Dag 12

China, Dunhuang

Gisteren zijn we om 21.15u op de trein gestapt ,met voor ons een softsleeperplaats.
We bleken gelukkig een eigen coupe te hebben en gingen rustig slapen, totdat we om 03.15u gewekt werden.
De volgende halte moesten we er uit( 03,35u). We hadden gerekend op een aankomsttijd van 08.00u dus dat viel even wat zwaar.
Gelukkig was er al wel weer een chauffeur en die reed ons in een streep (bijna geen bocht in de weg) door het eentonig en nog donkere woestijnlandschap.
Nu zitten we dus in een hotel in Dunhuang.
De kamer is verrassend groot en toont bijzonder deftig.
Bij de receptie deden we een poging om een taxi te regelen ,om morgen naar de Mogaogrotten te gaan, het gevolg was dat we vanmiddag al zijn geweest. Kunnen we morgen doen, wat we vandaag van plan waren.
Het was een belangrijke bezienswaardigheid, waarvan maar een klein deel voor publiek toegankelijk is . Vooraf werden 2 films vertoont in een groot nieuw ontvangstgebouw. Van daaruit werd iedereen met een bus naar de grotten gebracht, waar men in groepen rondgeleid werd.
Wij en nog drie andere buitenlanders moesten wat langer wachten op een Engelssprekende gids, die ons goede uitleg gaf.
In de boedistische beelden en schilderingen kon je de invloed zien van allerlei volken die vroeger via de zijderoute China binnen kwamen Binnen mochten er geen foto's gemaakt worden, dus kan ik de details niet laten zien
De belangrijkste vondst in deze grotten waren eigenlijk documenten ,afkomstig uit verschillende culturen.Veel daarvan zijn jammer genoeg over de wereld verspreid geraakt .

Knap van je om zo elke dag je belevenissen bij te houden op deze site. Dit levert achteraf wel een mooi reisverslag op. Kijk weer uit naar de volgende.

Christel 2016-07-04 18:58:20

Wat fijn dat je zo goed kunt communiceren! Bijzondere reis!

Ine 2016-07-04 22:32:38

Schitterende foto's weer. Ik word steeds meer jaloers.

Yvonne 2016-07-05 14:37:28

Heel leuk om te lezen en te zien!!!