Dag 9: Nájera naar Santo Domingo de la Calzada: De Camino en Covid 19...

Spanje, Santo Domingo de la Calzada

• Gisterenavond na de lekkere spaghetti door onze chef-kok Johan geprepareerd gezamelijk nog een terrasje gedaan in de nabijheid van het centrum van Nájera waar mijn inziens niet echt veel te zien is. We maken het niet echt laat en na enkele pintjes keren we terug.
  • We slapen voortreffelijk in 3 aparte slaapkamers ( weliswaar met open vensters en deuren daar Airco hier dikwijls nog onbestaande is)en slapen vandaag ook wat langer tot half zeven.
  • Na de standaard rituelen(kattewas,...) begin ik mijn rugzak in te laden. Er is nog geen verschil merkbaar in vergelijking met de eerste dag😦. De vrouwelijke lezers zullen het nog steeds niet goedkeuren maar het blijft “proppen” tot alles erin gaat...Senior Jan had mij wel de tip gegeven om pakketjes te maken (1 t-shirt,1 paar sokken en 1 onderbroek). Een goeie tip die ik nagevolgd heb maar dat bespaart me nog geen plaats in de chaos van mijn rugzak😬. Na 9 dagen ben ik tot volgende conclusie gekomen: mijn warme fleece had ik niet moeten meenemen(enkel aan gehad van thuis naar Charleroi luchthaven🙀...) en mijn slaapzak had ik beter vervangen door een vele, lichtere linnen zak! Dit had mij 40% extra volume gegeven en was mijn rugzak misschien wel op orde geweest😉.
  • We verlaten het appartementje om half acht en enkele minutes later ontbijten we in het caféetje van gisterenavond. Daarna gaat het verder tot we een eerste terrasje tegen komen na 7 km en de eerste suikers nemen met ne Coca-Cola. Daar we meestal westwaarts wandelen, de ochtendzon nog zeer laag staat, is onze schaduw zeer lang wat je mogelijkerwijze op sommige foto’s kunt afleiden.
  • Ook vandaag zijn de vergezichten weer fenomenaal, zorgen de combinatie van zon,wolken en de wijnbergen dat we enkele mooie kiekjes kunnen maken👍. Langzaam verdwijnen de wijnranken en maken plaats voor akkers waar tot voor enkele weken koren, graan en andere gewassen gegroeid hebben. De kleurenschakeringen van licht bruin naar donkere tinten van de afgereden akkers met daarin het midden de stoffige wandelweg waar wij ons overheen moeten worstelen maakt het wel tot een uniek kader.
  • Na 15km bovenop een bergtop heeft een man een “tafeltje” geïnstalleerd waar je fruit, energierepen en koude frisdrank kunt nemen en dit alles tegen een donatie ( dus je geeft wat je zelf wil). Een uniek concept en de man zal van onze “donatie” er zeker niet slechter van geworden zijn😇.
  • Als ik een foto van hem wil nemen roept hij “stop” en zet zijn masker op. Ook hier in het midden van de akkers is hij verplicht als “verkoper” zijn masker op te zetten zegt hij, anders komt de politie alles ophalen met een fikse boete er bovenop als ze hem zouden ontdekken op een foto waar hij geen masker draagt!
  • De grootste invloed van Corona op de Camino zijn echter de overnachtingsplaatsen...Alle dorpjes en stadjes hebben in de loop der jaren gemeentelijke herbergen gebouwd waar de pelgrims meestal op een goedkope manier kunnen overnachten. Hiernaast heb je de kloosters en de Compostela gemeenschappen uit verschillende landen die eveneens overnachtingsplaatsen aanbieden. Deze zijn nu meestal gesloten vanwege de Corona of bieden slechts de helft van de beschikbare slaapplaatsen aan. Gevolg: alle pelgrims moeten uitwijken naar de kleinere hostelletjes die snel vol geboekt zijn.Wij zijn sinds dag 1 hiermede verplicht onze overnachtingsplaatsen reeds 2 of 3 dagen op voorhand te boeken. Dit is totaal niet Camino like 😏,waar juist een onverwachte overnachtingsplaats tot de uitdagingen behoort. We hebben de afgelopen dagen verschillende pelgrims ontmoet die in een dorpje of stadje aankwamen waar alles volgeboekt was en een taxi naar een plaats verderop dienden te nemen...Covid 19 heeft dus nog steeds een serieuze impact op het leven tijdens de Camino...
  • We arriveren om 14u30 na 23,5 km in Sant Domingo de la Calzada, hebben 36.014 stappen afgelegd en 2.911 calorieën verbruikt.Na 9 dagen hebben we 231 km gestapt👌.
  • Fysieke conditie: Johan huppelt nog steeds rond als een jong veulen 👌. Jan, ondertussen met 2 knieverbanden rond lopend en 2 grote blaren onder zijn dikke tenen (zie foto) doet het echter steeds beter en beter. Vooral het stijgend wandelen gaat hem beter en beter af. En neem van mij aan: de Wetsberg, kopkesberg en Houteren berg verdwijnen in het niets met de hellingen die we hier dagelijks voorgeschoteld krijgen😨. Zelf is mijn basisconditie goed maar vanaf kilometer 20 gaat het minder en vanaf kilometer 25 is “het vet helemaal van de soep”.De laatste kilometers van elke wandeling schakel ik meestal over naar automatische piloot: “blik op oneindig en verstand op 0”. Maar ik recupereer snel en dat is dan weer het positieve😃.
  • Quote: One walk a day keeps your worries away...

Mooi om hier in het Duitse gebied, dagelijks jullie verslag te lezen, mijn goesting komt weer steeds meer en meer terug naar boven.

Hans en compagnie 2021-09-09 17:26:14

Super jullie verhalen en foto’s doe zo verder en alles komt goed.

Melis Rosa. 2021-09-09 17:38:20

Het ziet er weeral een zeer mooie tocht uit kan echt genieten van je reis verslag! Nog veel wandel ( vals plat) plezier!🤣👌🍻💪

Frank 2021-09-09 17:39:52

Leuk om te lezen, jullie zijn goed bezig, dikke 👍

Els verreydt 2021-09-09 17:44:19

Alle dagen is het uitkijken naar jullie mooie reisverhalen, alle dagen mooie foto's , goed bezig mannen ,doe zo verder ,tot morgen groetjesssssssssssssssssssss

Agnes 2021-09-09 18:05:16

Weeral goed verhaal. Allen goede moed op naar de volgende dag.

Eric😉 2021-09-09 18:43:39

Indien de rugzak echt te zwaar wordt of te onoverzichtelijk, er is altijd de post(correos) het overtollige inpakken en naar huis sturen. Dat gebeurt tamelijk veel op de camino. Groeten.

Rene Schuer 2021-09-09 18:59:55

Heerlijk om dagelijks jullie verhalen te lezen... Ik verschiet er van hoeveel energie je nog hebt om er telkens een boeiend verslag van te maken, echt drie topgasten op hun topreis 💪😍

Niki Catry 2021-09-09 19:02:07

Bij het lezen van je dagelijks verslag waan ik mij ook op de Camino😉 zo goed pen jij je indrukken en belevenissen neer👍, en de vele foto’s maken het verslag compleet, leuk!!! Kijk al uit naar morgen.

Lutgart 2021-09-09 19:09:07

Mooie verhalen buurman! Geniet nog van jullie avonturen.

Liesbeth 2021-09-09 19:29:03

Wederom prachtig om te lezen. Doe zo verder. Top team zijn jullie. En Jan,ik heb ook al een dikke blaar,en das nog maar van 5 dagen Ardeche ;)

Karin en wilfried 2021-09-09 19:51:12

Petje af mannen. Mannen met karakter🚶🏼‍♂️🚶🏾‍♀️🚶🏼‍♂️

Marc en inge 2021-09-09 19:58:22

Bedankt allemaal voor jullie super positieve reacties👍👍👍 Dit motiveert ons zonder twijfel om Compostela te halen 👌👌👌 Grtn Michel, Johan en Jan

michel.op.reis 2021-09-09 22:41:50

Michel ik geniet elke morgen van uw reisverhaal.Prachtig geschreven.Goe bezig mannen. Vergeet vooral niet te genieten . Michel, Jan en Johan ‘buena suerte en el camino’.

Peter Taels 2021-09-10 10:10:03

Mercikes Peter👍👍👍 We proberen elke dag ons bedt te doen💪🏽💪🏽💪🏽 Vandaag regenachtig.,.