Dag 28: Van Villafranca del Bierzo naar La Laguna:Camino en stempels verzamelen

Spanje, Vega de Valcarce

• Villafranca del Bierzo is ook weeral een groter bergdorpje dan wij verwacht hadden. Het heeft zeker de grootte van Veerle,en voor die grootte heeft men hier wel 4 kerken gebouwd😳...Voor het avondeten moeten we half het dorp op zijn kop zetten om iets te vinden en het zijn dan ook nog eens overal sterk stijgende en dalende straatjes🥵. Uiteindelijk vinden we op de Plaza Mayor een terrasje dat geopend is.
  • Deze morgend rond half zeven opgestaan. Iets voor half acht zijn we al weer op weg in de pikkedonker. Johan verkiest een alternatieve route over een extra bergtop, een omweg van 2 km zodat we nog voor het dorpseinde opsplitsen. We konden in ons hostal niet ontbijten vanochtend, dus is het wandelen met rechtstreekse vetverbranding tot gevolg. Misschien dat ik dan eindelijk eens wat pondjes verlies, wat gezien mijn nog steeds veel te duidelijk (b..r)buikje😉 geen probleem mag zijn. Jan zelf staat zo scherp als een mes en Johan beweert ook zijn riem sinds onze aanvang van de Camino 5cm verder te kunnen aantrekken... Bij mij allemaal niets van dat, so what, “wat maakt het allemaal uit” zegt mijne buurman Gerry altijd. Ik trek me dus op aan zijne kapstok🤠.
  • Na 9 km😣 treffen we pas een levendig dorpje aan ( voordien ook reeds ander dorpje gepasseerd waar 3 man en een kattenkop woont...🙈) waar we kunnen ontbijten. Het is ondertussen reeds kwart over 9. Een pelgrim klaagt echter niet en accepteert het leven zoals het komt. Voor mij enige aanpassing maar ik ben goe bezig😇.
  • De Camino loopt de eerste 15 km een beetje doelloos doorheen een vallei met naast ons een weg waar amper een auto over bolt, daarnaast een kabbelend riviertje en rechts in de hoogte de autobaan waar camions over razen en een weinig ideaal ogend echo geluid produceren🧐.
  • Langzaam maar zeker stijgt de weg en na onze middaglunch, een traditioneel geworden “bocadillo con queso y jamon”, versmalt de weg naar een echt wandelpad en tegelijkertijd passeren we een stijgingspercentage >10%. Stap voor stap, zwoegend, zuchtend, zetten we de ene wandelstok voor de andere naar boven toe doorheen een soort van holle weg. Gans de pad ligt bezaaid met paardestronden, alsof het ganse wilde westen hier gepasseerd is😨...We passeren ook Jean-Pierre, een 67 jarige fransman die langzaam maar zeker, altijd heel schuin vooroverhangend zichzelf naar boven sleurt.... Ongelooflijk hoe sommige pelgrims zich met een wilskracht om “u” tegen te zeggen, voet voor voet, stap voor stap naar Compostela sleuren...
  • Uiteindelijk rond 15u arriveren we 710 hoogtemeters hoger in La Laguna op 1180 M hoogte met prachtige vergezichten in La Escuela, onze herberg voor vannacht. Het is hier 14 graden, in de zon uit de wind voelt het echter 20 graden aan.
  • Elke pelgrim heeft een “Credencial” bij zich. Dit is een boekje, welk je bij de Vlaamse Compostela gemeenschap of bij aanvang van de Camino kunt aanschaffen. Dit is een beetje het “paspoort” van de pelgrim ( zie mijn verslag van 05/01 aanvang dit jaar). In elke herberg waar je passeert ligt een stempelkussen klaar waar je de stempel van de desbetreffende herberg op jou boekje kunt aanbrengen. Deze stempels kun je ook verkrijgen in kerken, restaurants en terrasjes op jou Camino. 2 Dagen geleden echter waren we even van de Camino “afgegleden” en vroegen we naar een stempel welke niet gegeven werd omdat we ons “off road” van de Camino bevonden... Het boekje ( credencial) met stempels heb je nodig om bij aankomst in Compostela jou “ diploma” te bekomen. Wie de laatste 100 kilometers van de Camino echter bewandelt en 2 stempels per dag kan bewijzen bekomt ook het diploma, vandaar dat vele Spanjaarden vanaf Saria (100 km van Compostela) naar Compostela wandelen...
  • We hebben vandaag 26,1 km gewandeld en 38.074 stappen 👍👍👍.
  • Quote: The best way of learning about anything is by doing.

Nog steeds vol goede moed zo te lezen! Het einde is in zicht! Go, go, go! 💪

Ingrid H 2021-09-28 22:02:37

Mercikes Ingrid👍👍👍

michel.op.reis 2021-09-28 22:17:59

Goe bezig. Mooie foto's. Nog effe tantjes bijten. Hasta mañana. Groetjes

Don Armando 2021-09-28 23:22:20

Het is nu half één middernacht dat ik jullie verslag gelezen heb ,voor ik ga slapen denk ik ,oei nog niet gelezen ,moet dan wel niet vroeg uit de veren ,ik kijk alle dagen uit naar jullie mooie verslag ,en Michel vandaag een bezoek gebracht aan je zuster ,moest haar nog een pakske brengen voor haar ,en den Erik die was zo blij dat dieje mij zag ,dat dieje zenne tetter niet heeft stil gestaan, het was een blij weerzien ,een sjatje kaffe gedronken met een goe koekske ,en nu kruip ik in mijn nestje ,slapwel mannen en gelle bent goed op weg naar de eindsprint , groetjes en tot morgen ,snurk snurk snurk

Agnes 2021-09-29 00:28:40

Mercikes Don Armando en Agnes voor jullie reactie👍👍👍

michel.op.reis 2021-09-29 07:06:55

Hey makker, als ik deze teksten zo nalees, dan begrijp ik niet wat jij als die jaren bij Wurth zijt gaan doen, talent is verloren gegaan. Misschien een tweede cariére. Prachtige verhalen. Den Brusselmans kan er ne punt aan zuigen. Nog veel goede moed gewenst. Stefan

Stefan E. 2021-09-29 07:11:55

Mercikes makker, grootste lof die ik mar kan krijgen👍👍👍, wel gisterenavond in zwaar benevelde toestand in bed 🛌 gekropen…

michel.op.reis 2021-09-29 07:20:25

Michel dat je een straffe waard, wist ik al van in het college in Diest, maar dat je zo goed verhalen kan schrijven, na al die lange tochten die toch in de benen kruipen, wist ik niet. (en die pintjes :) ) een tweede carrière als schrijver van verhalen wenkt.

Frank 2021-09-29 09:42:06

Hey Frank, Mercikes 👍👍👍 Ik wist eigenlijk ook nie da schrijven ✍️ mij zo goe lukte…Op de Camino gebeurt natuurlijk wel elke dag iets anders🤠🤠🤠en dan heb je snel stof om te schrijven…

michel.op.reis 2021-09-29 14:25:12

Weer een leuk verhaal en mooie foto s