Obrigado Brazil!

Argentinië, Puerto Iguazú

Uiteindelijk ben ik ongeveer 10 dagen in Florianopolis blijven hangen waar ik sinds mijn laatste reisverslag nog veel heb gedaan. Zo zijn we vanuit de zee via een rivier naar een meer gekayakt wat lachen, gieren, brullen was. Ook hebben we een scootertour over het grote eiland gedaan op scootertjes die de 90 km/h haalden en waar we vele mooie verborgen plekjes van het eiland zagen; Ik vond vooral het rijden gaaf. Ook was er nog een spontane barbecue met het halve hostel bij een staffmember thuis en hebben we nog gesandboard. Als afsluiter zijn we met een groep naar het Oktoberfest in Blumenau geweest, het 2e grootste Oktoberfest ter wereld na Munchen. Daarna was het tijd om door te gaan naar de volgende bestemming: Porto Alegre.

In Porto Alegre zou ik niet in een hostel slapen, maar bij Denize, Rafael en hun kind Theo. Een hele andere en onvergetelijke ervaring. Ik was met hun in contact gekomen via Luis, die ik in Rio heb ontmoet. Het waren echt superaardige en gastvrije mensen. Helaas regende het, dus de eerste dag heb ik de serie Narcos gekeken en voor het eerst FIFA 16 gespeeld, ook best lekker zo tussendoor al het gereis. Dag 2 zijn we met de mannen naar het Internacional stadion geweest, waar NL op het WK nog tegen Australië heeft gespeeld. Na een goede lunch (McDonalds :p ) in het winkelcentrum was het 's avonds tijd voor 2 minifeestjes. Om 19:00 zat ik te Facetimen met mijn vriendinnetje, want het was inmiddels 11 oktober in NL en dus was Lincy jarig. Ik baalde er erg van dat ik er niet bij kon zijn :(. Maar Linc was niet de enige jarige job, want ook Rafael was de 11e jarig! Dus hebben we die avond genoten van een lekker diner + een paar drankjes. De volgende ochtend moest ik echter weer vroeg op, want ik had een vlucht richting Foz do Iguacu!

Foz do Iguacu is het Braziliaanse deel van het drielandenpunt met Paraguay en Argentinie. Belangrijker: Het zit vlakbij de Iguacu-watervallen, die bekend staan als een van de grootste en mooiste ter wereld. Als eerste heb ik de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht, die bekend staan om het grotere overzicht van de watervallen. Het was zo enorm groot en was dan ook écht onder de indruk. Vooral op het einde waar er een loopbrug is tussen de watervallen en je zelfs het water 30 meter naar beneden kan zien vallen voel je hoe immens de watervallen zijn. Ik heb vele foto's en filmpjes gemaakt, maar voor deze plek kan geen camera de echte ervaring weergeven.
De volgende dag ben ik 's ochtends naar de Itaipu dam geweest, wat op de grens van Brazilie en Paraguay ligt. Deze dam verzorgt zo'n 90% van de elektriciteit van Paraguay en 20% van Brazilie. Het is dan ook niet voor niks 1 van de 7 engineering wonders of the world. De dam is zeer belangrijk voor Paraguay en dat mag ook wel, want schijnbaar waren de watervallen hier nog groter geweest als de Iguacu watervallen in zijn originele staat. Ik vervolgde de dag door naar Ciudad del Este in Paraguay te gaan. Paraguay staat bekend als een van de corruptste landen ter wereld en dit stadje is het misschien wel het grootste rattenhol van allemaal. Veel mensen spreken er negatief over, maar ik moest er heen om Amerikaanse dollars te halen en zeer voordelig te ruilen tegen Argentijnse pesos (1,7x meer als de marktwaarde, ongelooflijk!). Ik ging erheen en vond het echt een fantastische ervaring + avontuur voor een dag. Na zonder enige controles of iets de 500 meter lange brug overgelopen te hebben, kwam ik in een compleet andere wereld. Enorme retro reclameborden, oranje zanderige straten en veel marktstandjes. In het begin was er ook gelijk een luxe winkelcentrum met een pinautomaat waar ik op jacht ging naar dollars. Maar een avontuur is geen avontuur als alles meteen goed gaat natuurlijk, en deze pinautomaat deed het niet. Lopend over de markt met marktstandjes langs de weg en prachtige winkels in de gebouwen keek ik mijn ogen uit. In de winkels is alles goedkoop, spierwitte en schone vloeren, en alles wat je kan bedenken achter glazen etalages: alcohol, sigaretten & sigaren, parfum, make-up, elektronica, je kan het je zo gek niet bedenken. In de zijstraatjes zijn er zelfs wapenwinkels met naast geweren ook de gebruikelijke messen, boksbeugels, tasers en plots ook nog vishengels, haha. Bij elke winkel stonden er ook zwaar bewapende bewakers met shotguns groter dan hunzelf. Gek genoeg wist werkelijk waar niemand waar er een andere bank was dus ik bleef maar lopen. Uiteindelijk eindelijk een bank gevonden waar ik zowel dollars als guarani's pinde. Gelijk door naar een exchange rate waar ik 300 dollar ruilde voor 4800 pesos. Een exchange rate van 16,2 pesos/dollar. De echte marktwaarde is 9,47 maar zoals elke reiziger weet die naar Argentinië is geweest, is er een zogenaamde "blue rate". Omdat de Argentijnen liever de sterkere dollar in bezit hebben krijg je dus meer als je het op de onofficiele manier ruilt. Gek genoeg is de rate in Buenos Aires nu rond de 15,7 en kan je dus in Paraguay bij (semi?)-officiele exchange bureaus nog betere rates krijgen. Beetje jammer was dat ik het geld kreeg in 44x 100 pesos, 7x 50 pesos, 2x 10 pesos en nog zo'n 60x 2 pesos. Beetje ongemakkelijk liep ik dus met zowel een bomvolle portemonnee waar ook nog 40 reals in zat + een volle binnenzak + 150,000 guarani in me jaszak( ca. €25) + een iphone en als laatst nog een paspoort door een schimmig stadje, best spannend haha. Tot overmaat van ramp kreeg ik ook nog ongelooflijk kleine briefjes wisselgeld guarani terug en dus zat ook mijn jaszak helemaal vol. Gelukkig met alles gewoon thuisgekomen.

Donderdag ben ik naar een hostel aan de Argentijnse kant gegaan om de andere kant van de watervallen te bekijken, en waar je blijkbaar nog dichterbij kan komen! Kon het bijna niet voorstellen. Heb onder andere een boottocht gedaan waar in je letterlijk onder 2 van de watervallen gaat en werkelijk doorweekt wordt. Verder zijn de looppaden misschien iets leuker aan deze kant, maar ik vond Braziliaanse kant toch ook wel heel indrukwekkend hoor, misschien ook dat ik het nu voor de 2e keer zag allemaal.

En dan is het zondag tijd om te vliegen naar Mendoza, in West-Argentinië. Mijn 7 weken in Brazilië zitten erop en het was echt geweldig. Het is een geweldig land met prachtige natuur, maar ook met heel erg veel armoede en criminaliteit. Ik heb vele, vele hoogtepunten ervaren: het prachtige gebied rond Rio, de immense stad Sao Paulo, afgelegen tropische eilandjes zonder auto's en banken, avontuurlijke en soms zware hikes door jungleachtige gebieden, heel veel mooie beesten gezien, voetbalwedstrijden bezocht, geflyboard, gesurft, geracet op een scootertje, gekayakt, heerlijk gegeten en enorm veel leuke, lieve, en soms gekke mensen ontmoet. Vooral de Brazilianen die ik ontmoet heb, zijn mensen waar ik graag contact mee zal houden in de toekomst! Uiteindelijk heb ik zo'n €40,50 per dag uitgegeven tot nu toe, inclusief een vlucht, 100 verloren dollars :( , gave activiteiten, uitgaanskosten en soms luxe eten. Had het makkelijk voor maximaal €36 per dag ofzo kunnen doen, maar dan had ik gave ervaringen moeten missen, meer moet nadenken over uit eten gaan en gewoon meer stressen. Ik heb het budget tot nu toe wel gewoon en ga verantwoordelijk met mijn geld om, dus ben tevreden met de hoogte van mijn uitgaven tot nu toe. In de rest van de reis ga ik proberen om (exclusief 2x een vlucht) onder de €35 /dag te blijven en met de blue rate moet dat denk ik wel lukken. Anderzijds wordt dat lastig met al die heerlijke Argentijnse steaks. Ik heb heel veel zin in een nieuw land, een nieuwe cultuur en een frisse wind. Argentina, here I come!

Ik kan niet anders zeggen dan, wow wat een levenservaring. Ik heb je verhaal bijna ademloos gelezen... Dikke knuffels vanuit thuis. Liefs, mama

Shani 2015-10-20 11:26:08

Jeetje Siros ik sluit me helemaal bij Shani aan, op een mooi en spannende wijze beleven we jouw reis mee. Wat een indrukken doe jij op, dat is best bijzonder!! Nu Argentina wij kijken uit naar je volgende verslag, geniet, geniet, Lieve groet Douwe en Nance