8 meiden, 2 auto's en 1 geweldige reis!

Zuid-Afrika, Port alfred

Het is weer tijd voor een blog! Ik had al aangegeven dat het een hele lange blog zou worden en dit is ook het geval :D. Het was oprecht de reis van mijn leven en om alles te vertellen in 1 blog is niet te doen, dus ik ben denk ik ook heel veel vergeten, maar ik hoop dat jullie bij het lezen door hebben hoeveel ik heb gelachen en wat een geweldige tijd ik heb meegemaakt! We hebben zoveeeel gezien en ik ben de meiden zo dankbaar voor deze geweldige reis, want we hebben het samen gedaan en iederee heeft genoten! Ik heb het per dag beschreven en ik hoop dat jullie het kunnen volgen! Ik wil echt nooooit meer naar huis!

Lieve Che, Jenneke, Henrike, Naomi, Hester, Milene, Jentine en Elisa,

Onwijs bedankt toppers, ik heb alleeen maar genoten, iedere minuut van de dag.

Dag 1:
jaaaa tijd vor vertrek! De meiden hadden de auto's opgehaald en inladen. Dit klinkt makkelijker dan gedacht want 8 meiden en maar 2 olkswagen polo's vergt in inpakskills. Om half 12 weggereden en de eerste stop is jeffreys bay. Hier waren we allemaal al een keer geweest dus het voelde nog als een weekendje weg. Heerlijk genoten op het strand en savonds gebraaid. Het was een bijzonder hostel en gelukkig heb ik niet heel erg last van smetvrees, zal de details besparen.

Dag 2:
vroeg op pad want we hebben een lange weg te gaan! Op naar oudtshoorn! Dit stadje staat bekent om de struisvogels en we hadden van tevoren opgezocht dat er een heel leuk festival zou zijn. Het was ongeveer 4 uurtje rijden en ik was de bijrijder van jenneke. Ipod aan en gaan. Het rijden viel me alles mee. Het was eigenlijk heel chill en we hadden een foute meezing lijst aan, guur meeuwis, Andre hazes, disney muziek en meerdere klassieker zat de stemming er goed in. De route was zelf ook echt prachtig, oudtshoorn ligt omringd met bergen en je wist niet waar je moest kijken. Eenmaal aangekomen gingen we naar het hostel, even inchecken en het is heel mooi gelegen. We konden kiezen tussen tenten en de dorm, lees een verdieping met 4 matrassen op de grond. Uiteraard koos ik voor de dorm, kampeertijd heb ik achter me gelaten. Toen terug naar de stad want we hadden opgezocht dat er een festival was soort parade maar dan Afrikaans. Dit viel een beetje tegen, wat kraampjes en 1 muziek podium. Maar we kregen wel een goede indruk van de stad! Lekker boodschappen gedaan en gerelaxed bij het hostel. En "vroeg " naar bed.

Dag 3;
Jaaaa onze eerste dag met activiteiten. Eerst de cango caves en dan struisvogel boerderij. We hadden goede verhalen gehoord over de cango caves en het schijnt heel mooi te zijn. De vrouw van het hostel was zo lief geweest om een toeristische route te laten zien en hup in de auto. De route was prachtig, we reden tussen de bergen en langs de rand van een wild life reserve. Wij kijken of we nog dieren zagen en ja hoor: giraffen gespot met babies! Super lief en we voelde ons in het echte Afrika. Uiteindelijk bij de grotten aangekomen, besloten we om de normale toer te doen en niet de adventure toer. Eerlijk gezegd hadden we er wat mee van verwacht. De gids was niet leuk, ze vond zichzelf heel grappig, ik zal een voorbeeld geven. 1 gezin was te laat en die moest voor straf een liedje zingen. Beetje niveau kleuterschool maar goed hier ging ze wel 15 minuten over Door. Uiteindelijk besloten wij met zn achten aangezien we standaard zingen in de auto, maar even voor die man te zingen. Geheel in stijl in volle borst hakuna matata. De tour was totaal niet interessant maar de grotten waren wel erg mooi! Na de grotten zijn we doorgereden naar de struisvogel boerderij, de oudste uit de omgeving. Supergaaf! Heel erg genoten! De rondleiding duurde een uur en we mochten daarna met een struisvogel op de foto, ook als je 70 kilo of minder woog mocht je erop rijden. Ik wist oprecht niet dat er zoveel verschillende struisvogels bestonden! Hierna lekker terug naar het hostel en even gezwommen, is bloedheet hier, woestijnklimaat namelijk. Savonds uit eten op aanrader van het hostel, nou wij zouden het niet aanraden, maar 7 hotelo's aan 1 tafel is ook niet makkelijk. Verder wel een leuke avond gehad, maar iedereen was zo moe dus om 23:00 ging het licht uit en snaveltjes toe.

Dag 4:

Vroeg weg naar montagu; onze volgende stop! Ongeveer 2 uurtjes rijden en dan zijn we er. Ik ben heerlijk achterin in slaap gevallen en voor me gevoel waren we er in 5 minuten. Wat een leuk stadje en een stuk onder armoede dan in port Alfred of oudtshoorn, hier is bijvoorbeeld geen township. Heerlijk geluncht bij tuintje en spontaan besloten om naar een wijn farm te gaan en ons eigen wijn te maken en labelen! Heel leuk aandenken! We konden kiezen uit 3 rode wijnen en mochten zelf percentages samen stellen in 1 fles. Ik heb 60 % merlot, 20% shiraz, 20% cabernet. Heel leuk! Lekker uitrusten vanavond en morgen op naar
Paarl

Dag 5 :

Vroeg op pad naar Paarl! Het schijnt een heel bijzonder en mooi stadje te zijn, de route naar Paarl is werkelijk prachtig! Hele mooie bergachtige route en een paar goede foto's gemaakt. De sfeer onderling is nog steeds gezellig en de groep is Heerlijk afwisselend. Ene moment zingen we keihard mee andere moment lekker genieten van het uitzicht. Goede gesprekken en laag niveau gesprekken. Genieten! Aangekomen in Paarl bij het hostel, het was meer een guest house bij een oud echtpaar. Zo wil ik LateRooms.com zijn. De mensen deden het niet meer voor het geld, maar ze vinden de gezelligheid leuk! We kregen een gratis upgrade naar 4 persoonskamers en koffie en thee werden klaargezet. In port Alfred hadden we een wijn tasting en rondleiding geboekt euro deze lieve mensen brachten ons erheen. Hele leuke wijntoer bij KWV gehad, 1 van de grootste wijnbedrijven in Zuid Afrika. Lekkere wijntjes geproefd en de rest van de middag was uiteraaaaard erg gezellig. Vervolgens Vervolgens kregen we te horen dat er een braai voor ons werd gemaakt en we alleen zelf vlees hoefde te kopen. Deze mensen zijn zo lief ene zo zorgzaam! Ze zei dat we niet zo vaak studenten kregen dus ze vond het erg gezellig dat we er waren. Gezellige avond gehad maar op het moment dat ik naar bed wilde kwam ik erachter dat het bed kwam van de leverancier van de efteling! Zo klein! Uitvaart hilarisch dat, 1 van de langste erin lag maar verder goed geslapen. Morgen stellenbosch!

Dag 6;
We kregen ontbijt van de vrouw, blijkbaar zat het bij de prijs inbegrepen, 150 rand, is 13 euro! Niet normaal. Verder ging ze heel lief alles uitleggen wat er te doen is in de omgeving en welke routes mooi zijn. Helaas kwamen die niet voor in de tomtom dus na 5 keer verkeerd gereden te zijn was ik het zat en hebben we heerlijk met Google maps soepel gereden naar Stellenbosch. Wat een geweldige stad! Wijnhoofdstad van Zuid Afrika en de studenten stad van de westkaap. Geweldig wil hier best een master te doen! Aangezien we laat aankwamen waren de kledingwinkels al dicht. Even wat gaan drinken en toen begon de pret. Sinds oudtshoorn zijn een paar meiden niet zo lekker, overgeven en diarree. Waarschijnlijk hebben we een bacterie opgelopen daar in de keuken, ja je leest het goed, WE. Deze avond was het voor mij raak meerdere malen gespuugd en de maag was erg van streek. Deze avond hadden 4 meiden er erg last van, het leek net een groepsactiviteit. Vroeg gaan slapen en hopelijk voelen we ons beter, want morgen hebben we van half 10 tot half 5 wijn toer!

Dag 7;
Wekkertje ging af, en wonder boven wonder voel ik me vrij goed. Even lekker douchen en genieten van een kopje thee. Ik hield het binnen en in combinatie met een droog broodje kon ik de dag weer aan. Stellenbosch had ik me zo op verheugd dus als ik me ook maar iets beter voelde ga ik mee. Half 10 werden we opgehaald en bij de eerste wijngaard kregen we uitleg over het proces en deze wijngaard was zo oud dat er een hele geschiedenis en denkwijze achter zat. En toen was het tijd om te proeven :). 10 uur ochtends al aan het eerste wijntje, dit gaat een hele gezellige dag worden. 5 wijntjes geproefd en toen kregen we een glaasje port, ik ben niet echt fan van port maar wel nieuwsgierig en deze was zo lekker! Gelijk flesje gekocht met de meiden die mee waren! 3 meiden waren nog ziek en die zouden pas meegaan in de middag. Wijngaard nummer 2 was moderner en had een prachtig uitzicht! Na een korte rondleiding en uitleg over de druiven was het weer tijd om te proeven. Eerst 2 lekkere witte wijnen met een kaas/vlees plankje! Heerlijk. 6 wijntjes later gingen we de rest ophalen en kregen we lunch. Na Na de lunch hadden we nog 2 wijngaarden en ondertussen zat de sfeer er goed in. De man die de toer gaf wist ook ontzettend veel te vertellen! Hele leuke dag gehad! Savonds had niemand echt meer honger, maar we moesten wel even wat eten, we vonden een tentje met halve porties, ideaal! Terug naar hostel en vroeg slapen om weer helemaal fit te zijn want morgen vertrekken we heeel vroeg naar KAAPSTAD

Dag 8:
Iedereen was weer redelijk fit en de sfeer zat er erg goed in! Eindelijk tijd voor kaapstad! We hadden er erg strakke planning om zoveel mogelijk te zien in 4 dagen, dus snel spullen dumpen in het hostel en naar Robbeneiland! We hadden in port Alfred al tickets gekocht zodat we zeker konden gaan! Met de boot naar het eiland, ongeveer 45 minuten en op een gegeven moment zagen we walvissen! Buiten het seizoen, totaal onverwacht gewoon walvissen gespot! Vet gaaf! Eenmaal aangekomen op Robben island kregen we eerst een bus toer over het eiland, dit was niet heel leuk want de gids konden we niet verstaan en ze vond ons niet leuk omdat we Nederlands waren, dus elke vraag die we stelden werd niet eens beantwoord. Na de toer gingen we de gevangenis in en deze toer werd begeleid door een oud gedetineerde, heel erg interessant en dan krijg je ook verhalen te horen over hoe het toen der tijd ging. Na de gevangenis liepen we de beroemde walk of freedom van Mandela en gingen we terug naar de boot. Dit was echt allemaal de moeite waard! Hierna gingen we met de taxi naar Stardust. Dit is een restaurant met de bediening die na elke 10 a 15 minuten gaat optreden, ze kunnen allemaal goed zingen en waren echte performers, geweldige avond! Echt zo genoten, de hele avond lang! Het eten was ook erg goed! Hierna zijn op terug gegaan naar het hostel want morgen wordt een zware dag.

Dag 9:
Vroeg opgestaan want vandaag is de dag, dit moet je 1x in leven gedaan hebben! We gingen de Tafelberg beklimmen.. omdat het hier in Afrika best wel warm kan worden, wilde we vroeg de berg op. Kwart over 8 stonden we bij de berg. PURE HEL, kan er niks anders van maken, vreselijk! Na 10 minuten was ik het zat, de rest van de groep liep vast door maar lieve Che bleef bij mij en we dachten dan beklimmen wij het wel samen. Geer en goor was er niks bij. We hadden de grootste lol en alleen maar zeiken en zeuren samen. De wandelaars die we tegen kwamen of ons inhaalde zeiden steeds; enjoy..! Dar begrepen we helemaaaaaal niks van, want het was echt niet leuk. We hebben ook een uur lang te horen gekregen dat het nog maar 10 minuten was, en als klap op de vuurpijl kregen we te horen van een Nederlandse man dat wij als jonge Nederlandse meiden toch geen toekomst hadden in Nl want je moet zoveel betalen, je huur je belasting je auto etc. Maar goed, hij ziet ook maar 3x per jaar zn dochter dusja, waar liggen je prioriteiten. Uiteindelijk waren we heel trots na 2,5 uur boven, bleek dat het wandelpad naar de achterkant gaat van de tafelberg, dus konden we ook nog 10 daar lopen, al met al was het 1 drama maar het uitzicht was adembenemend en ik ben heel blij dat we het hebben gedaan, maar zoals ik al zei; dit moet je je keer hebben gedaan, dus ik hoef noooooit meer. Na deze hel, was het tijd voor een markt in hout bay! We hoorde goede verhalen over deze Afrikaanse overdekte markt, dus wij erheen. Er waren leuke dingen te koop maar niet voor "marktpijzen" en na deze lange tijd in Afrika is het ineens duur, daar bovenop was het lowshedding dus het was een beetje donker en de gezelligheid ontbrak daardoor een beetje. Wel even leuk rondgekeken en daarna besloten om terug gaan naar het centrum van kaapstad voor een andere markt. De green square market, onwijs leuke Afrikaanse markt waar we konden afdingen en echte leuke Afrikaanse souvenirs hebben gekocht! Het was voor ons helemaal fantastisch omdat elk kraampje nou net "special prices" had en wij kregen ook nog "special price for you", echte ontzettend toevallig.. Wij weten natuurlijk dat dit elke Dag het geval is op de markt, maar het blijft leuk dat ze ons proberen te overtuigen. Savonds gegeten bij Mamma Africa! Dit was echt een must voor mij deze vakantie. Het staat bekend om de Afrikaanse live muziek en het typische Afrikaanse eten. Beetje Beetjed cultuur leren kennen dus ik moest er heen! Het eten was heerlijk maar we hadden een tafel gekregen in de hoek, achterin dus we hebben niks meegekregen van de live muziek, klein beetje jammer, maar wel een hele leuke avond gehad!

Dag 10:
Vandaag moesten we ons hostel in Kaapstad verlaten, dus vroeg weggereden uit kaapstad richting Muizenberg, erg simpel maar prima hostel. Het orginele plan was om dan de trein terug te pakken naar Kaapstad, helaas kwamen we erachter dat dit een rit was van 50 minuten, terwijl met de auto was het max 20 minuten. Aangezien we ons tijd zo optimaal mogelijk wilde besteden hebben we de auto gepakt. Aangekomen in Kaapstad hebben we even snel ontbeten/geluncht en toen was het tijd om de ultime toerist uit te hangen! De hop on hop off bus. Zonnebril op, fotocamera in de hand en lekker door kaapstad touren. Het was zo ontzettend leuk! We hebben delen van Kaapstad gezien die we de andere 2 dagen niet eens wisten dat ze er waren. Het is echt een geweldige stad en ik ben helemaaal verliefd, sorry lieve vrienden en familie, maar ik ben bang dat ik een tijdje hier ga wonen! Tijdens de hop on hop off bus hebben we 1 stop gemaakt bij het grote aquarium, in waterfront. We hadden begrepen van het foldertje dat ze de grote witte haai hadden en laat die nou net in de big 7 zitten.Het was erg leuk om al de tropische vissen en pinguins te zien, maar de haai viel een beetje tegen. De haai was maar 3 meter en we hadden het beest een beetje enger verwacht, maar goed het was leuk om te doen! We waren allemaal een beetje moe van de afeglopen dagen kaapstad en al de indrukken die we meekregen, dus niet te moeilijk doen met eten, even een pizzaatje gegeten en terug gereden naar het hostel.

Dag 11:
Vandaag gaan we nog even langer de toerist uithangen en we rijden naar de belangrijke punten van de geschiedenis, kaap de goede hoop, cape point. De plek zelf is niet zo indrukkwekkend als het klinkt, maar omdat we er nu toich zijn en je eigenlijk niet wegkan als je het niet hebt gezien zijn wij uiteraaard geweest. De 2 punten liggen in een national park dus we moesten eerst toegang betalen, maar goed dat was niet zo heel erg. Eerst naar kaap de goede hoop, het was hilarisch we kwamen tegelijk aan met een bus vol bejaarde mensen, dus wij renden er snel heen anders zou we in de rij staan. Kaap de goede hoop is een bordje met daarop; kaap de goede hoop. Dus je maakt een foto, want dat doet iedereen als bewijs dat je bent geweest en je loopt weer weg. Beetje rondgelopen en van het uitzicht genoten, want dat was wel heel mooi en toen door naar cape point. Zelfde principe, maar nu moest je eerst naar de vuurtoren op want dat is het meest zuidelijk. Er ging een kabelbaantje naar boven, maar sinds de tafelberg stelde dit natuuurlijk niks voor dus hop lekker wandelen naar boven. Was een erg mooi uitzicht en na de fotoshoot boven gingen we weer terug! Hierna reden we door naar het pinguinstrand! Er leven wilde pinguins op een strand in afrika, het is hilarisch om te zien! Ze liggen een beetje te dobberen in het water en waggelen op het strand. Heel bijzonder dat ze met deze warmte hier kunnen leven. Even snel geluncht en terug naar Kaapstad, want er moet in zo’n een stad natuurlijk wel geshopt worden! Daarna lekker uit eten op het waterfront en terug naar muizenberg voor een goede nachtrust.

Dag 12;
Tijd om Kaapstad te verlaten, 4 geweldigde dagen gehad en het was alleen maar genieten en nieuwe dingen zien. Echt een dikke aanrader! De reis ging verder naar cape agulhas, waar de 2 oceanen samen komen. Maar voordat we daar heen gaan hadden we van de lieve mevrouw in Paarl een paar hele leuke stops gekregen, we moesten wel een beetje omrijden maaaaar het was onwijs de moeite waard volgens haar. Nou, achteraf gezien begrepen we dit niet helemaal. Betty’s bay, niks te doen. Hermanus, niks te doen en vooral Gansbaai; geen eens een restaurantje. We hebben minimaaal wel 2 uur langer in de auto hiervoor gezeten, erg jammer en niet de moeite waard. Maaar aan de andere kant, de stemming zat er goed in en de sfeer werd er niet door verpest, dus uiteindelijk aangekomen in cape agulhas, erg mooi hostel en hele vriendelijke mensen! We kregen als tip om de zonsondergang te zien vanaf het view point. We konden hier makkelijk met de auto komen zeiden ze. Nou, we zijn erg ver gekomen, maar het laaste stuk moesten we lopen. We waren een beetje aan de late kant vanwege onze lange rit en uiteindelijk zagen we de zon achter de berg verdwijnen en hebben we de hele zonsondergang gemist. Grooot succs. Genoten in hostel en op tijd gaan slapen, want dit waren echt geweldige bedden en een goede nachtrust kon ook geen kwaad.

Dag 13;

Op tijd opgestaan en erg jammer dat we hier weg moesten vanwege de heerlijke bedden! Sochtends gereden naar het cape Agulhas punt, ook een beetje hetzelfde principe als kaap de goede hoop en cape point, maar goed dit kunnen we ook weer mooi van het lijstje afstrepen! Er lag wel heel gaaf een schipwrak, maar geen informatiebordje dus het hele verhaal erachter kan ik jullie helaas niet vertellen. Hierna door gereden naar Swellendam; we hadden een heel huis gehuurd voor 7 man met een picknicktafel en braaiplek buiten, lekker grote voortuin en een mega keuken! Na alle hostels, waar we veel mazzel mee hebben gehad want alles was eigenlijk goed te doen, was dit wel even lekker. Swellendam is zelf een klein stadje, waar niet heel veel te beleven valt, maar bekend staat om de bessen. We hebben even lekker geluncht bij 1 van de weinige eettentjes,maar het was heeerlijk! Ook even de was weggebracht, want dat was ook erg nodig en boodschappen gedaan. Daarna even lekker gerelaxed en gekookt! Savonds was het tijd voor een ouderwetse spelletjesavond. 30 seconds en hints, heel gezellig had!

Dag 14:
Het huis huurde we van een soort bessenboerderij met een shop aan de voorkant. Omdat wij in een huis van hun verbleven kregen we gratis een jam en likeuren proeverij, die ze zelf maken op de boerderij. We hadden deze proeverij gereserveerd om 15:00 Dus we konden heerlijk uitslapen die ochtend en we hebben lekker gebruncht met zn allen. Even in het zonnetje gelegen en daarna dus naar de proeverij. Het was letterlijk een jam proeverij; je kreeg lepeltjes en je kon uit een potje jam scheppen en dat proeven. Waren we niet heeel erg fan van, maar het was heel grappig. Hierna kregen we de likeuren proeverij en deze maakte zelf op de boerderij, van choco chili tot rooiboos likeur, allemaal heel bijzonder. Sommige waren wel erg lekker, maar de meeste vond ik niet zo heel lekker. Daarna terug naar het huis en savonds was het tijd voor een braai.

Dag 15:

Op naar george, gister hadden we een safari geboekt! Want de big 5 moeten we natuurlijk wel gespot hebben voordat we Zuid-Afrika verlaten. Op tijd weg en eerst langs het hostel om de spullen af te geven. Daarna even een broodje eten bij de afrikaanse subway en door naar safari! Het is een heeel mooi park en de ranger vertelde dat we ervanuit kunnen gaan dat we de neushoorn gaan zien! De neushoorn en de buffel zijn de enige dieren dat ik nog moet zien voor de big 5 dus ik hooop dat het vandaag gaat lukken! De 3 uur durende safari toch begon en we hebben zoveeel dieren gezien! De olifanten met een kleintje, echt te lief, de leeuwen, de giraffen en natuurlijk heel veel zebra’s en antiloppen. Uiteindelijk reden we door en daar stonden ze! Een hele grote groep buffels! Helemaaal enthousiast want de ranger had van te voren gezegd dat de buffel vrij lastig werd aangezien hij ze die dag nog niet had gezien! We kwamen ook vet dichtbij en het was wel heel spannend want het zijn best gevaarlijke beesten. Nu de neushoorns nog, hij had ze in de ochtend bij een modderpoel gezien, dus daar gingen we erna heen, helaas daar waren ze niet .. Maar de ranger wist dat ze vlakbij de lodge ook nog liepen dus daar gingen we snel heen! En ja hoooor, 2 neushoorns! En we kwamen zoooo dichtbij, kon ze bijna aanraken! Echt zo ontzettend gaaaf! Wat een topsafari. Big 5 kan ook van het lijstje worden gestreept! Hierna teruggereden naar george en op aanraden van het hostel gaan eten bij een mexicaan. Het was een live muziek restaurant dus we waren erg benieuwd! Nou dit was een beetje anders, er was geen live muziek maar wel een hele harde radio/cd. Het eten was verder erg lekker en door de safari waren we allemaal zo enthousiast dat de stemming er weer goed in zat.

Dag 16;
Onze volgende bestemming is Knysna, hier schijnt ontzettend veel te beleven zijn zoals kanooen, snorkelen, bootje varen etc. We kregen van heel veel mensen de tip om te stoppen in de wilderis want daar kan je kanooen of een fluisterboot huren en door de mooie natuur varen! De stops in de kleine dorpjes waren tot nu toe nog niet echt een succes, maar we waren wel benieuwd dus we stopte in wildernis. Ook hadden we van onze medestudenten gehoord dat er een man woonde in een grot en dat hij geweldige verhalen kon vertellen en dat het heel bijzonder was om te zien. We waren natuurlijk erg benieuwd en gingen die richting op! Na een avontuurlijke wandeling over een treinspoor ( niet meer in gebruik, geen paniek) en na 2 tunnels hadden we het gevonden. Er was een grote grot en een vrouw die ons vertelde dat ‘de caveman’ ziek was en niet naar buiten kwam en ook niemand mocht erin. Wij begrepen het niet zo goed en ze stuurde ons ook verder om te kijken naar een mooi uitzicht. We zijn een stukje verder gelopen en over een oude brug gestoken en toen dachten we, nee we gaan terug naar de grot want we willen het verhaal hier achter weten. De vrouw kon ons niet veel vertellen en probeerde gelijk haar armbanden aan ons te verkopen. We kwamen een beetje te weten dat ze hier op missie waren van God, maar wat de missie precies was kon ze ook niet vertellen. Beetje typisch vonden we het. Het bleek dat ze hier met zn 4en wonen en 2 mannen uit de grot waren gewoon aan het werk. We besloten terug te lopen. Toen we terug kwamen op het parkeerterein kwam de parkeerwachter naar ons toe en vroeg hoe we het vonden. Wat bleek, hij was ook 1 van die 4 mensen in de grot en vertelde ons dat als wij ‘mooie mannen’ waren geweest de caveman in 1 keer beter zou zijn geweest.Precies de blik die jullie nu hebben, hadden wij ook. Hilarisch. Hierna gingen we op zoek naar de bootverhuur en wat bleek; die is vorig jaar gestopt. We kregen wel de tip om naar de top van een berg te rijden voor een mooi uitzicht, dit gedaan te hebben zijn we door gereden naar knysna. Hier kregen we te horen dat kanooen echt achterlijk duur was en snorkelen werd niet gedaan. We konden mee met een vaarboot of uit eten en daarna op stap, want meer was er niet te beleven volgens de locals. 3x raden wat we hebben gedaan; Precies, uit eten en op stap. Topavond gehad!

Dag 17:
Na een vrij korte nacht is een deel van de groep, inclusief mijzelf lekker in het hostel gebleven en bijgeslapen. Het andere deel is in bomen gaan ziplinen. Het was een vrij relaxte dag en even buiten de deur geluncht. Boodschappen gedaan en savonds lekker bij gekletst met iedereen en op tijd gaan slapen. Maar na 17 dagen al gereisd te hebben mag dit wel een keer vonden we.

Dag 18:

Vandaag is het koningsdag in Nederland, maar wij hebben dev verjaardag van Che! Op tijd eruit, verrassingsontbijtje gemaakt, ballonnen opgehangen en uit volle borst gezongen, ontbeten met een stukje melktaart (lekker afrikaans) en hierna door gereden naar Plettenberg. De weg naar het hostel toe was heel avontuurlijk aangezien het wegdek ontbrak, maar eenmaal aangekomen was het een erg mooi verblijf! Hierna was het tijd voor het skydiven. Een aantal van de groep wilde graag gaan skydiven en we hadden gereserveerd om 12:00, uiteraard zijn we in Afrika dus het werd 12:30. Geweldige ervaring voor de meiden! En dit staat zeker ook op mijn lijstje van dingen die ik echt nog een keer wil doen. Hierna geluncht in het stadje. Het is een hele leuke plek en een heel rijk gebied, lekker aan de zee! Savonds gegeten in het hostel en bij het haardvuur gechilled.

Dag 19:
Vandaag reden we door naar Tsitsikamma, maar aangezien wij een daredevil in de groep hebben zijn we onderweg gestopt bij de hoogste bungeejump van de wereld. Heel veel respect want ik durfde de brug al niet op zo hoog is het! 216 Meter! Wel heel leuk om te zien en het was heerlijk weer. Even gelunched bij de lokale spa en hierna doorgereden naar het hostel waar we lekker even konden liggen aan het zwembad. Het hostel serveerde ook diner dus waarom moeilijk doen als het het niet hoeft? Even gegeten en vroeg naar bed want de wekker staat om half 7!

dag 20;

Heel vroeg opgestaan om te gaan black water tuben! Het is een soort raften, maar dan lig je in een band op de wilde rivier van Tsitsikamma. Na een heftige uitleg dat we wilde beesten, haaien, slangen etc kunnen tegenkomen was het tijd om de allesbehalve outfit aan te trekken. Een wetsuit, zwemvest, een helm en dichte schoenen. Onwijs charmant natuurlijk. Ik hoor jullie denken, tijdens deze hele reis is Eileen nog niet gevallen, geen blauwe plekken opgelopen en alles schijnt onwijs goed te gaan. Tadaaaaaa, tijdens deze rit ben ik uiteraard gevallen in de rivier bij het ‘sneller’ stromende stuk, want ik moet eerlijk zeggen de rivier was niet zo heftig als de brochure laat zien, je moet vooral heel veel zelf peddelen want de meeste stukken staat geen stroming. Maar goed, terug naar het verhaal. Ik was gevallen en precies met mijn mindere knie tegen een onderliggende rots. Achteraf viel het allemaal mee, maar daar was het even schrikken. Bijna iedereen was doodmoe van deze rit want het peddelen was erg zwaar zijn we lekker gaan lunchen, beetje gerelaxed en een aantal van ons kregen een manicure. Als laatste avond nog een keer uit eten geweest en het is heel raar dat we morgen terug naaar huis gaan!

Dag 21:

De meest depressieve dag van de reis, terug naar de oostkaap, Port alfred. De rit ging vrij snel en de meezinglijst ging weer aan. Eenmaal aangekomen, gelijk de was weggebracht, boodschappen gedaan en even wat gaan drinken met de andere meiden die we 3 weken niet hebben gezien en hun ouders. Uiteindelijk is het een hele gezellige avond geworden en komende dagen is het een kwestie van foto’s uitzoeken en posten, schoolwerk weer oppakken en nog even genieten van het strand.

Wat een kickuh ervaringen...ben echt niet jaloers, nee hoor nee hoor....aaaaaah, ik wil ook hihi