Dag 15: Itero de la Vega naar Frómista : Verbondenheid op de Camino

Spanje, Frómista

• Itero de la Vega is een “god vergeten gat” aan het begin van de Meseta (hoogvlakte in Spanje) met nog geen 200 inwoners. Hotanas, onze vorige verblijplaats heeft slechts 70 inwoners. De dorpjes liggen hier dikwijls 7 tot soms wel 20 km van elkaar verspreid...
  • Voor de eerste keer in 2 weken haal ik ne boek speelkaarten boven ( voordien nooit tijd gehad...) en spelen we onder ons 3 een spelletje “kienen” en “harten jagen”. Tussendoor verorberen we ons avondmaal. Er zijn in het hotelletje niet veel pelgrims ( groepje van 3 Italianen en 3 Canadezen). Waar voordien alle peregrinos practisch dezelfde stopplaatsen aandeden na hun wandeling (Roncevalles, Pamplona, Estella,Belorado,...) en je mekaar ‘s avonds op de terrasjes wel ergens tegenkwam overnacht sinds Burgos iedereen verbrokkeld over de verschillende dorpjes heen.
  • We zijn nu volle 2 weken op stap en op één of andere manier, zeer moeilijk uit te leggen, is tussen ons 3 een samenhorigheid, verbondenheid ontstaan om “U” tegen te zeggen, De ene helpt de andere, bvb met het aan trekken van de poncho over uwe kop en de rugzak heen. Als er drank of bocadillo’s aan den toog van een herberg dienen afgehaald te worden of we moeten kiezen wat we gaan eten of drinken (vb. bier of wijn), elk van ons staat dadelijk klaar of is steeds akkoord zonder dat alles perfect afgewogen is/wordt. Een vriendschap (we kenden mekaar voor de Camino helemaal niet zo goed) waarvan we alle 3 hopen en geloven dat deze voor eeuwig is👍.
  • Alhoewel ze voor vandaag ook regen voorspeld hadden blijft deze weg. We verlaten Itero de la Vega iets voor negenen. We hebben tijd want voor vandaag staat slechts een zeer korte wandeling op het programma. Het is koel en mistig, de thermometer wijst deze ochtend een bescheiden 14 graden aan. Het landschap oogt ook niet geweldig mooi.Het is een vrij plat parcours en wandelen zonder het zelf te beseffen op een hoogte van 780 meter, dit is nog steeds een kleine hondert meter hoger dan de Botrange, het hoogste punt van België (694m).
  • In Boadillo del Camino nemen we een tussenstop in een plaatselijke herberg. Ik ga niet in detail uitleggen wat we daar gedronken hebben😉. Hierna 🥾🥾🥾we verder langs het “canal de Castilla”. Het is precies of we hier langs “Sas 7” aan het wandelen zijn, maar alleen met minder terrasjes🙄 en op 800m hoogte. Het kanaal diende destijds voor transport van goederen en irrigatie van de omliggende velden. Dat “transport” is verdwenen en een enkel pleziervaartschip vaart er nu nog over...
  • In Frómista, na een kleine 15 km houden we het voor bekeken en laten ons vallen op het eerste, beste terrasje waar we ons te goed doen aan enkele goeie potten amber kleurig bier dat beter en beter smaakt na elke volgende🤩. Onze overnachtingsplaats is “Hostal Camino de Santiago”. Een prachtig hotelletje met keurige kamers waar mijn 2 nonkels (nonkel Jan en nonkel Andre) ook geslapen hebben toen zij enkele jaren terug met de koersfiets van thuis uit naar Compostela geleden zijn 👌👌👌. Nonkel Andre (en Maria) , bedankt voor deze waardevolle tip👍.
  • Fysieke conditie: Johan is een echt raspaard, kan zo ingezet worden voor de “Waregemse koerse” en zal deze nog winnen ook. Op elke bergtop echter wacht hij steeds trouw op zijn 2 kompanen👍👍👍. Jan is het best te vergelijken met het beste kempische boerenpaard dat vava zaliger uit Achter-Olen( langs ons moeders zijde) ooit in zijne stal heeft staan gehad: koppig, halsstarrig en doorzettingsvermogen om heel Olen op een week tijd om te ploegen.En mijzelve, ik ben klaar om mij te laten inhuren als Sherpa voor een bergtocht In de Himalaya...
  • We hebben vandaag 15,1 km gewandeld met 21.711 stappen en 699 calorieën verbruikt.
  • Quote: Een voettocht van 800 km begint met de eerste stap.

Hoe mooi! Friends for ever! ❤❤

Maggy 2021-09-15 20:35:03

Hoe mooi kan vriendschap ontstaan vrienden voor het leven mooie foto s

Maria 2021-09-15 20:44:48

Michel ,je bent stilaan rijp voor een personage In een westernfilm. Enkel nog een paard veroveren. Tof te lezen dat jullie drietal prima met elkaar opschieten

Marc en inge 2021-09-15 20:49:42

Friends for ever, en ook jullie verhalen zullen voor altijd verbonden zijn, top

Gerrit Blommaert 2021-09-15 21:17:25

En.... prachtige foto's

Gerrit Blommaert 2021-09-15 21:20:20

Die verhalen ik vind ze fantastisch. Ik kijk uit naar dat van morgen🚶🏼🚶🏼🚶🏼

Melis Rosa 2021-09-15 21:20:30

Mercikes Maggy, Maria, Marc en Inge, Gerrit en Rosa, hartelijk dank voor jullie reacties👍👍👍👍 Dat paard zal ik zeker nog vinden😉

michel.op.reis 2021-09-15 21:59:29

Volgens mij stade gij ondertussen zo scherp als een mes, niet? Top dus.

Luc 2021-09-15 22:02:24

Zonder enige twijfel Luc👌👌👌

michel.op.reis 2021-09-15 23:15:08

Zo te horen Amigo's para siempre !! Weer een mooie reportage. Hasta mañana.

Don Armando 2021-09-16 07:35:19

Prachtige reisverhalen Michel . ! Leuk om dit alle dagen te mogen lezen. Nog veel moed, wandelplezier., en koester de vriendschap. Tot de volgende! Grtjs uit merret

Liesbeth en Eric 2021-09-16 14:58:33

heel tof om te volgen. Volhouden mannen. Groetjes Jos

Jos Catry 2021-09-16 18:54:13

Mercikes Jos, Liesbeth en Eric en Don Armando voor jullie ontzettend positieve reacties👌👌👌