Dag 25: Astorga - El Rabinal del Camino : “ Buen Camino”

Spanje, Santa Colomba de Somoza

• Gisteravond is Jan nog foto’s gaan maken van de kathedraal in Astorga en het bisschoppelijk paleis. Dit paleis in witte graniet gebouwd is ook een basisontwerp van Gaudí welke hij ontving van de toenmalige bisschop in 1887. De toenmalige academie die goedkeuring moest geven weigerde deze waarmee er ruzie ontstond met Gaudi. Gaudí zelf zou nooit nog een voet in Astorga zetten. Latere architecten brachten wijzigingen aan aan zijn ontwerp waardoor bij de bouw verschillende fouten en instortingen gebeurden. Het bisschoppelijk paleis werd uiteindelijk pas in 1961 ( bijna 100j na het ontwerp)voltooid...
  • Het slaappilletje van onze Johan heeft wonderen verricht. Ik heb echt ne goeie, lange nachtrust achter de rug en voel mij deze morgend dan ook zo fris als een haantje👌. Ook het appartementje waar we verbleven in de binnenstad was top👍. Deze morgend krijgen we in een “private room voor ons 3” een heus ontbijt geserveerd aan tafel, inclusief “scrambled eggs”. We voelen ons heel even “luxueuze peregrinos😇”
  • Een half uurtje later, om half negen, start alweer het grote werk waarvoor we naar hier gekomen zijn. Met pak en zak verlaten we Astorga. Onder een grijze hemel en een bescheiden 11 graden gaat het verder landinwaarts. Het landschap is hier totaal anders dan in de Meseta met zijn oneindig grote afgemaaide bruine akkers en hectaren vol met zonnebloemvelden. We zijn nog steeds op grondgebied van Castilië maar stapsgewijze wordt het landschap rondom groener. De hoger wordende heuvels, zeg maar meer en meer bergen hangen nog in een haag van mist en laaghangende bewolking. Na een 10 tal kilometes onze eerste stop(😉). We blijven daarna ligt gestaag klimmen, een miezerige regen zet ons voor de keuze al dan niet de poncho aan te trekken, Jan niet, Johan en mezelve trekken ‘m wel aan.
  • Ondanks de kleine 300 nette hoogtemeters welke we vandaag afhaspelen bereiken we een gemiddelde wandelsnelheid van 5,4 km/uur🙈 en bereiken we iets na 13u reeds onze bestemming voor vandaag, Rabanal del Camino.
  • De 2 belangrijkste woorden welke je , zonder overdrijven tientallen keer per dag hoort zijn Buen Camino of tewel “Goeie wandelweg gewenst”. Alle wandelaars zeggen dit tegen mekaar als je mekaar passeert of iemand op een terras ziet zitten of mountainbikers die je voorbij rijden. Maar niet alleen dat! Zo goed als alle lokale bewoners welke je tegenkomt of ontmoet wensen je een Buen Camino toe. Ook de handelaar waar je iets gaat kopen bent of de waard achter de toog waar je drinken hebt afgehaald wensen je een Buen Camino of ook de gemeentemedewerker enkele dagen terug die het onkruid aan het afmaaien was naast de kant van de Camino, zijn machine afzette, het plastic klepje van zijn veiligheidshelm omhoog duwde, zijn duim vooruit stak👍en ons een Buen Camino toewenste...Of die derde dag, ik zal het nooit in mijn hele leven nog vergeten, de man in zijn auto op een rond punt in Pamplona met 3 kleine kinderen in zijn wagen die de 2 zijraampjes naar beneden schoven, een extra toer rond het ronde punt maakte en waar drie kleine kinderkopjes uit het raam naar ons Buen Camino toeriepen. Ik kan je verzekeren, hier is gene enkele mens ongevoelig voor en dat voel je tot het diepst in je hart. Beste lezers en lezeressen, dat is de Camino👌👌👌👌👌👌👌👌 op&top en is van mij stilaan maar zeker nen andere mens aan het maken😇😇😇.
  • We hebben vandaag 20,7 km gewandeld en 28.304 stappen gezet.
  • Quote: Het gaat niet om de kilometers. Als je vertraagt zie je meer.

Prachtig mannen.. Fantastische schrijver Michel... Ben benieuwd welke mannen ze terug sturen naar België haha , maar geloof steevast dat deze ervaring jullie bijblijven voor de rest van jullie leven. Ben blij jullie vriend te zijn en binnenkort deze hero's te mogen ontmoeten/begroeten... Keep going.. The finisch is looking for you Guy's...

Joe 2021-09-25 18:52:08

Joe, wij zijn blij jou vriend te zijn 😀en wees maar zeker dat we bij onze terugkomst hier nen hele goeie(waarschijnlijk meerdere 🍻) zullen op drinken👌. De 3 musketiers 🤠🤠🤠

michel.op.reis 2021-09-25 19:39:31

Veel respect ! Die zo verder

Don Armando 2021-09-25 20:38:22

Prachtige foto's

Don Armando 2021-09-25 20:39:32

Dikke pluim tot nu mannen. Morgen een speciaal moment: het Cruz de Fierro, dit doet iets met een mens, niet alleen het hoogste punt van de camino maar: ( vul het zelf maar in) en daarna die zware afdaling van 1500 m naar 500 m. Succes🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️🛌🛌🛌👍👍👍

Willy W. 2021-09-25 20:45:58

Weeral genoten van dit dagelijks reisverslag. Ps, Michel, niet te veel veranderen zulle, de oude Michel is ook nen toffe!!

Ludo & Martina 2021-09-25 20:54:19

Aan de cruz de fierro had ik mijn diepste dip, maar toen heb ik ook een zwarte bladzijde definiteif kunnen omdraaien. Zou mijn steen er nog liggen ? Ik wens jullie een louterende ervaring toe. Vanaf morgen groeit het gevoel "we gaan er in slagen" , geniet ervan. De afdaling naar Molinaseca, over een rotspad, zal veel energie vergen ! stokken gebruiken , mannen ! En zie dat ge de rubberen tchoupkes niet kwijt geraakt !!! Buen Camino !!

Pino 2021-09-25 22:14:56

Weer prachtig verhaal en mooie foto s hier kunnen we veel uit leren succes

Maria 2021-09-26 05:50:38

Weer zo mooi om te lezen. Jullie doen dat zo goed samen. Prachtig team. Groetjes

Karin en wilfried 2021-09-26 12:36:41

Prachtig verhaal alle dagen Michel, mooie foto's en vooral top top top prestatie van jullie. Nog veel doorzettingsvermogen en goede moed gewenst