Een ongepland uitstapje naar Chili!

Chili, Santiago de Chile

Na een fijne vlucht kwam ik 18 oktober 's avonds laat aan in mijn hostel in Mendoza, in West-Argentinië. Gelijk merkte ik hoe enorm veel er in en vooral rondom het bergachtige Mendoza te doen is, en dus moest ik keuzes maken, want ik zou hier maar 3 dagen blijven.

Op de eerste dag regende het, en dus wij we naar de Termas de Cacheuta geweest. Dit zijn natuurlijke hotsprings in de bergen. Er zijn zowel indoor als outdoor baden en jacuzzi's die allemaal gevuld waren met natuurlijk verwarmd water. Het lekkerste outdoorbad was zo'n 40 graden en daar hebben we dan ook zo'n halve dag ingezeten. Met zwaar gerimpelde handen gingen we rond 19.00 pas naar huis, aangezien er in de 3 uur ervoor geen bus reed.
Op de 2e dag gingen we nog een stukje verder de bergen in om te raften en te ziplinen. Het was allemaal erg leuk om te doen en de landschappen waren prachtig, maar het had voor mij wel iets extremer gemogen.
Op dag 3 gingen we op de fiets de wereldberoemde wijngaarden van Mendoza bezoeken. Onder een heerlijk zonnetje kan je naar allerlei verschillende wijngaarden en "vinotecas" waar je voor een schijntje verschillende wijnen kan proeven. Een heerlijk vakantiedagje dus. 'S avonds zijn we naar een asado restaurant gegaan waar we het welbekende heerlijke Argentijnse vlees gingen proeven. En wat was het lekker zeg! Biefstuk, lam, geit, kip, ze hadden het allemaal en het smaakte top. Een goede afsluiter in Mendoza.

De dag erna was het tijd om de bus te pakken richting Santiago, de hoofdstad van Chili. Het was werkelijk waar een prachtige busreis recht door het Andes-gebergte heen en heb me gedurende de 7 uur dan ook niet echt verveeld. Dit uitstapje naar Chili had ik vooraf niet gepland, maar na het evalueren van me reisschema en met wat spontaniteit toch besloten hierheen te gaan. Ik zou dit keer voor de 2e keer bij iemand thuis slapen in plaats van een hostel, namelijk bij Marco. Marco is de oom van mijn oud-bestuursgenootje Steph en via haar ben ik met hem in contact gekomen. Hij heeft een huisje op een prachtige locatie aan het Plaza de Armas, het centrale en bekendste plein van Santiago.

Santiago is een hele leuke stad met een coole vibe die me aan Madrid doet denken. De eerste avond klein rondje gelopen en een terramoto ("aardbeving") gedronken. Dit is een grote beker met goedkope wijn, ananas-roomijs en fernet. Erg lekker maar valt erg zwaar :) . De dag erna heb ik een gratis city tour gedaan en de heuvel Santa Lucia beklommen vanwaar je een mooi uitzicht op de stad hebt. Ook heb ik nog geluncht met Andrès, die ik in Rio ontmoet heb. Zaterdag zijn we met Claudio, een andere oom, en Marco's vriendin een wandeling gaan maken in het Andes gebergte wat prachtige foto's opgeleverd heeft. Vanuit hier is het goed te zien hoe Santiago ingesloten is door de bergen, en mede daardoor hangt er dan ook veel smog in de stad. Van de andere kant kan je ook vanuit bijna de hele stad de besneeuwde bergtoppen zien wat erg mooi is. 'S avonds wezen stappen in Bellavista, de erg gezellige uitgaanswijk van Santiago. Zondag uitgerust en wat gaan eten bij de ouders van Marco, waar er eindelijk weer een keer lekker en gezond gekookt voor me werd.
Maandag ben ik naar Valparaiso geweest, een kustplaatsje aan de Stille Oceaan die bekend staat om haar kleurrijke straten vol met straatkunst.

Na mijn ongeplande uitwijking ben ik nu verder naar het noorden van Chili gegaan, waar ik de Atacama woestijn ga bezoeken. Mogelijk ga ik zelfs nog Bolivia in, maar dat beslis ik later. Nu eerst even uitrusten van mijn prachtige busreis door woestijnlandschappen die zo'n 25 uur duurde.

Siros wat geweldig je belandt van de ene in de andere sfeer allemaal cadeau's!! Blijf genieten goed reis verder Lieve groet Douw en Nance