Panama

Costa Rica, La Fortuna

Na 5 maanden Colombia is de tijd aangebroken om het land en Zuid-Amerika te verlaten. Nog niet voor Nederland, want ik heb namelijk de oversteek richting Panama gemaakt met de zeilboot. De trip begon met 40 uur aan een stuk varen op open zee. Nadat we de haven van Cartagena 's avonds hadden verlaten is iedereen eigenlijk snel in slaap gevallen. De volgende dag was geheel op de boot met alleen maar zee tot aan de horizon. Dit was een heerlijk dagje, want de zon scheen, de biertjes waren koud en er was niks om over te stressen of nadenken. Hoogtepunt was toen er een hele groep dolfijnen al springend rondom de boot kwamen zwemmen en ons kwamen entertainen, heel bijzonder.
Ook de nacht begon rustig, en ik sliep heel goed tot een uurtje of 5 toen we in een enorme storm terecht kwamen. Het regende met bakken uit de lucht maar het meest enge was toch wel al het onweer waar we echt voor een uur recht onderzaten. Op een gegeven moment was er een blikseminslag vlak bij de boot en vlogen er spullen door de keuken. Op dat moment besloot ik toch wel even mijn bed uit te gaan en te checken wat er allemaal gebeurde, maar gelukkig was er niks aan de hand.

De volgende ochtend kwamen we al vroeg aan bij de San Blas-eilanden, de reden dat ik deze oversteek met de boot gemaakt had. De komende 3 dagen zouden we namelijk telkens bij 1 van deze tropische eilanden stoppen om de eilandjes te ontdekken, te zonnen, te snorkelen en voornamelijk te chillen. Er waren enkele prachtige riffen om te snorkelen en heel veel verschillende vissen te zien. De eilandjes zelf zaten vol met palmbomen, witte strandjes met azuurblauwe zee en kokosnoten, een echt Caribisch paradijs dus. Overigens was de kok van de boot echt top en hebben we heerlijk gegeten. Zo hadden we de 3e avond een barbecue met enorme stukken mals vlees en kwam er de 4e ochtend een boot met tientallen (levende!) kreeften langs om aan ons te verkopen, die we in de avond ook op de barbecue gegooid hebben. Al met al waren het enkele dagen in een waar paradijs en heb ik er een heerlijk bruin kleurtje aan overgehouden.

Next stop was Panama-Stad, de rijkste hoofdstad van Latijns-Amerika. De reden hiervan: het wereldberoemde Panama-kanaal. Dat was dus ook gelijk de bestemming op dag 1 waar we gelijk mochten aanschouwen hoe zo'n enorm vrachtschip er door heen geloodst wordt. De rest van de tijd besteedde ik aan deze bijzondere stad zelf. Naast het idyllische historische centrum heb je een enorm rijke buurt met alle wolkenkrabbers en o.a. het Hilton Hotel, Hard Rock Hotel en de Trump Tower. Ook zijn we langs de vismarkt gegaan waar alle bijzondere vers gevangen vissen zoals bijvoorbeeld haai en tonijn vers over de toonbank gaan. Hier hebben we ceviche gelunchd, een soort viscocktail.

De laatste bestemming was Bocas del Toro, een eilandengroep vlakbij de grens met Costa Rica. Hier heb je een paar mooie stranden en hele chille hostels, maar ging het vooral om feestjes met de toeristen. Leuk voor eventjes, maar snel weer doorgegaan.

Inmiddels ben ik 3 dagen in Costa Rica. Als reiziger heb je soms van die dagen dat je er gewoon even wat minder zin in hebt. Het land is enorm duur en het regent tot nu toe veel, met veel bewolking. Ook zat ik nu toevallig in een hostel met een beetje saaie mensen. Met het gevoel dat alles een beetje tegen zat, op de fiets gestapt en 12 km gefietst naar Playa Manzanillo, een bekend strand. Ik was een beetje verbaasd, want zo mooi was die niet. Op de terugweg waren er nog een paar andere wel mooiere strandjes en heb ik aapjes gespot. De namiddag werd alleen maar mooier, toen we in de mini jungle naast het hostel een luiaard en een toekan (EINDELIJK!) spotte. Toen besefte ik weer dat ik toch wel bevoorrecht ben om hier te zijn en dat Costa Rica met al zijn wildlife ondanks de prijzen gewoon heel gaaf gaat worden! Ik zal na enkele dagen echter eerst een klein rondje Nicaragua aandoen voordat ik mijn reis hier afsluit...