Dagje Rome.

Italië, Rome

Vandaag weer een dagje Rome.
Met de metro naar Station Flaminio.
Net als woensdag had ik een “100 minuten ticket” ik had 100 minuten de tijd om met OV in Rome te reizen.

Als eerste naar de Sint Pieter gegaan voor een Testimonium.
Bij de Zwitserse Garde gemeld, door controlepoortje, naar agenten bij de ingang, naar de receptie waar ID ingeleverd moet worden en ik een bezoekersbadge kreeg, nu doorlopen naar ander gebouw en melden bij agent. Die stuurde me door naar andere agent en die belde uiteindelijk de man van de uitgiftes.
Die was er binnen 30 seconden en na een paar minuten had ik mijn testimonium en voor mij de laatste stempel in mijn pelgrimspaspoort.

Nu dan de Sint Pieter bekijken.
Ik had een “skip the line ticket” in. Nederland gekocht.
Dus ik mocht voor bij de persoonscontrole. Een lange rij stond er niet dus beperkt voordeel gehad.
Het was ontzettend druk in de basiliek. Op mijn gemak alles bekeken. Het is mooi zonder overdreven te zijn.
Ik ben ook nog naar boven in en op de koepel geweest.
Het zijn wel 551 treden te gaan.
Als eerste punt kon er over een balkon aan de binnenkant van de koepel gelopen worden. Je kijkt naar beneden in de Basiliek. De muur langs de binnenkant waar je loopt is helemaal met mozaïek uitbeeldingen bezet.
Nadat eea bekeken te hebben doorgeklommen naar het hoogste punt en dat is de balkonrand aan de buitenkant van de koepel net onder het kruis.
Wat een wijds uitzicht daar. Een aanrader.
Als ik bedenk dat dit in 1600 nog wat gebouwd is kan ik alleen maar grote bewondering hebben voor de mensen van toen.

Uiteindelijk weer met beide voetjes op de aarde. En heb ik nog de Spaanse trappen en de Trevi fontein bekeken. Ook weer bij de Trevi fontein druk, druk, druk. Ik heb de tijd en alles rustig bekeken.

Dit is voor mij de afsluiting van Rome en met de metro terug naar de camping.
Vanavond heb ik de fiets en bagage ingeleverd.
Hierna met 3 andere fietsers bij het restaurant gegeten.
Jan is vanuit Breda de Benjaminse route gefietst.
Gerard en Rinie vanuit Deurne ook de Benjaminse route en zijn schoonvader-zoon.
Tot laat hebben we bij het restaurant gezeten en veel leuke klets gehad.