Pelgrimeren

Nederland, Boxtel

Als er wordt gesproken over naar Rome fietsen wordt vaak de link gemaakt met een bedevaart of pelgrimstocht.

Wat is Pelgrimstocht?
Een bedevaart of pelgrimstocht is van oudsher iets vanuit het christelijk geloof.
In het verre verleden was het geen vrije keuze om een pelgrimstocht te maken maar werd deze opgelegd.
Tijdens een biecht, en je had serieuze zonde, werd door de priester de tocht oplegt als boetedoening.
Bij zware zonde, denk oa aan moord, was de norm 7 jaar.
7 Jaar weg van eigen volk en uit het land.
De pelgrim moest op het einde van de tocht bij de priester terugkomen en een bewijs van de afgelegde pelgrimage overleggen.
Bewijs briefjes.
Hierna verleende de priester vergiffenis van de zonde.

Pelgrimspaspoort en Testimonium:
In mijn voorbereidingen heb ik een pelgrimspaspoort aangevraagd.
Tijdens mijn reis laat ik bij elke overnachting een stempel zetten.
Daarmee heb ik "bewijs" dat ik de tocht gemaakt heb.
De eerste stempel zou mooi zijn dat die vanuit mijn eigen parochie is.
Vanavond ben ik bij Pastoor van Rossem geweest.
Ik heb niet gebiecht hoor! Maar heb wel met hem een gezellig gesprek gehad.
De eerste stempel is nu gezet.
Het was ook bijzonder dat Pastoor van Rossem mij ging zegenen voor behouden tocht en terugkomst.

Als ik Rome bereikt heb ga ik in de Sint Pieter een Testimonium (getuigschrift van afgelegde pelgrimstocht) ophalen.
Als bewijs heb ik mijn afgestempeld pelgrimspaspoort.