10e Camino dag

Spanje, San Ramon da Retorta

Lugo. Hier waren we gisteren op de negende dag.
In een woord een prachtige binnenstad en super mooie Kathedraal met heel veel Rijkdom Gouden Tabernakel ,zilver Tabernakel en het Hekwerk van Koper en zeker geen meter. Ja de Roomse Kerk die kon er wat van.
De stad heeft een prachtig mooie Romeinse muur (unesco wereld erfgoed) van 2 km lang en bijna 7 meter dik en tussen de acht en twaalf meter hoog.
Deze muur hebben we rond gelopen met een werelds uitzicht.
We hebben op het plein in de zon gezeten, ijsje eten en heerlijk zitten mensen kijken en door de win- kelstraten gewandeld.
Niets gekocht.gewoon lopen en onze Spaanse tweeling broers tegen gekomen. We zijn ze vanaf het begin in Oviedo steeds tegengekomen. 's avonds in de refugio komen alle pelgrims elkaar voor de nachtrust weer tegen, heel gezellig. ze komen uit Lugo en hadden ons weer een Super Eetgelegenheid aanbevolen.
Ja de Spanjaarden leven buiten de deur en weten heel goed wat lekker en
gezond, maar ook puur eten is.Heerlijk een mooi stuk zalm met aardappels een salade en een amerikano koffie na.
Daarna zijn we naar ons Hotel gegaan met een Taxi die heeft ons nog even de stad laten zien en ons daarna afgezet.
We hadden al een slaapplaats gereserveerd, een super schoon hotel en alleraardigste mensen daar. De auto stond onder het Hotel en vanmorgen na een kop koffie hebben we Lugo verlaten bij de brug de Ponte Vella die over de rivier Mino loopt. Van daaruit onze tocht weer vervolgd tot San Roman da Retorta. Een straffe wandeling van 20 km.
weer een geweldige mooie Camino Primitivo dag, tussen Lugo en Melide waar de weg aansluit bij de Camino Frances op een Romeinse weg.waar we morgen aan hopen te komen: Melide.
Het was een weg met veel holwegen en het leek of de tijd hier is blijven stil staan. We zitten nu in een Herberg met 10 mensen, allemaal Duitsers uit de buurt van Bad Wittenberg en Frankfurt .
Zij zijn aan het eten wat wij vanmiddag al hebben gedaan hier in deze Herberg, een super aardige man die een goede maaltijd voor camino mensen op tafel zet.Wim en Marjon lezen, ik nu mijn verslag maken, we zijn naar binnen gegaan zon schijnt nog maar koude wind.maar wat hebben wij het getroffen met het weer in een woord als engelen reizen is het altijd mooi weer.
tot morgen lieve groet van ons drieën.