Een prachtige dag

Verenigde Staten, San Francisco

Vanochtend, ondanks de "vrije" dagen al weer vroeg op . Een paar maanden geleden had ik in Nederland al bedacht dat een bezoek aan Alcatraz het mooist was met de eerste boot die er heen zou gaan 9:10 uur. Het stikt er dan nog niet van de touristen en daarnaast zou ik nog wat aan de dag hebben. En achteraf inderdaad erg blij met die keus geweest!
Eerst dus met de boot naar Alcatraz, het beroemde/beruchte gevangenis van San Francisco. Aangekomen eerst het praatje van de ranger (Alcatraz is ook een National Park) dat je vogels niet mag voeren, geen dieren achterna moet rennen, uberhaupt niet mag rennen, enz. enz. enz. Tijdens die enz. ben ik al lekker verder gelopen, een goed idee, ik kwam hierdoor bijna als eerste bij de audiotour in het cellenblok. Het cellenblok hierdoor heel rustig kunnen bekijken zonder de hordes touristen! En als je het zo zag, inderdaad onmogelijk om te ontsnappen (hoewel, ze missen na een ontsnapping nog wel 3 gevangenen, maar of die het ooit gehaald hebben...). In ieder geval mooi om te zien, en thuis "The Rock" en "Escape from Alcatraz" maar weer eens kijken.
Na de tocht terug naar de wal even op Fishermans Wharf wat gegeten en gedronken. Nog even nagedacht over mijn planning van vandaag want er kwam nog iets extras bij. Het was zo mooi weer dat de Golden Gate Bridge een keer niet in de mist zat, dus ja, dat wilde ik eigenlijk nog wel zien. De bus was geen optie, even nagedacht om weer een rondvaart door de baai te doen (hetzelfde als vrijdag) maar uiteindelijk gekozen voor, jawrl, de fiets!

Gelukkig zijn de straten langs de baai niet zo belachelijk steil als de straten downtown, hoewel het hoogteverschil tussen water en wegdek op de brug best groot is en dus ook overbrugd moet worden (en dat met 30 graden...). Maar het was een geweldige fietstocht, eerst langs het strandje van SF, door het park, klimmen naar brughoogte, fietsend over de Golden Gate en uiteindelijk aan de andere kant afdalen naar Sausalito. Van daaruit ging er een veerboot terug naar Pier 39 waar de fiets weer kon worden ingeleverd.

Na de fietstocht nog een wandeling gemaakt naar Lombard Street. Door de helling van 27 graden was deze heuvel te steil voor autos en hebben ze in 1 stratenblok 8 bochten gemaakt.

Na Lombard Street in de nostalgische tram terug naar het centrum en het hotel. Het zit er nu echt op, zometeen de koffer inpakken en dan morgen om 10 uur richting het vliegveld. Dinsdagochtend rond 9:10 zal ik dan weer landen op Nederlandse bodem.

Gelukkig deze geweldige vakantie kunnen afsluiten met een prachtige laatste dag in San Francisco!