Dag 34: Arzua - O Pedrouzo: De Camino en zij die er blijven/bleven...

Spanje, Arzúa

• Gisterenavond nog iets gaan drinken in een lokale bar in de hoofdstraat van Arzua. Nog wat gekaart samen met de kompanen. De winnaar van de avond kennen jullie al waarschijnlijk😉. Toch opmerkelijk hoe de Spanjaarden anders leven dan wij. Avondeten begint meestal niet voor 19u30 en kan men aanvatten tot 22u. Op een bepaald moment, zo rond 21u30 komt man, vrouw en 2 dochtertjes in de zaak binnen en nemen plaats naast ons. Het blijken tweelingszusjes van mekaar te zijn en amper 3 jaar oud (zie foto). Hun ouders blijven tot iets voor 23u met hun in de zaak op een zondagavond🙄, dat is bij ons ondenkbaar en hier blijkbaar de normaalste zaak van de wereld...
  • Deze ochtend vertrekken we rond 08u30. Er blijkt al een hele processie van pelgrims op gang te zijn. Het is (voorlopig) droog en na 3 km vinden we al een barretje voor ons ontbijt. Hierna gaat het verder mer ongeveer eenzelfde heuvelend landschap als gisteren. Galicië wordt niet voor niets de “badkuip” van Spanje genoemd en heeft meer dan 300 regendagen💦☔️💦per jaar. Na een 2-tal uurtjes is het ook voor ons van “dat”. Johan en mezelf doen onze Poncho’s aan, Jan nog niet, hij heeft een regenjas die tegen miezerregen bestand is. Als het even later iets harder begint gaan te regenen trekt ook hij zijn poncho aan. Telkens als dat gebeurt stopt het meestal na een 10-tal minuutjes en begint Jan gaan te vloeken waarom hij toch in Godsnaam die poncho heeft aangetrokken.
  • Onderweg op de Camino passeren we nog langs een houtbewerker die voor zijn huis zit, er kleine eenvoudige “Camino kunstwerkjes” maakt en zelf gemaakte wandelstokken verkoopt. Nog een beetje verder horen we in het midden van een bos een fluit. Plotsklaps zit daar een hippie achtig figuur zittend tegen een boom op een blokfluit te spelen voor wat drinkgeld...Nog een beetje verder passeren we een bar waar buiten op de muur en rondom duizenden lege bierflesjes omgekeerd op en naast mekaar gestapeld liggen, veelal met de namen van pelgrims erop en de datum dat ze er gepasseerd zijn.
  • We arriveren omstreeks 15u in O Pedrouzo en zoeken een terras op voor de “afsluiter” van de dag. Op zulke aankomstplaatsen als O Pedrouzo, Melide,... zie je op het einde van de wandeldag pelgrims die zich ook in jou “wandelbubbel” bevinden en wordt er dikwijls nog een praatje met elkaar gemaakt.
  • Wat ik nog niet vermeld had is dat we op de voorbije bijna 800 km zeer regelmatig, zegt maar dagelijks kruisjes en gedenkstenen gepasseerd zijn van pelgrims die op de Camino “ gebleven zijn en dit van alle leeftijden...Fysisch niet in orde of achterliggende kwalen kunnen tijdens zulk een afmattende, lange opeenstapeling van wandeltochten tot een definitief levenseindpunt leiden... (zie enkele foto’s hiernaast).
  • Anderzijds zijn er ook pelgrims die aan de Camino verknocht geraken en er “blijven”. De hippie man van deze morgend bijvoorbeeld had de Camino met een ezel bewandeld, heeft er een boek over geschreven en bleef er nu “al fluitend op zijn blokfluit hangen”. Sommige buitenlanders kopen zich hier een goedkope woning langs de Camino, bouwen deze om tot een herberg en blijven zo in contact met andere pelgrims en de Camino.
  • Het is onvoorstelbaar en moeilijk in te schatten hoeveel mensen langs de Camino direct en indirect van de pelgrims hun dagelijks brood verdienen. Alleen al langs de Camino Frances die wij bewandelen zijn er dat zonder enige twijfel vele tienduizenden...
  • We hebben vandaag 20,9 km afgelegd, 30.226 stappen geplaceerd, gemiddelde 5,1 km/h, netto 290 m gestegen en 430m gedaald.
  • Quote: Sometimes a simple moment of joy is all we need to remember how lucky we are

Weer zeer mooie foto s en weer een leuk verhaal

Maria 2021-10-04 19:32:31

Châpeau mannen, nog veel geneugte gewenst met de laatste loodjes! Het was een waar genoegen om jullie wedervaren te kunnen volgen!

Gerd 2021-10-04 19:43:47

Mercikes Maria en Gerd👍👍👍

michel.op.reis 2021-10-04 20:13:49

Nog even mannen! Chapeau

Maggy 2021-10-04 21:51:23

Gerd&Maggy, Mercikes voor jullie positieve reacties👍👍👍 Als we morgen Compostela bereiken zal de ontlading groot, heel groot zijn....

Michel.op.reis 2021-10-05 00:04:14

Jij ook Maria, Bedankt om ons dagelijks Te volgen en te stimuleren👍👍👍👍

Michel.op. Reis 2021-10-05 00:06:05

In het zuiden van España Andalucia gaan de kinderen nog later slapen. Kan je eten tot 12u snachts. Weer mooie foto's. Groetjes

Don Armando 2021-10-05 06:40:42

Wat een prestatie van jullie!!! ... Dankjewel voor die mooie reisverslagen en die prachtige foto's waarvan wij mochten meegenieten ... super!!! ...

Marie-José Dams 2021-10-05 08:34:13

Bijna op jullie bestemming nog een beetje tanden bijten en jullie hebben jullie doel berijkt, groetjes uit het zonnige Kreta, Martin en Agnes

Agnes 2021-10-05 08:35:08

Hey Don Armando, Marie-José en Agnes, Hartelijk dank voor jullie positieve feedback 👍👍👍. Het is voor ons steeds een ❤️onder de riem geweest dat zoveel vrienden, kennissen en familie achter ons stonden👌👌👌 Michel , Jan en Johan

michel.op.reis 2021-10-05 11:05:02

michel.op.reis 2021-10-05 11:05:03

Dikke proficiat aan jullie. Laat het bier maar vlooien !! Dik verdiend 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺

Don Armando 2021-10-05 17:55:53

Mercikes👍👍👍👍

michel.op.reis 2021-10-05 19:45:08

Ben een laatkomer. Jullie blog ontdekt bij de lectuur van de laatste HOLA. Jullie verhalen zijn boeiend. Ten zeerste geïnteresseerd omdat ik volgende jaar in mei (???) mijn weg verder zet van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Compostela. Ik heb dus nog heel wat (huis)werk te doen.