1e wedstrijddag

Portugal, Porto Santo

We staan vóór 7 uur al bij de eetzaal. Die gaat toch echt pas om 7.00 uur open. Gisteren is ons gezegd dat we i.p.v. 8.00 uur, om 7.45 uur vertrekken. Johannes gaat met de andere videomensen met de 1e bus mee. Hij krijgt een Portugese duikster mee. Helaas dient deze duikster alleen maar als buddy. Ze is er omdat niemand alleen mag duiken tijdens het WK, maar het is niet de bedoeling dat ze helpt zoeken, ze kan niet als model fungeren, ze let alleen op of er niks gebeurt. En dat maakt het niet gemakkelijk voor Johannes, hij heeft z'n hele plan om moeten gooien, omdat hij een model nodig heeft. Bij de videografen bereidt je thuis al heel veel voor, je hebt het hele script al klaar, waarna je er hier beelden bij in zet (als ik het goed heb begrepen). Johannes zegt nu; 'de spanning is er wel af, want ik ga ervan uit dat ik nu niet echt meedoe in de race'. Wie weet verrast hij ons nog.
Vandaag is het nog net zo winderig als gisteren, maar er is meer zon.

Om 12.00 uur zijn de fotografen terug in het hotel, alleen de bus met videografen is er nog niet. We drinken even een kopje koffie tot om half 1 de eetzaal open gaat.
Na het eten gaan we nog naar onze kamer, je weet wel, al die trappen op. Henny moet nog een andere flitser meenemen. Hij kwam aan het eind van de duik erachter dat 1 flitser was volgelopen. Hopelijk is dat niet in het begin van de duik gebeurt. ('s avonds zien we dat het pas aan het eind van de duik gebeurt is)
Als we om 14.15 uur weer beneden bij de bus staan, zien we nog geen één videograaf.
Om 14.30 uur vertrekken de fotografen weer.

De videografen hebben eerst heel lang op een plek gelegen, wachten tot de stroming afnam. Na 1.5 uur zijn ze naar een andere plek gegaan. Daar heeft Johannes wel een goeie duik gehad.
Tussen de middag hebben ze eten gekregen bij het Duikcentrum, toen zijn ze naar de volgende duikstek gegaan, waar later de fotografen kwamen. Rond 16.30 uur zijn ze terug. Ik zie Johannes om 18.00 uur. Hij gaat nog even op het strand wat 'boven water film' maken.

Ondertussen heb ik nog wat whatsapp contact met het thuisfront; Desmond van de NOB en Marleen de vriendin van Robert. Robert heeft z'n been van z'n lies tot z'n enkel in het gips. Na de MRI morgen gaan ze kijken wanneer hij naar huis kan. Robert kan niet met een reguliere vlucht.
Het ziekenhuis is oud en het eten is slecht; zegt Robert. En dan heeft hij ook nog geen afleiding aan z'n telefoon, omdat er nog steeds geen oplader is. Maar dat hebben we inmiddels geregeld, via Pedro. Die gaat iemand sturen met een lader. Via het consulaat lukt er niks; zegt Marleen. Als je belt nemen ze niet op en ook via de mail geen contact. Hopelijk kan Robert snel naar huis.

Om 18.30 uur zijn de ook fotografen terug. Even de spullen naar de kamer brengen en al wat batterijen aan de lader. Dan drinken we even een bakkie en gaan om 20.00 uur aan tafel met z'n allen.

Om 20.30 uur willen Henny en Marco hun fotokaartje ophalen, maar dit is nog niet klaar. Rond 21.00 uur krijgen ze wel het kaartje. We zijn heel benieuwd. Maar als ik de foto's op de laptop heb gezet zie ik alleen maar RAW bestanden. (Je maakt de foto's in 2 bestanden; RAW en JPG) De JPG staan niet op het kaartje. Niet? Nee echt niet. Oh jee. Henny kijkt eerst of hij z'n camera wel goed heeft staan. Ja dus, dat wel. Dan moet het mis zijn gegaan bij het kopiëren van het kaartje. Dus gaan Henny en Tanja weer naar beneden en inderdaad. In plaats van kopiëren heeft 1 computer ze geknipt. De foto's worden weer op het kaartje gezet en eindelijk kunnen we ze gaan bekijken.
Nadat we ze heel goed hebben bekeken en nog eens bekijken is Henny over 2 onderwerpen tevreden. Dat betekent dat hij morgen nog 2 onderwerpen moet maken, als hij bij alle 4 de onderdelen mee wil dingen naar een prijs. En dat wil hij.

Ben weer helemaal op de hoogte.Henny morgen weer succes.

Anja van Bussel 2021-10-07 00:39:15

Succes, Hennie. En Tanja doet ook mee morgen!? Zo ja, jij ook succes.

Hannie 2021-10-07 02:04:57

Succes wee Henny vandaagr.Fijn om het op deze manier bij te kunnen houden.

Yvonne blokvoort 2021-10-07 04:50:09

Pfff dat was even een spannend momentje met de JPG foto's, maar gelukkig is het toch goed gekomen. goed om te lezen dat Henny tevreden is. En ik begrijp dat jij (Marjo) je niet verveeld. Nou in ieder geval allemaal succes op de 2e wedstrijddag.

Wicher 2021-10-07 06:36:47

Het altijd weer spannende kaartje :-). Dat is 2. Nog 2?. Waren tot 6 categorieën: Een macro foto Een groothoek foto Een groothoek met model Een visportret Een foto Creatief Een thema foto (welk thema dat wordt, is nog niet bekend gemaakt)

Willem Jan 2021-10-07 07:41:48

Er zijn inderdaad 6 categorieën, Goed gekopieerd Willem Jan. Het thema was al wel bekend, hebben we overheen gelezen. Dat stond in het regelement. Thema is crustaceans - schaaldieren. Maar je mag maar 4 foto's inleveren.

Marjo Blokvoort 2021-10-07 09:19:51

Succes voor de deelnemers op de 2e wedstrijddag . Fijn met een duidelijk thema, aan de slag met schaaldieren.

Lia v Nieuwenhuizen. 2021-10-07 09:30:34

Succes morgen Henny!!! Op naar 2 extra mooie foto's !