Dag 26: El Rabanal del Camino - Molinaseca: De Camino en El Cruz de Ferro

Spanje, Molinaseca

• El Rabanal del Camino is reeds een echt bergdorpje volledig geconcentreerd op de pelgrims. Verschillende huizen in het dorpje wat weeral maar een 80-tal inwoners rijk is, zijn omgebouwd naar woningen om zoveel mogelijk slaapkamers te genereren voor de pelgrims.Wij overnachten ook in één van deze huizen. Waar wij slapen, in Rabanal del Camino Occa, zijn de muren precies van karton zodat éénieder die er ‘s nachts of ‘s morgends wakker wordt, naar het toilet moet, het heel huis op stelten zet en wakker maakt😱.
  • Een korte nacht dus... Te samen met Jan vertrek ik in het pikkedonker om 06u45 reeds bergopwaarts met een koplamp op mijn hoofd. Johan wenst vandaag alleen te stappen en blijft nog wat langer In zijn bed liggen, Het is droog en 7 graden. Na een half uurtje stappen in het donker horen we voor ons 2 amerikaanse vrouwenstemmen dichter en dichterbij komen. Plotsklaps zijn we bij hun. De batterijen van hun zaklampje hadden het al begeven. De vrouwen, reeds op oudere leeftijd, wensen niet met ons mee te stappen om van onze koplampverlichting ( waar je de hele markt van Veerle met kunt verlichten).
  • Iets na achten, de zon verschijnt juist aan de horizon, bereiken we het bergdorpje Foncebadon. We hebben op iets meer dan een uur al 300 netto hoogtemeters geklommen👍. In de eerste de beste herberg doen we ons dan ook te goed aan een lekker basis ontbijt. De open haard brandt er reeds volop om de zaak een beetje op warmte te houden.
  • Na het ontbijt gaat het verder iets meer dan 2 km bergopwaarts tot we plotsklaps om de hoek van een bos oog in oog met het Cruz de Ferro ( ijzeren kruis) komen te staan🤭. Door de eeuwen heen heeft zich hier in de vormg van een pyramide een berg van stenen gevormd door honderd duizenden pelgrims neergelegd.
  • Cruz de Ferro is na Compostela zonder enige twijfel de meest belangrijke spirituele plaats voor alle pelgrims geworden. Elke pelgrim neemt namelijk van thuis uit een steen mee waarin hij/zij vergiffenis vraagt voor bepaalde zaken die hij/zij in het leven verkeerd heeft gedaan of een slechte eigenschap waar hij/zij vanaf wilt en legt deze dan neer bij Cruz de Ferro om vergiffenis te krijgen🙏. Een zeer emotioneel moment voor elke pelgrim! Voor Jan bijvoorbeeld was/is de Cruz de Ferro het alkerbelangrijkste moment van zijn Camino! Jan had een vrij grote steen bij zich en had wel aan een 50-tal vrienden/kennissen/familie gevraagd om de steen even vast te houden en hun “negatief puntje” erin te stoppen waar ze vanaf wilden. De emoties doen zich dan ook de vrije loop bij onze senior, meer dan begrijpbaar...
  • Na alles vastgelegd te hebben op foto/video stappen we verder. We hebben vandaag echt een top-dag , de zon is weer van de partij en dat doet ons deugd. De eerste kilometers voorbij Cruz de Ferro gaat het nog even bergopwaarts. We hebben ondertussen het hoogste punt van onze Camino bereikt(1.519m)👍.
  • Vervolgens volgt langzaam maar zeker de afdaling...en wat voor een afdaling. We dienen iets meer dan 1.000 meter te dalen! Het bergpad (dikwijls vrij steil naar beneden) ligt dan eens bezaaid met kleine steentjes of grotere, tot rotsblokken toe welke bij regenweer zonder enige twijfel tot beekjes wordt omgevormd, een andere keer hebben zich door de erosie diepe groeven gevormd in de rotsblokken waar we moeten overstappen. Kortom, concentratie aan 200% en dit bijna 14 km lang. Zowel Jan als mezelf schuiven een aantal keren uit en het vallen is dikwijls korter bij dan het wandelen. Gelukkig helpen onze wandelstokken om de nodige stabiliteit te behouden.
  • Om 15u arriveren we afgepeigerd maar voldaan in het bergdorpje Molinaseca waar we ons op één van de terrasjes laten “vallen” en met een goeie pint in ons handen wachten op Johan die een kwartiertje later na ons ongeschonden arriveert.
  • Het jong italiaans meisje, Julia, welke 2 dagen terug nog bij ons ‘s avonds aan tafel gezeten had, pas in Leon was vertrokken,waren we op het middaguur nog gepasseerd. In Molinaseca een 2-tal uurtjes later, zien we haar vriendin terug zonder haar. Ze meldt dat Julia haar voet het begeven heeft, een taxi genomen en naar de dokter vertransporteerd is, waarschijnlijk einde Camino😨...Dit soort verhalen hebben we de laatste weken meerdere keren meegekregen...
  • We hebben vandaag 26,8 km gestapt en 35,707 stappen.
  • Quote: Als je blik strak op het pad gericht is, zie je de bloemen niet in de berm.

Weer een heel mooi verhaal en zeer mooie foto s

Maria 2021-09-27 04:56:08

Nog even volhouden mannen. Het gaat lukken. Prachtige verhalen. Hou de moed er maar in.

Jos 2021-09-27 06:00:35

De combinatie Cruz de ferro, het hoogste punt en dat samen met de steille afdaling en arriveren in Molinasecca, het mooi dorpje aan de rivier met de gezellige terrasjes, dat gaan jullie blijven herinneren. Nog even doorzetten, goed bezig mannen.

Gerrit Blommaert 2021-09-27 07:45:00

Goe bezig Amigo's. Groetjes.

Don Armando 2021-09-27 08:39:32

Kippenvel moment bij het verhaal van de steen. Krijg zelf tranen in mijn ogen. Wat een emoties komen er los bij jullie,ongelooflijk. Weederom prachtige foto's. Toppers!!!