Vrieskou in Afrika

Zuid-Afrika, Port Alfred

Jeeeeeeeeeetje, het is alweer veels te lang geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven. Ik moet eerlijk toegeven dat er ook niet heel veel te vertellen was aangezien het leven hier nu gewoon 'normaal' is en elk stranddag of boodschappenavontuur doe ik niemand echt een plezier mee. Maar goed, dit weekend zat weer vol met activiteiten en ik ga jullie weer alles vertellen, maaaaaaar ik begin bij het begin.

Sinds de terugkomst van de geweldige vakantie bestaat het dagelijks ritme uit naar school gaan ( 3 uurtjes per week), boodschappen doen, filmpjes kijken en overal een beetje lunchen en savonds op stap, elke week een bezoekje bij de projecten en ik ben begonnen met mijn fotoboek :D. We hebben zo ontzettend veel vrije tijd en aangezien sinds de vakantie iedereen zuinig moet doen vanwege nets iets teveel geld uitgegeven de eerste week is de sfeer bij settlers heel relaxt, lekker samen eten, filmpje op de achtergrond en goede gesprekken. Om de vrije tijd goed te besteden, ben ik begonnen met het fotoboek. Deze hoop ik af te hebben voordat ik naar Thailand vertrek zo bij terugkomst hoef ik geen diashow van 5000 foto's te laten zien. Het is zo leuk om te doen! Ik beleef de afgelopen 107 dagen weer helemaal opnieuw! Super leuk.

Nu moeten jullie me niet verkeerd begrijpen; ik verveel me absoluut niet en het idee dat ik over 62 dagen weer in Nederland zit, maakt me onwijs benauwd. Tuurlijk is het onwijs leuk om iedereen te zien, maar de vrijheid en de dingen die we hier meemaken zijn niet uit te leggen. Als we hier op de bank een filmpje kijken, zijn we nog steeds in Afrika terwijl we dat doen, snap je? Nee? dat dacht ik al, het is niet uit te leggen.

Verder is de winter in Afrika begonnen, lees tussen 18 en 23 graden en ja dit is onwijs koud! Ik draag gewoon lange broeken en ik heb standaard een sjaal mee in mijn tas. In nederland draag ik met 18 graden shorts en een zomerjas, maar hier is het ineens koud. De afrikanen dragen winterjassen dus overdrijven is ook een vak, maar goed mijn prachtige bruine kleurtje is wel redelijk verdwenen.

Dit weekend was het eerste weekend sinds de vakantie dat we weer echt wat hebben gedaan. Afgelopen vrijdag zijn we met zn vieren ( Naomi, cheetje, Henrike en ik) naar East london gegaan. Dit is ook 1 van de grotere steden in de buurt en daar waren we een aantal dingen die we wel wilden zien. De meiden wilden met welpjes gaan knuffelen en ik wilde naar de chocoladefabriek. Uiteraard ging dit niet in 1 keer goed. De chocoladefabriek en de winkel waar ze chocolade verkopen was alleen voor het personeel. We kwamen er niet in en ik heb nog steeds het gevoel dat we gediscrimineerd zijn. De fabriek was ergens in de township en we waren de enige blanken, maar we gaan nog een klachtbrief schrijven aan nestle. In het ergste geval krijgen we gratis chocolade opgestuurd :D :D ;D. Hierna reden we door naar het leeuwenpark zodat die meiden met de welpjes konden knuffelen. Eerst kregen we te horen dat de welpjes te groot waren en toen we weg wilden gaan bleek dat ze klein genoeg waren, nou goed wij toegang betalen en naar binnen. Het was een soort kinderboederij maar dan voor Leeuwen. Het was een beetje een sneu park maar het bleek dat ze ook krokodillen hadden, wij vet enthousiast want er waren er 3. Nou, ze waren denk ik 50 cm lang, het stelde niks voor! Wij dachten nu gaan we het zien, megabeesten en toen zagen we 3 babytjes. Hilarisch! Na dit succesverhaal zijn we gaan shoppen en naar de film gegaan; Pitch perfect 2. AANRADER! onwijs leuk! Toen nog even gegeten en terug naar huis. Dit klinkt heel makkelijk naar 'terug naar huis' maar dit was niet het geval. We kregen te horen van een lokale vrouw dat de weg die we terug gingen rijden niet heel veilig was en dat ze toch liever had dat we bleven overnachten in East London en als we toch gingen moesten de deuren op slot en voor NIEMAND stoppen. Nou, ik hou wel van avontuur dus we reden terug en ik moet toegeven het was een beetje spannend maar het was hilarisch. We vergaten ook bijna te stoppen voor de rode lichten, maar uiteindelijk zijn we keurig en veilig aangekomen in Port Alfred.

Zaterdag ging ik met alette en tabea naar Port Elizabeth om ook een beetje te shoppen en lekker uit eten te gaan. Super leuk gehad en in totaal 3 shopping malls gehad. Lekker veel gekocht en afgesloten met heel veel sushi voor 8 (!) euro per persoon. Gaat helemaal nergens over natuurlijk. Superleuke dag gehad!

Vandaag met mijn township project naar de markt gegaan om zijn spulletjes te promoten en verkopen. Onwijs leuk om te doen en even een ochtendje weer wat anders gedaan. Leuk om te doen! Verder heb ik vandaag nog een filmpje gekeken en het leven is heel goed.

Nog 41 dagen en dan vlieg ik al naar thailand, alle tips zijn welkom :D.

Tot snel!

Liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

He leuke dochter, Ik ben al 107 dagen jaloers :), fijn dat je zo geniet... en ook leuk om te weten dat het volgende land alweer klaar staat voor Eileen....Genieten maar! xx