Vertrek Laakdal naar Saint-Jean-Pied-de-Port: D-Day 🤠💪🏿🥾

België, Charleroi

• Het grote moment is aangebroken waar we dagen, weken, maanden hebben naar uitgekeken...Afgelopen nacht dan ook bijna nie geslapen. Om half 2 lag ik nog rond te woelen in mijn bed en om 6u al opgestaan. De adrenaline stroomt al door mijn aderen en ik heb nog nie eens ene stap naar Compostela gezet🤭.
  • Om 09u heb ik met Jan bij mij thuis afgesproken om naar de luchthaven te vertrekken. Johan komt met vriendin Ann apart naar daar. Vol spanning wachten we op Eddy ( voor de insiders “Pele”) , mijn broer die even voor taxi-chauffeur speelt. Hij zal toch wel optijd opdagen? Een jaar of tien geleden had hij immers als KWB organisator voor een dagtrip naar Plopsaland de mensen ook al extra lang laten wachten... Hij had toen de autobus vergeten te bestellen🤩. Deze keer laat hij echter zijn broertje niet in de steek😇.10 voor 9 verlaten we Laakdal al op weg voor de grootste challenge uit ons leven 💪🏿.
  • We arriveren in Charleroi airport om 10u45 heelhuids en worden er gedropt door onze Pele. Voor de ingang van de luchthaven hebben ze een grote tent neergepoot. Hier worden we gecontroleerd op ons vaccinatiebewijs en een Franse declaratie dat we “ons gezond en wel voelen”. Nadat Johan onze rangen vervoegd heeft klinken 🍻we met ons 3 op een goede tocht en afloop. De laatste deciliters Jupiler welke we voorlopig op belgische bodem zullen doorspoelen.
  • Omstreeks 13u30 trekt Ryanair, niet bepaald de luchtvaarmaatschappij van mijn dromen maar er vliegt niets andere op Biarritz, ons in de lucht en nog geen 2 uurtjes later landen we al op zuid-west franse bodem. De warmte lacht ons toe als we uit het vliegtuig stappen. Een aangename 26 graden, daar doen we het voor👍.
  • Ook de rit met het taxibusje verloopt vlot en we genieten volop van het frans-baskische landschap. Alle naamborden van de gemeente en straatnamen welke we passeren worden hier in 2 talen aangeduid. De taxi-chauffeur geeft ons zelfs mee dat de kinderen hier tot 14j in het baskisch onderwijs bekomen.
  • SJDP zelf ligt idylisch genesteld tegen de bergruggen van de Pyreneeën en is gelegen op een samenvloeiïng van verschillende wandelwegen welke de pelgrim richting Compostela voeren. Onze herberg voor de eerste nacht, Beilari (= het baskisch voor “pelgrim”), is in de hoofdstraat gelegen vlak tegenover het Compostela inschrijvingsbureau.
  • In de Beilari worden we werkelijk in de pelgrimssfeer 🙏ondergedompeld. Vooraf aan het avondmaal worden we te samen met de 12 andere gasten aan tafel uitgenodigd. Het is een allegaartje van verschillende nationaliteiten: 2 Amerikanen, 3 franse vrouwen, een Ierse familie van 3 en nog een ier, een deense, een canadese, een duitse vrouw en wij 3 Belgen. Op een subtiele wijze laat de gastheer iedereen zichzelf voorstellen en daarna ook de beweegredenen vertellen van éénieder, waarom “hij” of “zij” deze pelgrimstocht aangevat heeft. Zonder in detail te treden kan ik zeggen dat het bij sommige pelgrims zeer emotioneel werd en dit op één of andere wijze een spirituele band vormde onder de aanwezigen. Eénieder blijkt immers zijn eigen redenen te hebben om naar Compostela te gaan ( zie ook mijn reisverslag van 01/01 en 03/01).
  • Het avondmaal zelf ( soep werd pas ingeschonken om 20u30 wat wij niet gewoon zijn) bestond uit een éénvoudig 4 gangenmaaltijd, prima voor ons👍. Voor 40€ inclusief overnachting, ontbijt en avondmaal mag je natuurlijk niet klagen.
  • Om 22u gaan de deuren op slot en wordt er algemene stilte gevraagd in de herberg en kamers. Ook dit is nieuw voor ons. De eerste dag zit erop. Morgen de eerste grote uitdaging met klim ⛰over de Pyreneeën.
  • Quote: Je wordt niet gelukkig van het doel, maar van de weg ernaartoe...

Fijn voor jullie dat de tijd van vertrek eindelijk is aangebroken...heel veel wandelplezier daar, geniet er vooral van! grtjs Noëlla👍🥾🍻

Noëlla 2021-09-01 17:51:34

Buen Camino heren, geniet van elk moment

Gerrit Blommaert 2021-09-01 17:55:13

Hoy Michel en Jan, Veel geluk in jullie kweeste! Ik meen mij Jan trouwens nog te herinneren van in dn tijd van het Zolderke, nietwaar Jan? Ikzelf ben enorm geïnterresseerd in de situatë omdat ik ook van plan ben dit ook të doen, weliswaar in en verkorte versie gezien de gezondheidstoestand en ouderdom. Dus ik kijk enorm uit naar jullie wedervaren en wens jullie allr succes!!!

Luc 2021-09-01 17:57:08

Veel wandelplezier geniet er samen van

Vanheuckelom maria 2021-09-01 17:59:57

Genieten mannekes, een geweldig avontuur, zorg goed voor mekaar.

Gerdje 2021-09-01 18:48:23

Leuk om te horen dat jullie al een goede start gehad hebben, veel succes heren 👍👍

Greet 2021-09-01 19:20:13

Veel succes gasten en geniet er van! Maar misschien het belangrijkste mekaar steunen als het effe moeilijk gaat!!🍺🍺🍺🍻

Frank 2021-09-01 19:26:54

Goed begonnen is half gewonnen, veel wandelplezier! ,veel succes.

Liesbeth en Eric 2021-09-01 19:28:40

Leuk om te lezen! Fijne tocht mannen!

Maggy 2021-09-01 19:30:09

We duimen voor jullie en gaan zeker genieten van de mooie verslagen die je gaat schrijven voor ons!

Catharina 2021-09-01 19:30:27

Michel, heb nu pas je ganse verhaal gelezen. Zeer boeiend. De moeizame arbeidsverhoudingen bij het naderen van de 60 kan ik van meepraten. Er ook doorgezeten, maar een goede wandelkameraad ontmoet, die dezelfde perikelen doormaakte. Wij waren volgens onze nieuwe ceo echter nog te jong om te stoppen. Deze week moeten vaststellen dat mijn vroegste pensioendatum nog een jaar is opgeschoven. Ik zag dat je voorbereidende wandelingen in onze buurt doorgingen. Als je na je tochtje nog in de buurt bent, spring dan maar eens binnen. Veel succes met je tocht. Hoedje af.

Frank 2021-09-01 19:31:22

Fijn te horen dat de start van jullie goed is verlopen en ik blijf duimen voor juliie dat het zo blijft . Wens jullie nog veel wandel genot . SUSSES MANNEN .

Juliana 2021-09-01 19:37:59

Als je morgen in de Pyrineën het majestueuze Mariabeeld voorbijkomt doe ze dan de groeten. In 2000 en 2003 ben ik daar met een schoolmaatje ook langs geweest; Buena Camino

Rene Schuer 2021-09-01 20:04:59

Have fun Chelle 👍

Jokke 2021-09-01 20:17:20

Tof dat jullie dit doen, ik ken er 1 ne die het pas met het brommerke gedaan heeft. Familie jou nog Johan Appelen.

Marleen 2021-09-01 21:49:21

Hoi allemaal, bedankt voor jullie morele ondersteuning👍👍👍en Ik heb jullie Berichten allemaaléén voor één doorgelezen hoor👌👌👌 Om ze individual te beantwoorden lukt me echter momenteel niet meer ( te moe van als dat klimmen vandaag🥵01/09 Groetjes aan het thuisfront Michel en wandelmaten Johan & Jan💪🏿💪🏿💪🏿