Honkbal en Amerikanen

Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag begon met het afscheid nemen van meer dan de helft van onze groep, zij vertrokken rond 10 uur naar het vliegveld. Toen voor hen de bus wegreed ging ik op zoek naar buslijn 5 die me naar het Alamo Square moest brengen. Gister zijn we met de citytour hier ook langs gereden, maar niet gestopt, en daardoor miste ik de meest gefotografeerde huisjes van San Francisco, dat moest dus nog even goedgemaakt worden. Voordeel van vandaag was hier ook dat we een stralende dag hadden, en de stad een keer niet in de mist lag.

Na het bezoek aan Alamo Square weer terug naar hrt centrum en overgestapt op de BART, het metrovervoer in de stad. Met de BART ben ik naar het Coliseum gereden, het stadion van de Oakland Athletics voor een bezoek aan de MLB wedstrijd tussen de genoemde thuisploeg en de Detroit Tigers.

En ja, het blijft leuk om een sportwedstrijd in de VS te bekijken. Na mijn ervating met het basketbal in New York nu dus het gekke en commerciele honkbal. Ik vraag me eigenlijk nog steeds af of het de Amerikanen wel om de wedstrijd zelf gaat. Er wordt bijvoorbeeld harder gejuicht als een foutbal door iemand in het publiek wordt gevangen, dan wanneer een speler een 1 of 2 honkslag slaat...

Ook erg leuk te zien is het fanatisme en het geloof van de fans. Voor mij kwam een man van 70/80 jaar zitten. Even later ging zijn rugtas open en kwam er eerst een petje uit, even later een hoedje en nog later zijn eigen honkbalhandschoen. Deze laatste waarschijnlijk om een foutbal te vangen, maar ook al had de slechtste slagman van San Marino een bal moeten slaan, het was echt onmogelijk om op onze plaats ooit een bal te krijgen. Maar zo te zien maakte dat de man niet uit, want die handschoen bleef de hele wedstrijd aan.

Een erg leuke ervaring dus weer. Alle regels en spelers werden gevraagd, en ongevraagd, nog eens toegelicht door een enthousiaste Amerikaan naast me, die zich uiteindelijk toch nog afvroeg of Holland in Paris ligt...

Na de wedstrijd weer terug naar SF en daar nog even rondgewandeld in enkele van de vele warenhuizen en supermarkten. Morgenvroeg naar Alcatraz en ik "moet' nog even langs de bochtige en steile Lombardstreet.

Wat er verder nog op het programma staat deze laatste volledige dag in SF moet ik nog ff zien. In ieder geval nog op souveniertje jacht :-)