Dag 16

China, Jiayuguan

Niet veel bijzonders te vertellen van de stad Jiayuguan.
We hebben gezocht naar het centrum en naar het stadsmuseum, maar het tweede is zeker niet gelukt.
We zagen op een gebouw touristinformation staan, dus wij gelijk naar binnen.
Er waren 2 balies met hele vriendelijke receptionisten, maar die spraken geen Engels. Het zag er binnen ook niet uit als een toeristenbureau. Een van de meisjes, was zo behulpzaam, dat ze iemand belde , die wel Engels kon en ,die wist uiteindelijk te vertellen, dat buslijn 5 naar het museum ging.
We hadden al heel lang gezocht en een keer een aanwijsbordje met museum daarop gezien, dus hadden we geen zin meer om op de bus te stappen.
Misschien niet zo leuk voor de mensen, die ons de weg probeerde te wijzen. De baliemedewerkster had ook nog een mooi briefje voor ons gemaakt. Mogelijk hadden we dat aan de buschauffeur kunnen laten zien.
Eigenlijk was het museum ook niet echt een belangrijk doel voor vandaag, want het vorige stadsmuseum in Dunhuang, was ook niet echt iets, wat je niet mocht missen.
Het weer is trouwens sinds vandaag echt omgeslagen.
We waren op pad gegaan, met hetzelfde gevoel als anders, alsof er nooit een spatje regen zou kunnen vallen en het in China altijd minstens 25 graden is.
Het kan zijn dat het nu rond de 20 gevoelstemperatuur is.
Sjoerd ontdekte op Volkskrant. Nl, dat er in Noord West China een aardverschuiving had plaatsgevonden ,ivm de aanhoudende regen en dat ook in Oost China grote wateroverlast was, dan komen wij er dus goed van af, maar de komende dagen zal er zeker meer bewolking en regen zijn.
Tijdens onze zwerftocht door de stad hebben we nog weer een paar mooie plaatjes kunnen maken, dus die kan ik wel laten zien. Ik wil daarbij nog wel zeggen, dat er in Chinese steden vaak best moderne flats ,mooie winkels en goed geklede mensen zijn, maar die zijn voor het maken van een foto niet zo interessant. De markten en stalletjes zij vaak het meest fotogeniek en daarom is het geen objectief beeld van de steden die wij bezoeken.
Het hotel heeft een mooie Chinese entree ,die vandaag goed combineerde met Sjoerd zijn shirt, dus die laat ik dan ook maar even zien.