Eindelijk in de zon, of........

Indonesië, Sulawesi Utara

Vandaag ga ik maar één duik maken. Om 10.45 uur gaan we samen een bootduik maken. Henny gaat om 8.00 uur een duik maken op het huisrif. Hij zet nu z'n MPE 65 lens erop. Dit is een macrolens. Ik noem het de macro macrolens. Een normale macrolens kan 1:1, deze kan 5:1. Henny heeft hem 4:1 gezet. Dat betekent dat alles 1 cm of kleiner moet zijn. En stil moet zitten.
Omdat ik toch al wakker was, zijn we gewoon samen om 7.15 uur gaan ontbijten. Om 8.00 uur varen er 2 boten met duikers uit en daarna gaat Henny. En er gaat nog een Amerikaan, Eric, zijn laatste duik maken. Met groothoek. Want die lens (en alles wat daarbij hoort) had hij ook meegenomen en wilde hij toch in ieder geval 1x gebruiken. Hier in Lembeh gebruikt niemand zijn groothoeklens. Er is zoveel klein spul te fotograferen.

Ik ga heerlijk in het zonnetje liggen lezen. En ja er is echt een tijdje zon.
Na een uur komt de Zwitserse Doro (Dorothea) naast me liggen en kletsen we gezellig. Ach ja, duikers onder elkaar 😊

Na anderhalf uur komt Henny weer boven water. Doro is benieuwd naar zijn foto's. Zij heeft dezelfde lens, maar maakt er alleen boven water foto's mee. Ze zegt dat is bijna niet mogelijk om dat onder water te doen. Je moet zo stil liggen.
Ze is erg enthousiast. Ook als ze de foto's van Henny ziet. Ze heeft zelf ook prachtige (boven water) foto's van ogen van vliegjes.

We gaan ons klaarmaken voor de duik van 10.45 uur.
Het is een leuke duik waar de duikgids aan Henny het pygmee zeepaardje laat zien. Deze is zo klein en heeft dezelfde kleur als het koraal waar het op zit, dat zie ik niet. Henny krijgt met deze lens alleen het kopje erop.

De duikgids laat mij nog een krab in een holletje zien die statisch geladen is. Je ziet allemaal bliksemschichten om hem heen. Ik heb het met de Go-Pro gefilmd, als je goed kijkt zie je blauwe flitsjes.
Ik ga proberen een klein filmpje te maken en die plaats ik later dan nog.

Duikstek : Kakawide

En omdat ik gisteren de duikstekken ben vergeten in te vullen, hierbij;
Zondag 11 sept.
Duikstek : Pulau Abadi

Duikstek : Pante Parigi

's Middags ga ik naar het zwembad om lekker te lezen en nog een beetje zon te pakken. Ik lig nog geen 2 min. .......regen. Bah. Kleine spettertjes. Zal ik blijven liggen? Maar de druppels worden groter. Ik besluit om toch maar even te schuilen bij het duikcentrum. En dat is maar goed ook, even later valt de regen recht uit de lucht. Maar na een kwartiertje is het weer droog en kan ik heerlijk in de zon liggen. Pffff wat warm 😥😂 Maar ik heb gehoord dat jullie daar in Nederland alles vanaf weten.

Om 17.00 uur gaat Henny weer duiken. Hij vindt dat de beste tijd. Erin gaan als het nog licht is en dan halverwege de duik wordt het donker.
Het was weer een mooie dag.

O Pygmee op fb is mooi. Al die foto's. Zo gaaf.