Dag 25

China, Beijing

Een erg leuke dag.
Na een zeer uitgebreid ontbijt zijn we op de metro gestapt.
Voor € 1,30 gingen we samen naar de andere kant van de stad in een zeer snelle en goed georganiseerde metro.
Bijzonder was de glazen wand met schuifdeuren die open gingen als de metro was gearriveerd. Niemand kan dus ooit op het spoor terechtkomen. Goed idee .
Bij het metrostation waar we uitstapte om naar het artdistrict te gaan, namen we een heel klein bromtaxi wagentje , wat zich heel grappig en levensgevaarlijk door het drukke verkeer bewoog, over fietspaden en zo nodig tegen het verkeer in. We wisten niet precies waar we moesten zijn, maar hadden het wel in het Chinees geschreven in de Lonely planet.
We werden goed afgezet en bij het artcomplex was heel wat te doen.
Er waren heel veel galleries ,kleine tentoonstellingen,winkels met mooie en of kunstzinnige artikelen en gezellige eet/drinkgelegenheden. We hebben daar een paar uur doorgebracht en dachten er aan, om nog naar het Nationaal Kunstmuseum te gaan. Dat was weer een hele rit met een zo'n taxibrommertje en de metro, maar we waren te laat.
Het museum sloot om 17.00u , maar vanaf 16.00u kon je geen ticket meer kopen.
Het was geen ramp er was nog genoeg te zien in Beijing en we waren aan een terrasje toe.
Via het Tian'anmen plein kwamen we in een hele gezellige winkelstraat, met vlak daarachter smalle Hutonstraatjes ( straatjes met oude kleine woningen en winkeltjes).
Deze vakantie kom ik er achter dat er nog heel veel Hutonwijkjes zijn.