Guatemala

Guatemala, Antigua Guatemala

Na een paar maanden in nederland door gebracht te hebben en de winter er weer aan zat te komen, heb ik besloten om toch nog even weer op reis te gaan voordat het werkende leven weer begint. Ik heb heel erg getwijfeld tussen Nepal/India en midden amerika. Uiteindelijk is het midden amerika geworden omdat ik graag een nieuw avontuur wilde aangaan, en een uitdaging van een hoger niveau. Daarnaast heeft Guatemala alles, van strand tot natuur tot cultuur.
Mijn reis begon al meteen goed op schiphol, waar ik zonder bewijs van dat ik het land ook weer ging verlaten, niet werd toegelaten. Dus daar ter plekke, met aardig wat tijdsdruk en stress, de goedkoopste vlucht die ik snel kon vinden via skyscanner geboekt, van Guatemala naar El Savador. Een vlucht die ik naar alle waarschijnlijk niet zal nemen maar nu had ik in ieder geval wel de vlucht naar Guatemala. De reis ging super goed, had in al mn vluchten (2 in totaal) de rij voor me alleen. Hoewel ik tijdens de vluchten alleen maar kon denken 'waar ben ik aan begonnen' en 'liefst zou ik nu gewoon thuis op de bank willen zitten' begon ik er ook steeds meer zin in te krijgen. Het vliegveld in Guatemala was echt uitgestorven dus alles ging lekker snel. Eenmaal buiten verbaasde ik me dat er nu geen mannetjes op me af kwamen met 'taxi' 'taxi', dus ik zelf iemand gevraagd voor een shuttle naar Antigua, een oud koloniaal stadje in de buurt van de hoofdstad. De hoofdstad sla ik om veiligheidsredenen over.
Eenmaal in Antigua is het duidelijk zichtbaar dat er ook hier veiligheidsissues zijn. Bij elke pinautomaat staat een beveiliger met een geweer in zn handen, en elke mini winkel zit verborgen achter tralies. Regelmatig rijdt er een truck door de straten met een aantal legermensen in de achterbak. In nederland zou me dit een veiliger gevoel geven, niet dat dat nodig is overigens, maar hier gaf het me in eerste instantie een heel onveilig gevoel.. blijkbaar zijn ze nodig, al deze beveiligers.
Door toch wel een beetje een cultuurshock besloot ik om spaans te leren en kon via de school ook bij een gast gezin gaan wonen. Dit leek me een fijne manier om te wennen aan dit land. Ik kon al meteen de volgende dag beginnen. Een week werden twee weken en zelfs drie weken. Het beviel zo goed om weer te leren, daarnaast waren er elke middag activiteiten georganiseerd door de school. We zijn o.a. op bezoek geweest bij een aantal inheemse mensen, een koffie plantage, museum over de muziekinstrumenten van de Mayans, een chocolade fabriek, museum voor exotische dieren, de oude hoofdstad en veel salsa lessen! Daarnaast had ik ook nog tijd over om een aantal ochtenden en middagen vrijwillerswerk te doen en was er zo ongeveer elke avond wel ergens een ladies night met gratis of super goedkope cocktails en gratis massages (alleen) voor de dames. In een weekend ben ik naar een mooi meer gegaan, omgeven door vulkanen, helaas was het te bewolkt en ga ik daar een andere keer weer naar terug. In een ander weekend heb ik een vulkaan beklommen met overnachting dichtbij de top. Op deze manier hadden we goed zicht op een andere vulkaan, vulcan Fuego, die met enige regelmaat lava spuwde. Het was een gave maar een uitdagende tocht (voornamelijk door de hoogte en de kou). Na ruim drie weken was het tijd om ook de rest van het land te ontdekken, ik had besloten om voor kerst en nieuwjaar weer terug te komen naar Antigua dus ik had mas o menos 10 dagen de tijd om een mooie ronde te maken.
In deze 10 dagen ben ik naar Semuc Champey, Rio Dulce, Livingston, Flores en Tikal geweest. Waarbij Tikal zeker het meest indrukwekkend was. Het is een heel groot gebied midden in de jungle met oude grote maya tempels. Daarnaast was elke busrit wel een miniavontuurtje waarbij mijn Spaans al meteen goed van pas kwam.
Eenmaal terug kwam ik bij een nieuwe lieve familie te wonen. Samen met drie andere meiden. Meteen de eerste avond tijdens een ladies night mensen tegen gekomen die ik in Semuc Champey ontmoet had, soms is het echt een kleine wereld. De twee weken in Antigua bestonden nu vooral uit chillen, eten, beetje vrijwillerswerk en uitgaan. Met kerstavond hadden we een kerstmaaltijd samen met de familie. Nieuwjaar heb ik tot diep in de nacht met vrienden gevierd. Na Antigua ben ik terug gegaan naar het meer met de vulkanen. Nu was het heerlijk weer en heb ik hier nog een weekje doorgebracht op een ecologische boerderij/hostel in een rustig mayan dorpje aan het meer. Daarna doorgereisd naar de op een na grootste stad van Guatemala, Quetzaltenango, ofwel meer bekend onder de mayan naam Xela. Hier een weekje gechilled, helaas was de omgeving niet veilig genoeg om mooie wandelingen te maken maar even niks doen en lekker rond wandelen door de stad was ook wel fijn. De tweede week daar heb ik nog even een boost aan mijn spaans gegeven en nog een weekje spaanse lessen gevolgd en bij een Guatemalaanse familie gewoond. Nu is het tijd om de grens over te steken naar Mexico!! Muchas gracias por todos Guatemala!

Hoi Anne, Geweldig dat je dit gedaan hebt. Het zal een blijvende herinnering voor je zijn als je weer terug komt in Nederland om te werken en sparen voor je volgende lange en verre reis. Mijn vakantie afgelopen jaar naar Peru en die naar Mongolië het jaar daarvoor kan ik alleen maar aanraden om op jou bucket list te plaatsen. Heel veel plezier en gezelligheid nog. Groetjes, Dick

Dick 2018-01-29 22:04:35

Prachtige foto's. Ziet er uit als een geweldige ervaring!