wereldstad kon gaan: Buenos Aires!

Aangekomen in BA merkte ik meteen dat ik eindelijk weer in een metropool zat en ik werd dan ook gelijk verliefd op de stad. Eerste dag een rondje gelopen door het centrum, mijn kaartjes opgehaald voor de voetbalwedstrijd Argentinië-Brazilië en al gelijk een heerlijke steak gegeten. BA is een hele grote stad vol met mooie klassieke gebouwen, veel barren, restaurants, theaters, parken en nog veel meer. Er is dan ook een heleboel te doen en er zijn vele interessante wijken. Na een nachtje goed stappen ben ik de dag erna met een groepje naar Palermo gegaan. Dit is de trendy wijk van BA met vele parken, leuke huizen en veel restaurants en barretjes. Donderdag ben ik door San Telmo gelopen wat een van de oudste wijken is en waar tevens een hele mooie en unieke indoor markt is. 's Avonds stond er voor mij iets heel spannends op de planning. Ik zou namelijk naar 1 van de grootste voetbalwedstrijden ter wereld gaan: Argentinië-Brazilië. Eenmaal onderweg naar het stadion begon het enorm te regenen tot op het punt dat de stoep overstroomde en het water overal tot je enkels stond. Als je moet oversteken waren er zelfs plekken waar je plassen tot en met kniehoogte niet kon vermijden. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk afgelast zou worden en toen we aan het schuilen waren in de Burger King bleek dit inderdaad ook zo te zijn. Gelukkig werd de wedstrijd een dag versteld en kon ik de dag erna alsnog gaan.

De dag erna was dus mede hierdoor een hele bijzondere (voetbal-) dag voor me. Overdag ben ik met een groepje eerst naar La Boca gegaan. Hier is de oorsprong van de allereerste haven van Argentinië en deze week is heel kleurrijk. Waarom? De mensen hier zijn nogal arm en gebruikte al het overgebleven verf van de inkomende schepen om hun huizen te schilderen. Er is een prachtig toeristisch gedeelte met leuke winkels, maar buiten dat gebied moet je niet komen, omdat het zelfs overdag nogal gevaarlijk is. Na door de wijk heen gelopen te hebben eindigden we bij La Bombonera, het stadion van Boca Juniors. Dit is een prachtig stadion midden in de wijk, met de geweldige clubkleuren en een onbeschrijfbare sfeer zelfs als er niemand in het stadion zit. Boca is tevens de club van Maradona en je ziet dan ook overal door de wijk heen tekeningen en neppoppen van hem. Ik vond het echt geweldig om dit stadion te bezoeken en heb een prachtig exemplaar van het shirt aangeschaft in de wijk voor zo'n 12€. 'S Avonds was het dan zover, de wedstrijd der wedstrijden. Het werd gespeeld in El Monumental, stadion van River Plate, wat ook echt een geweldig stadion is. Helaas waren er flink wat sterren niet: Messi, Tevez, Aguero, Pastore, Thiago Silva en Marcelo konden er allen niet bij zijn. Desondanks droop de klasse er vanaf. Wereldsterren Neymar, Di Maria, Willian, Dani Alves en Mascherano lieten daadwerkelijk zien waarom zij bij de beste clubs ter wereld spelen en ik was dan ook erg onder de indruk. Het was een leuke, felle wedstrijd die uiteindelijk in 1-1 eindigde.

Zaterdagavond ging ik met Loek, een studiegenoot die hier een half jaar studeert, een hapje eten in een van de bekendste steakrestaurants van BA, Las Cabras. Voor 26€ in totaal hebben wij genoten van 2 flessen wijn en een mix van enorm veel en enorm lekker vlees. Daarna nog naar een feestje geweest en zondag dus eerst lekker uitgeslapen en nog naar de grote markt in San Telmo geweest. Maandag moesf ik uitchecken, omdat ik dinsdag om 04:45(!!) naar Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld, vlieg. Overdag ben ik nog wel naar de wereldberoemde Recoleta begraafplaats geweest. waar onder andere de bekende Evita Peron ligt begraven. Enorme marmeren tombes die prachtige beelden hebben, echt heel mooi om te zien. Rond de avond ben ik richting het vliegveld gegaan om daar de nacht te vertoeven. Op naar het volgende avontuur!