Dag 24: San Martin del Camino naar Astorga: Camino en de man met de hamer🔨

Spanje, Astorga

• Gisterenavond in ons hostal blijven eten en u raadt het pelgrimsmenu genomen. Meestal kan men tussen een aantal voorgerechten kiezen en bij het hoofdgerecht eveneens. Hier in hostal Anna is er geen keuze. We moeten eten wat ze opdienen. Toch mogen we niet klagen. Als voorgerecht krijgen we een goed gevulde koude schotel en als hoofdgerecht Frites met kip. De frietjes zijn hier nergens dezelfde kwaliteit als deze bij ons en meestal vrij kleine porties.
  • Aan onze tafel in de herberg zijn nog 2 jonge dames en een oudere Amerikaan komen bijzitten. De ene dame is een Italiaanse die zeer goed Engels spreekt, de andere is van Australië afkomstig en in Singapore wonende. Ze zijn nog maar pas gestart in León en zien er al vrij afgepeigerd uit🥵. Over de Amerikaan ga ik geen woorden vuil maken. Die hoorde zichzelf veel te graag praten🤓.
  • Voor vandaag wordt niet veel goeds over het weer voorspeld. Bij het ontwaken is het volop aan het regenen. Dit houdt wel op als we gaan ontbijten.
  • We starten gepakt en gezakt rond 08u15 met op de achtergrond een donkere dreigende hemel. Het eerste uur blijven we nog zoals gisteren vlak naast de superdrukke N-120 stappen. Na een 7-tal kilometer houden we onze eerste stop in Puente de Orbigo waar we een beetje later een prachtige middeleeuwse brug overstappen en in een gezellig ogend Hospital de Orbigo terecht komen.
  • Het begint te druppelen. We besluiten onze poncho’s aan te trekken. Geen minuut te vroeg want als we juist in het midden van de velden aan het stappen zijn, worden de hemelsluizen opengezet, alsof alle deuren van het sas in Kwaadmechelen tegelijkertijd openen😨. Een uur lang worden we “getrakteerd” tot we drijfnat zijn en al om 11u15 onze Bocadillo ergens in een Albergue gaan nuttigen en alles een beetje te laten drogen.
  • Hierna regent het niet meer, komen we terug op de oude baan terecht naast de N-120, een heel brede weg maar wel met 2 zware, lange kuitenbijters als hellingen tot we bovenop een berg in de verte Astorga zien liggen.
  • We arriveren rond 15u in Astorga waarop we ons appartementje gaan zoeken dat we gereserveerd hadden.
  • Op de Camino komt elke wandelaar vroeg of laat zichzelf tegen, zij het fysisch, zij het mentaal. Onze Jan bijvoorbeeld werd fysisch al gevloerd de eerste dag over de Pyreneeën. Johan had het moeilijk na een 2-tal weken na veel slaap tekort.Bij mij was het vaatje al een paar dagen aan het leeg lopen zonder dat ik het zelf merkte. Niet fysisch maar mentaal. Twee dagen terug telefoneerde ik met mijn broer Eddy (alias de Pelé) en daarna met mijn schoonbroer Eric. 2x begon ik te janken als een klein kind van emotie ( maar waarschijnlijk ook van psychische uitputting). en dat verdomme voor ne vent van 60 jaar😱. De dagelijkse fysische inspanningen gecombineerd met steeds andere slaapkamers, bedden... te samen met onze bierafsluiters in de namiddag en de nodige wijn ‘s avonds maakte dat ik aan de dagelijkse reisblog dikwijls tot middernacht nog bezig was al dan niet in een benevelde toestand. Enkele dagen terug vergeleek ik mij met Van Gogh. Vandaag voelde ik mij als Van Gogh, zal dus mijn zakmes maar ver genoeg wegsteken zodat ik geen rare dingen doe🤪. Ik ben nu tot het besef gekomen dat ik er wat “door” zit...Daarom besloten om aan “doping” te doen voor de eerste keer in mijn leven. Ik drink vandaag geen alcohol meer, neem om 21u30 een slaappilletje dat ik van Johan gekregen heb en kruip om 22u in mijnen tram 🛌 om hopelijk eens terug een nachtrust van 8 uur of meer te beleven👍.
  • Vandaag 27,6 km gewandeld en 36.833 stappen gezet.
  • Quote: Waar ook de man met de hamer🔨 mag zijn, ons krijgen ze niet klein💪🏿

Ik ken jullie niet persoonlijk, maar kreeg de gouden blog-tip van Willy en Viviane van Eindert, zus en schoonbroer van Eric Vleugels en vrouwtje Catharina. Leuk om jullie wedervaren te lezen en met een grote bewondering voor jullie fysieke en mentale inspanningen! Wij zijn net terug thuis van 2 weken Noord Portugal en hebben de bedevaarders ook daar zien afzien, gebogen onder hun zware rugbagage. Stel het nog goed mannen, en hopelijk komen jullie de dipjes weer vlug te boven. Wij lezen nog met veel plezier mee en hopen voor jullie op een behouden aankomst in SDCompostella! Een dikke hoed af voor jullie alledrie! 👍👍👍👏👏👏

Gerd (en Karel Geens) 2021-09-24 20:17:18

Ik vergat te bedanken voor de prachtige foto ‘s en natuurlijk ook voor de vlotte pen van de verslaggever van dienst! Slaap lekker!

Gerd van daarnet 2021-09-24 20:21:10

Er is altijd is een dagje waar het is wat minder gaat, maar na regen komt...zonneschijn 🌝 Zo'n prachtige verhalen elke dag daar ga ik toch effe voor zitten hoor en dan die foto's er nog bij 👌 Doe zo verder mannen ! 💪💪

Sonia 2021-09-24 20:31:02

Hey michelleke, niet opgeven he manneke, wij zijn zo fier op jullie, ik ben s'avonds zelfs een beetje ongerust als jouw verslag wat later komt, dat jullie iets is overkomen. Na een goede nachtrust zul je er morgen weer veel beter tegen kunnen, we zullen hier een kaarsje voor je branden, veel courage nog en kom veilig aan, en terug. Grtjs

Greet 2021-09-24 20:31:55

Kop op Michel, gelle kunt datte, super om jullie verhalen elke dag te mogen lezen, ge bent al over de helft , na regen komt er steeds weer zonneschijn he

Hans en elly 2021-09-24 21:30:11

Ben bijna61 ..iedere leeftijd heeft zijn shame. Ik was mss de persoon om u te motiveren naar doe langen dagen. Ben 43 internationale chauffeur geweest. Ook nooit thuis. Succes morgen

Don Armando 2021-09-24 21:38:30

Prachtige foto's. Hasta pronto mi amigo mio

Don Armando 2021-09-24 21:39:15

Elke avond kijk ik uit naar die prachtige foto's met de mooie,soms droevige verhalen.Ik denk dat ge uw eigen wel eens een paar keren tegen komt op zo'n reis.Maar hoe geweldig moet het zijn!En dat het al eens een dagje minder gaat,toch niet erg.Morgen schijnt de zon terug en er begint een nieuwe dag.Ik wens je nog heel veel moed,rustige nachten en elke stap die je zet,is er ééntje korter bij het eind doel.Geniet nog van jullie geweldige reis.

Gonda 2021-09-24 21:56:01

Courage mannekes x

Gerd 2021-09-24 23:44:07

Weer prachtige foto s mooi verhaal na regen komt zonneschijn zeggen ze jullie kunnen dat veel respect voor jullie

Maria 2021-09-25 06:57:30

Goeiemorgend allemaal 🤠, de geweldigste nacht in weken gehad met Johan zijn slaappilletje👌Ben terug zo fris als een hoentje👌🤠. Bedankt Voorde vele aanmoedigingen en positieve feedback Michel

michel.op.reis 2021-09-25 07:52:14

Michel, na regen komt al tijd zonneschijn, er komen nog hele mooie stukjes op jullie tegemoet. Geniet er van. Buen Camino

Gerrit Blommaert 2021-09-25 08:36:23

Hey Gerrit, bedankt alvast👍👍👍 Deze morgend al geen regen meer, grijze hemel maar zon doet moeite.. Nu op weg naar Rabinal del Camino 👌

michel.op.reis 2021-09-25 10:35:18

Hou de moed erin mannen, jullie kunnen dat. Als je bent aangekomen kunnen jullie mss overwegen om door te wandelen naar Fatima,dan kunnen jullie bij ons onderweg een weekje op retraite komen en een dieet volgen gebaseerd op 94,8 % water.....haha. Groetjes en nog veel mooie dagen Benny en Therese

Benny 2021-09-25 10:52:12

hela vrienden,is het fysisch niet meer te doen,pak mekaar dan is goed vast en geef een zoen,en is het mentaal wat zwaar,ga even zitten en praat is met elkaar,keep going.

de smol 2021-09-25 11:13:30

Top mannen en laat de pret niet bederven door een dipje. Maar dat is toch niets in verhouding met jullie prestatie. Kop op en genieten!

Jos 2021-09-25 14:00:12

Beste Benny en Therese, beste Smol, Elke namiddag zitten we samen en praten met elkaar, na enkele dieetdrankjes die Benny bedoeld krijgen we het zwaar,en is het echt niet meer te doen, vallen we in mekaars armen en geven elkaar een zoen😉